| ||
Lufttrafikken tilbake på FornebuAvinor - 07-09-2015 08:32 CEST
Denne
høsten gjenåpnes den gamle SAS Gold Lounge i Terminalbygget på Fornebu for
luftfarten. På oppdrag fra Avinor etableres et simulatoranlegg i internasjonal
klasse for tårnflygeledere fra hele landet.Tidligere har Avinor gjennomført
denne treningen på flere ulike steder, både i Norge, Sverige og Sveits.
-
Vi kommer til å bruke opptil 5000 timer i simulatoren hvert år framover, og da
er det mye å tjene på å samle vår simulatortrening til ett sted.Vi er godt
fornøyd med at vår leverandør har valgt Fornebu. Det ligger godt til rette for å
ta imot våre flygeledere som kommer fra hele landet, sier direktør for
Tårntjenester i Avinor Flysikring, Snorre Andresen.
Gir
store muligheter I tårnsimulatoren monteres det samme utstyret som benyttes i
vanlige flygekontrolltårn på lufthavnene. Så bygges modeller av Avinors
lufthavner i digitale 3D-modeller, slik kan flygelederne kan øve på ulike
situasjoner som kan oppstå ved å se på flytrafikken på skjermene. Flyene på
skjermen styres av egne simulatorpiloter, som sitter i et annet rom eller på et
annet sted.
-
En slik simulator gir et meget realistisk bilde av hvordan det er å jobbe som
flygeleder i et tårn. Våre flygeledere får muligheten til å trene på ulike typer
av trafikk, og situasjoner som heldigvis skjer svært sjelden i virkeligheten.En
slik trening er avgjørende for å opprettholde den høye kompetansen vi har,
avslutter Andresen.
I
senteret pågår det nå hektiske aktiviteter med tanke på drift fra 5. oktober.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.