| ||
Skal innføre framtidens flygekontrollsystemAvinor - 31-03-2016 10:15 CEST
Avinor har besluttet å investere i et nytt system for
flygekontroll. I samarbeid med internasjonale partnere, skal systemene som
benyttes av norske flygeledere moderniseres for økt sikkerhet, kapasitet og
effektivitet.
Det
systemet som i dag brukes til flygekontroll i Norge er over 20 år gammelt, og
mangler flere av de tekniske løsningene som kreves for å håndtere framtidens
flytrafikk. Avinor starter nå utskiftingen av teknologien, som vil gi den
nødvendige plattformen for å håndtere flytrafikken i mange tiår framover.
Investeringen har en ramme på 1 milliard kroner.
-
Dette er en historisk milepæl for Avinor. Vi starter nå for alvor reisen mot den
største oppgraderingen av flygekontrollsystemene i Avinors historie. Gjennom økt
automatisering og nye verktøy vil vi få et system som gir økt sikkerhet, økt
kapasitet og samtidig økt effektivisering. Det vil legge til rette for en enda
bedre tjeneste til norske og internasjonale flyselskaper i lang tid framover,
sier Jan-Gunnar Pedersen, direktør for Underveistjenesten i Avinor Flysikring.
Internasjonalt samarbeidAvinor kommer til å
samarbeide med andre internasjonale aktører. Det er inngått en intensjonsavtale
med selskapets britiske søsterorganisasjon NATS, hvor Avinor skal tre inn i et
internasjonale samarbeid. I felleskap skal Avinor og andre selskap i
iTEC-alliansen anskaffe ny teknologi for å løse framtidens behov.
Det
nye systemet er planlagt implementert i Stavanger og Røyken i 2020, og i Bodø i
2022.
Avinor
har ansvar for de 46 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil
og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge
sammen med verden.
Avinor
er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de
samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i
arbeidet med utvikling og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo Lufthavn.
Over
3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet
lufthavn- og flysikringssystem. Avinor finansieres gjennom luftfartsavgifter og
salg på flyplassene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.