Det første norske F-35 kampflyet har vært på vingene. Det skjedde tirsdag ettermiddag norsk tid, og ifølge Kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet flere uker før planen.
Det skyldes at flyet gikk gjennom produsenten Lockheed Martins eget testprogram uten at det ble gjort funn av betydning. Pilot var produsentens egen testflyver, Bill Gigliotti.
- Vi forventet intet mindre enn en enestående prestasjon, og det var det vi fikk i dag, sier han i Forsvarets egen film.
Samtidig er en artikkel om F-35 fra Fortune, et amerikansk mediehus for business- og finansnyheter, blitt kjent.

Velkomment skryt av F-35

Her heter det at en gruppe piloter fra US Air Force, som i forrige uke skrøt av F-35 under et arrangement på Andrews Air Force Base, kan ha vært styrt.
Ifølge Fortune var skrytet svært velkomment med tanke på kritikken kampflyet har vært utsatt for. Men Fortune stiller spørsmål ved om pilotene virkelig snakket fritt.

Men var uttalelsene styrt?

Det vises til et åtte siders intern-notat fra Air Force, merket «unntatt offentlighet», som beskriver hvordan flyvere bør uttale seg om flyets egenskaper, og fortelle hvorfor flyvåpenet trenger F-35, overfor presse og myndigheter.

Notatet foreslår hvordan det skal svares på spørsmål som pleier å dukke opp rundt flyet, som at det er svært avhengig av uprøvd teknologi.
Ifølge Fortune «instrueres» flyverne til å gjengi Flyvåpenets egne forklaringer, som på hvorfor F-35 har fått juling under trening av eldre F-16 fly.
Her kan du lese om de siste anklagene mot F-35, og kampflyprogrammets svar på anklagene.

Forsvarsdepartementet: Bare støttepunkter for pilotene

Aftenposten har konfrontert kampflyprogrammet med anklagene fra Fortune.
De er kjent med oppslaget, men ser ingen grunn til å oppfatte dette som styrte uttalelser. Notatet beskrives som støttepunkter pilotene fikk før møtet med pressen. Uttalelser og poenger de kunne være trygge på, slik at de ikke ble stående fast.
Samtidig legges det ikke skjul på at flyvere var plukket ut som kunne gi positive beskrivelser av F-35.