| ||
Økt konkurranse og effektiviseringAvinor - 13-04-2016 11:04 CEST
Avinor har overlevert «Plan for virksomheten 2016-2018»
(§10-plan) til Samferdselsdepartementet. Den signaliserer økt konkurranse og
effektivisering.
§10-planen
er styrets rapport om virksomheten og råd til eier om den fremtidige utviklingen
av konsernet. Det er også innspill til Regjeringens eiermelding om Avinor, som
er forventet i løpet av høstsesjonen 2016.
Økt konkurranse og effektivisering innen
flysikring
Avinor
arbeider for å legge til rette for større grad av konkurranse innen
flysikringstjenesten. Avinor anbefaler å legge ut 10-20 tårn for konkurranse i
perioden 2017-2023. Etablering av fjernstyrte tårn er et sentralt element i
arbeidet med kostnadseffektiviseringen og har et potensiale på 40-50 prosent
kostnadsreduksjon.
Vil beholde flysikring innenfor konsernet
Avinor
anbefaler å beholde flysikringsvirksomheten innenfor konsernmodellen og ikke
splitte opp selskapet. Det er aktuelt å etablere et driftsselskap som skal kunne
by på aktuelle tårntjenester, både i hjemmemarkedet og internasjonalt.
-
Avinor vil vurdere å etablere et slikt selskap allerede i 2016. Selskapet kan
være heleid av Avinor, men vi er også åpne for å invitere andre eiere,
understreker konsernsjef Dag Falk-Petersen.
Avinors samfunnspålagte oppgaver må regnes med
De
samlede kostnadene for Avinors samfunnspålagte oppgaver, som ambulanseberedskap,
tjenester for forsvaret, opplæring av flygeledere og utredningsoppgaver, utgjør
omkring 5-600 mill. kroner per år. Dette er kostnader som må hensyntas i et
konkurranseregime.
Strategisk eiendomsutvikling
Avinor
ønsker å videreutvikle det økonomiske potensialet som ligger i eiendomsmassen
ved de store lufthavnene. Dette er i tråd med utviklingen internasjonalt. Det
blir blant annet vist til Stockholm lufthavn, Arlanda, som har kommet langt på
dette området. De næringstomter som er mest aktuelle for utvikling ved de fire
største lufthavnene til Avinor har et utbyggingspotensiale på om lag 900 000
kvadratmeter og representerer store verdier. Det vises til at salget av Hotell
Radisson Blu på Gardermoen i 2015 dokumenterer at det er grunnlag for at det kan
utvikles betydelige merverdier innenfor eiendom som senere kan realiseres til
bruk i fremtidige investeringer for luftfarten.
Klimafokus avgjørende
Planen
fremhever at miljø- og klimaspørsmål vil få stadig større fokus innen
luftfarten. Omfattende tiltak må iverksettes for å nå klimamålene. Ikke minst
vektlegges betydningen av storstilt produksjon av bærekraftig biojetdrivstoff
som kan konkurrere prismessig med fossilt drivstoff.
-
Avinor er første ute med å tilby biojetdrivstoff til alle flyselskap på Oslo
Lufthavn. Å bedre miljøprestasjonen er avgjørende for å få aksept for
kapasitetsøkende investeringer, sier Falk-Petersen.
Private aktører på lufthavnene
Avinor
vil legge til rette for økt bruk av private aktører gjennom
konkurranseutsetting. Allerede i dag er nærmere 90 prosent av sysselsatte på
Avinors lufthavner ansatt i andre selskaper. Gjennom konsernets
moderniseringsprogram blir flere alternative driftsmodeller som innebærer bruk
av private aktører utredet.
Avinor
har ansvar for de 46 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil
og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge
sammen med verden.
Avinor
er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de
samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i
arbeidet med utvikling og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor
bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner
flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo Lufthavn.
Over
3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet
lufthavn- og flysikringssystem. Avinor finansieres gjennom luftfartsavgifter og
salg på flyplassene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.