mandag 11. mai 2015

SAS skrur opp prisene - DN

Sola 1977 - RWY 18
SAS kan få enda tøffere konkurranse, frykter analytiker. Foto: Per Gram

SAS

Frykter ny overraskende SAS-strategi vil intensivere priskrigen

SAS skrur opp billettprisene - og belegget faller. Analytiker er redd den nye strategien vil gi SAS enda tøffere konkurranse.
SAS fraktet i april 2,2 millioner passasjerer, en nedgang på 9,6 prosent sammenlignet med april ifjor.
Kabinfaktoren, som viser hvor fulle flyene er, falt 9,2 prosent til 70,1 prosent i april:

Senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank er overrasket over at SAS har skiftet markedsstrategi, ved å skru opp billettprisene og dermed akseptere lavere belegg.
Han er ikke sikker på om det er en smart strategi:
- Vi er overrasket over at SAS nå skifter markedsstrategi. Selskapet har i en lang periode med suksess fylt flyene litt bedre og har i det siste også kunnet øke billettprisene ganske pent. Nå forsøker SAS å utnytte en bedre markedsbalanse i Skandinavia til å løfte prisene enda mer, sier han ifølge Check-in.dk.

Frykter flere konkurrenter

Pedersen frykter at den kraftige billettprisoppgangen kan lokke til seg flere konkurrenter, selv om SAS i forveien er utsatt for massiv konkurranse fra Ryanair, Norwegian og Easyjet på de europeiske rutene.
- Når vi er nervøse for strategiskiftet, så skyldes det forventningene våre om at vesentlige prisstigninger vil tiltrekke flere konkurrenter og intensivere priskrigen igjen. Den konkurransen er SAS mye bedre gearet til i en situasjon med høyt belegg i stedet for en situasjon hvor selskapets inntjening på grunn av lavere belegg er avhengig av høye billettpriser, mener Jacob Pedersen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.