fredag 4. september 2015

Ryanair skal bli billigere - Dagens Næringsliv

Ryanair lover at de skal vokse - og bli enda billigere. Foto: REUTERS/Franciszek Mazur/Agencja Gazeta
Ryanair lover at de skal vokse - og bli enda billigere. Foto: REUTERS/Franciszek Mazur/Agencja Gazeta

Luftfart

Ryanair-sjefen: - Vi spår «moren og faren til alle priskriger» - for det er vi som skal starte den

...men Norwegian har et helt annet syn på prisutviklingen enn Ryanair-topp Michael O'Leary.
Ryanair vil starte en priskrig denne vinteren. Videre venter selskapet over 100 millioner passasjerer i 2015, sier administrerende direktør Michael O'Leary i et intervju fredag, ifølge Bloomberg News.
- Vi spår «moren og faren til alle priskriger» - for det er vi som skal starte den, sier Ryanair-sjefen.

Meldingen hans til konkurrentene er klinkende klar:
- Vi har bestilt over 400 fly som vil bli levert de neste åtte årene, og den årlige trafikken vår vil nesten doble seg - fra 90 millioner ifjor til nær 160 millioner passasjerer de neste åtte årene, sier O'Leary.20M

- Vi fortsetter diskusjonene med Schiphol om flere ruter. Og vi er nå i diskusjoner med over 16 nye flyplasser rundt omkring i Europa som vi ikke flyr til i dag, sier han.
Ryanair har nemlig satt seg en rekke hårete mål.

Møter skepsis i Nederland

Ryanair har gjentatte ganger proklamert at de vil åpne base på Schiphol, men de har ikke akkurat blitt møtt med entusiasme hos nederlenderne:
- Ryanair står ikke på vår ønskeliste. De bidrar ikke til å styrke Nederlands konkurransekraft, sa Gerben Broekema, strategirådgiver på Amsterdam Schiphol Airport, tidligere i år: - Ryanair? Nei, takk!
Michael O'Leary sier også at Ryanair skal vokse kraftig i Tyskland de neste årene.
- Vi forventer å vokse fra en markedsandel på rundt 5 prosent til 20 prosent de neste fire årene, i takt med at Air Berlin fortsetter å kutte ned på kortrutekapasiteten sin og stenge ruter, sier han.

- Intens konkurranse i flere år

Fredag kom trafikktall for Norwegian i august, og tallene viser at flyene er fullere og inntektsnivået stiger.
Finansdirektør Frode Foss i Norwegian har derimot et annet syn på prisutviklingen enn Ryanair-sjefen.
- Ryanair er flinke til å få oppmerksomhet for sine utspill om billettprisene. Vi opplever at konkurransen har vært intens på det europeiske markedet i flere år, og tror ikke det bildet vil endre seg særlig denne vinteren, sier Foss til DN.
Norwegian fraktet nær 2,6 millioner passasjerer i august, og det er ni prosent mer enn i samme periode ifjor.
89,7 prosent av setene ombord var utsolgt, mot 83,7 prosent for ett år siden.
Inntekten per passasjer per kilometer (yielden) steg med fem prosent fra ifjor.
Norwegian-aksjen falt likevel 2,19 prosent til 371,20 kroner, omsatt for 249 millioner kroner, på Oslo Børs fredag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.