| ||
Ny teknologi skal erstatte radarenAvinor - 10-08-2015 11:11 CEST
Fram mot 2018 skal Avinor fase ut 14 av 22 radarer. Ny
teknologi skal gi bedre overvåking av luftrommet.
Prosjektet NORWAM har en kostnadsramme på omkring 300 millioner kroner, og arbeidet med å fase ut de første radarene er allerede i gang.
-I
mai faset vi ut primærradarene på Sola, Flesland og Værnes, opplyser direktør
for systemdrift i Avinor, Håkan Olsson.
Teknologien
som overtar er basert på nye bakkestasjoner, GPS og teknologier omtalt som
henholdsvis WAM (Wide Area Multilateration), ADS-B (Automativ Dependent
Surceillance-Broadcast) og ARTAS (ATM surveillance tracker and server).
-Disse
teknologiene forbedrer nøyaktigheten og presisjon i beregningen av posisjonen
til et fly, og denne informasjonen brukes av flygelederne i tårn og ved
kontrollsentralene for sikker avvikling av flytrafikken, sier Olsson.
Denne
teknologien er også rimeligere og enklere å vedlikeholde en dagens
radarstasjoner.
Trygger nordsjøtrafikkenNORWAM-prosjektet vil
også bidra til en styrking av flysikkerheten i Nordsjøen - og i nordområdene
helt opp til Svalbard.
-Med
den nye teknologien vil flygelederne til enhver tid vite hvor flyene er i disse
havområdene, slik vi i dag følger med på flytrafikken på fastlandet med dagens
radarteknologi, sier Olsson.
Det
er stor helikopteraktivitet mellom fastlandet i Norge og olje- og
gassinstallasjonene ute i havet. I tillegg er flytrafikken i nordområdene i
kraftig vekst. Dette gjelder særlig overflygninger i det nordlige luftrom. Disse
flyene kommer fra Finland, Russland, Tyrkia. Midtøsten, India, Pakistan, USA og
Canada.
Radarfritt i 2035I perioden fra 2019-2035 vil
de siste 8 radarene til Avinor bli faset ut. Sist ut blir Haukåsen radar. Da vil
en epoke i norsk luftfartsovervåking være over.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.