| ||
Fri flyt gjennom lufthavnenAvinor - 15-07-2015 09:09 CEST
En førerløs bil kjører deg til
lufthavnen, du sjekker inn bagasjen med iris-skanning – og går rett gjennom
sikkerhetskontrollen der du kontrolleres mens du er i bevegelse. Det kan bli
framtiden på Avinor sine lufthavner.
I løpet av et par tiår – kanskje før, vil «screening in motion» være å finne på lufthavnene.
-Produsenter
av sikkerhetsutstyr har beveget seg fra å være rene produsenter av «hardware»
til i mye større grad å tenke prosess og utstyr som skal gi god flyt gjennom
sikkerhetskontrollen. De forsker nå tungt på teknologier som kan effektivisere
sikkerhetskontrollen, og jeg tror at «screening i motion» blir det neste «store»
innen sikkerhetskontroll av passasjerer, sier securityrådgiver hos Avinor, Ole
Folkestad.
Han
beskriver hvordan passasjeren kommer til en korridor hvor vedkommende sjekker
inn bagasjen med mobil eller iris-skanning (lese av konturene i øyet ditt), før
passasjeren går inn i korridoren der du kontrolleres mens du er i bevegelse. Ved
enden av korridoren får du utlevert håndbagasjen – eller plukker den opp på et
pick-up point ved å bruke mobilen din. Dette kan for eksempel være ved gaten
din, sier securityrådgiver i Avinor, Ole Folkestad.
I
dag er teknologien på plass for å gjøre dette på stillestående passasjerer, og
flere lufthavner har i dag installert security skannere (blant annet Oslo
Lufthavn).
-Fordelen
med å gjøre det på passasjerer i bevegelse, er at du slipper flaskehalser som
skaper kø og irritasjon. Slike flaskehalser er også en kostnadsdrivende faktor
for Avinor ved at det medfører stor bruk av sikkerhetskontrollører, sier
Folkestad.
Ser og forstår
Det jobbes i dag med teknologier som skal muliggjør «screening in motion». Noen av de teknologiene som vurderes, gjør det mulig å se hva passasjeren bærer noe på seg, men også hvilket materiale gjenstanden består av. Samtidig forbedres bildeteknologien noe som bidrar til at en også kan identifisere objektet ut ifra formen.
-Det
betyr at et nøkkelknippe i lommen, som i dag betyr at du blir stoppet i
sikkerhetskontrollen, ikke lenger må undersøkes av kontrolløren.
Totalservice
Men det er ikke bare sikkerhetskontrollen som vil være markant endret om noen tiår. Hele reisen vil bli mer teknologibasert, tror presseansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.
-Vi
kan tenke oss at huset ditt sitter på integrert datakraft, hvor du bare ved å gi
en muntlig beskjed kan bestille flybilletten hjemme. Du blir kjørt av en
førerløs bil/drosje til lufthavnen. Bagasje og innsjekking håndteres av
robotteknologi ved ankomst. Når du passerer butikkene på lufthavnen, finnes det
skjermer som viser deg med de plaggene du er interessert i å kjøpe (virtuelle
prøverom). Du klikker på skjermen ved kjøp og får varene levert på destinasjonen
din – eller lagt i den førerløse drosjen/bilen som venter på deg når du kommer
fram. Det samme gjelder duty-free varer når du returnerer, sier Westher
Andersen.
Han
peker på at utviklingen går svært raskt, og at bare fantasien setter
begrensninger for hvordan du og jeg vil reise noen tiår fram i tid.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.