|
Avinor Flysikring og NEFAB-partnere innfører Free Route AirspaceAvinor - 12-11-2015 11:13 CET
Natt til torsdag ble en ny luftromsorganisering innført i
Norge, Finland, Latvia og Estland.
Nå kan flyselskapene planlegge å fly på mest mulig optimal måte mellom flyplasser, uten å være avhengig av forhåndsdefinerte rutemønster.
-
Free Route er et viktig steg, som viser at vi lykkes med å finne gode løsninger
for flyselskapene og samtidig bidra til å oppfylle EUs mål i Single European
Sky-programmet, sier direktør for underveistjenester i Avinor Flysikring,
Jan-Gunnar Pedersen.
Med
innføringen av Free Route Airspace, kan flyselskapene på en helt ny måte utnytte
teknologi og planlegge sine flyginger uten å være avhengige av forhåndsdefinerte
ruter, eller «veier i luften». Nå kan de planlegge helt optimalt i forhold til
vær og vind samt ønsket om å fly kortest mulig.
-
Resultatet er at flyselskapene kan ha med seg mindre drivstoff, og man sparer
både kostnader og klimautslipp, sier Pedersen.
-
Vi er blant de første som innfører dette i Europa, og de aller første som
innfører Free Route Airspace i stort sett hele luftrommet vi kontrollerer. Dette
er et stort løft for luftfarten i Norden. Vi skal være svært fornøyde med å
lyktes med et samarbeid andre land i Europa har slitt med å få til, avslutter
Pedersen.
Etableringen
av NEFABs Free Route Airspace er et viktig steg på veien for enda tettere
samarbeid i Nord-Europeisk luftrom. Men fortsatt må flygingene planlegges via
forhåndsdefinerte punkter på landegrensene. Neste fase gjennom det såkalte
Borealisprogrammet er å utvikle free route airspace til å inkludere Danmark,
Sverige, Storbritannia og Irland i et konsept hvor free route airspace ikke
avhenger av punkter på grensen, men hvor man optimalt kan planlegge en flyging
fra f.eks vestkysten av Irland, til grensen av Russland uten å bruke
forhåndsdefinerte veier, eller punkter på landegrensene.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.