Det må vel være vel 20 år siden undertegnede foredro for Flyoperativt Forum det som lå i kortene vedr. presisjonsinnflyging basert på GPS. Jeg viste da til såkalte pseudolitter som korrigerte feil og unøyaktigheter. Jeg hadde med meg Trimbles GPS som var den første GPS mottakeren kommersielt tilgjengelig da. Tror det var på Leangkollen. Denne fikk jeg også låne med meg til Vietnam da jeg jobbet der. Thorbjørn Amundsen og undertegnede kunne da påvise at posisjonen til VOR`en på Vung Tau flyplass var feil. Det kunne ha bragt oss i ulykka; vi ble øyeblikkelig sett på som suspekte personer, men det roet seg. Dette er raffinert og demonstrerer nå at det holder hva det lovet for 15 år siden.
Wednesday, June 10, 2015
Honeywell, Boeing Demonstrate GPS-Based CATIII Precision Landing
Boeing ecoDemonstrator 787. Photo: Boeing |
[Avionics Today 06-10-2015] Honeywell and Boeing have successfully demonstrated how airports that experience frequent visibility issues such as low cloud cover or fog will be able to implement future Honeywell SmartPath versions that enable these Category III (CAT III) landings to reduce delays and diversions due to bad weather.
Using Honeywell’s SmartPath Ground-Based Augmentation System (GBAS), Boeing used its ecoDemonstrator 787 flight-test airplane to complete 12 CAT III approaches and landings at Boeing’s test facility in Moses Lake, Wash. The aircraft also used Honeywell’s Integrated Navigation Receiver (INR), which integrates the instrument landing signal, VHF omnidirectional range marker beacon, and GBAS landing system navigation signals into a compact and more efficient unit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.