Slutt på
militær flyging på Sola
Etter 70 års
virksomhet ble Wing Ops Sola offisielt nedlagt i går under en markering på den
militære del av flyplassen utenfor Stavanger.
Av JAN-PETTER
HELGESEN
SOLA
Nedleggelsen
betyr at det fra nå av stort sett blir slutt på militær flyvirksomhet på Sola.
Aktiviteten i Wing Ops med kallenavn Diamond Ops, har hatt i alle år siden
krigen hatt ansvaret for mottak, kontroll og koordinering av den militære
driften på flyplassen, opplyser major Bjørn Vikås som er sjef for 139. luftving,
avdeling Sola.
Arbeidet som
ops-gruppen har utført vil fra 22.juni i år bli utført av en tilsvarende gruppe
på Bardufoss flystasjon. 10. juli stenges bunkersen på Sola, men anlegget
beholdes for framtiden som gradert område, fortsetter major Vikås.
Han legger
ikke skjul på at nedleggelsen er en trist sak for forsvarsmiljøet på Nord-Jæren.
Militær flyvirksomhet har det vært sammenhengende på Sola siden 2. september
1939. Den gang ble nøytralitetsvakt etablert på lufthavnen og i Sola sjø av
Hærens og Marinens flyvåpen etter Hitler-Tysklands overfall på Polen dagen før.
Etter det
tyske angrepet på vårt land 9. april 1940 beholdt tyske styrker kontrollen over
flyplassen de neste fem årene. Allerede 8. mai 1945 var en norske vaktstyrke på
plass på Sola flystasjon. Neste dag rykket britiske styrker inn og overtok
ansvaret for lufthavnen.
Første ops
Det første
norske flyet som ankom etter krigsårene, var en fire-motors Sunderland-flybåt
fra 330. skvadron. Det landet 13. juni 1945. Til sammen seks fly av typen ble
senere stasjonert i Sola sjø.
-
Mens
dette pågikk ble den første Wing Ops etablert. Oppdraget var å ha kontroll med
alle militære flyginger og koordinere driften på stasjonen, fortsetter major
Vikås.
Han understreker imidlertid at overføringen av ops-ansvaret
ikke er slutten av all militær virksomhet på flyplassen. Redningsskvadronen,
330. skvadron, vil fortsatt bli ledet fra Sola og avdelingen vil de nærmeste
årene ha minst to Sea King-helikoptre fast stasjonert her.
Dessuten skal de 16
nye AW-101-redningshelikoptre til redningstjenesten bli testet og prøvefløyet
herfra i årene 2017 til 2021. I tillegg vil dronetjenesten og ansvaret for
forsvarets biler i stavangerdistriktet bli værende på Sola.
Vernepliktige ble takket
Siden starten i 1945 har til sammen 450 vernepliktige
gjennomført førstegangstjenesten ved Wing Ops Sola. De fem siste soldatene fikk
under markeringen i går hvert sitt diplom og en dolk til minne om sitt nedlagte
tjenestested.
Så sent som i mai i år var Sola base for den maritime
Nato-øvelsen Dynamic Mongoose. Dette var en anti-ubåt-øvelse i Norskehavet.
Wing Ops hadde ansvaret for kontroll og koordinering. Flere allierte fly var da
stasjonert på Sola.
Markeringen av ops-nedleggelsen ble holdt sammen med 60
innbudte ved klokketårnet som er laget av en tidligere jagerflyving. Som
avslutning på markeringen foretok et Sea King-redningshelikopter noen
lavflyginger over forsamlingen i det kjølige sommerværet.
Et Sea King fra 330.skvadron markerte avslutningen av
obs-nedleggelsen på Sola ved å foreta et par lavflyginger over klokketårnet og
den frammøtte forsamlingen. Foto: Jan-Petter Helgesen
Major Bjørn Vikås er sjef for 138. luftving, avdeling Sola.
Foto: Jan-Petter Helgesen
Om lag 60 innbudne gjester overvar markeringen av
nedleggelsen av Wing Ops Sola i går. Major Bjørn Vikås ledet høytidligheten.
Foto: Jan-Petter Helgesen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.