| ||
Fagernes lufthavn drives videre som ren charterlufthavnAvinor - 20-11-2015 09:15 CET
Avinor
overlater driften av lufthavna til lokale aktører i 2019.
Samferdselsdepartementet
(SD) holdt i dag en pressekonferanse på Fagernes lufthavn, Leirin.
Statssekretær John-Ragnar Aarset presenterte der nyheter om videre drift ved Fagernes lufthavn.
Regjeringen
foreslår for Stortinget at Avinor skal drive Fagernes lufthavn som en ren
charterlufthavn frem til 1. januar 2019. Deretter skal driften overføres til
lokale aktører.
Dette
forutsetter at Luftfartstilsynet forlenger dispensasjonen og at lokalt
næringsliv dekker deler av Avinors kostnader for å videreføre driften fra 2017
og halvparten av Avinors kostnader i 2018.
Avinors rapport lagt til grunn
På oppdrag av SD leverte Avinor i juni en rapport om driftsalternativer for Fagernes lufthavn. I rapporten konkluderer Avinor med følgende:
Fra
og med 01.04.2016 opphører FOT-rutene på Fagernes lufthavn, Leirin. Som følge av
dette vil Avinor be departementet vurdere fremtidig eierskap og drift av
Fagernes lufthavn som en ren charterflyplass. Fra lokalt hold er det interesse
for å opprettholde flyplassen som en mulig sesongmessig charterflyplass.
Formålet med dette er å ivareta den lokale satsingen på vinterskiturister.
-
Når FOT-rute tilbudet opphører 1. april neste år, vil vi starte prosessen med å
sesongstenge lufthavna frem til vintercharteroperasjonen starter neste vinter.
Charteroperasjonen avhenger selvsagt av at Luftfartstilsynet opprettholder
dispensasjonen. Vårt hovedfokus fremover blir derfor å drifte lufthavna på en
god måte frem mot stengning, for så å ta opp igjen driften når
vinterchartersesongen starter opp, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe
Snekkerbakken.
(foto:
Bernt Olsen-Hagen)
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.