fredag 1. mai 2015

F-35 - Langt fra F22 som har imponert på Farnborough - TU



  • Dersom det ikke kommer flere forsinkelser, skal Norge motta sine første F-35-kampfly om fem år. Foto: Tom Reynolds
  • «»

    – F-35 er ikke bygget for flyshow

    F-35 vil aldri klare det en ren F-16-maskin gjør på

    flyshow. Men F-35 kan så mye mer.

     

    Det var et av hovedpoengene oberst Charles Svensson kom med til en
    fullsatt sal på Oslo Forsvarsforening onsdag kveld.
    – Der F-16 har vært og fortsatt er den viktigste komponenten i det
    norske luftforsvaret, vil F-35 bli det viktigste enkeltsystemet i hele
    forsvaret, sa Svensson.

    Vekt på teknologien

    Han er programleder på den operative sida i det norske kampfly-
    programmet. Det har han vært siden 2006.
    Svensson var invitert til forsvarsforeningen for å snakke om kamp-
    flyets kapabilitet, framfor forsinkelser, overskridelser og
    restrukturering av JSF-programmet i USA.
    – Jeg vil si at hvordan F-35 flyr, «air performance», er på nivå med
    F-15 og F/A-18 og for så vidt F-16. Likevel er det ingen tvil om at
    en F-16 «clean machine» vil vinne flyshowet i konkurranse med
    F-35. F-16 er designet for mach 2,05. Men så snart du begynner å
    henge på våpen og drivstofftanker, kommer begrensningene. F-35
    vil klare mach 1,6 og dra 9 G fullastet, sa Svensson til forsamlingen
    av mange pensjonerte militærflygere som gjerne ville vite akkurat
    det: hvordan landets kommende kampfly oppfører seg i lufta.
    Svensson fortalte at F-35 Lightning II lages i tre versjoner, A, B
    og C, der Norge skal A-versjonen (CTOL). Svensson påpekte at
    F-35A deler 80 prosent av delene med F35B (STOVL «short
    takeoff/vertical landing», Harrier-erstatter) og F35C (hangarskip-
    varianten).

    F-35B er STOVL-versjonen som skal erstatte Harrier. Så sant den faktisk bygges i stort omfang. Foto: Lockheed Martin

    Status nå er at F-35 har samlet 851 flytimer fordelt på 579
    testflyginger. Den konvensjonelle A-versjonen, som Norge skal
    kjøpe, har akkumulert 442 timer på 275 flyginger. Mye av
    testingen foregår dessuten med CATB, som er et Boeing 737
    med all F-35-avionikken innebygget og dessuten plass til en
    stor mengde ingeniører.
    Norge skal kjøpe 56 F-35. Hvorav 52 skal i operativ tjeneste
    her til lands, og 4 maskiner blir værende igjen på trenings-
    institusjonene i USA.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.