tirsdag 5. april 2016

Helikopter - Valg av ny helikoptertype


Politihelikoptrene i Norge bør snart skiftes



Politiets helikoptertjenestes to Airbus EC-135 T2+ er blant de eldste av denne typen som er i drift i verden i dag. Foto: Politiet.
De to helikoptrene til Politiets helikoptertjeneste på Gardermoen blir eldre og eldre.  Noen beslutning om å fornye maskinene med mer moderne materiell er ikke tatt av Regjering og Storting.


Av JAN-PETTER HELGESEN

GARDERMOEN


- De to helikoptrene av typen EC-135 T2+ som produseres av Airbus Helicopters i Frankrike, er blant de eldste i verden av denne typen som fortsatt flyr i aktiv tjeneste. De ble bygget allerede i 2001 og 2002, opplyser politioverbetjent Lasse Iversen som er fagleder for systemoperatørene ved Politiets helikoptertjeneste.

I rapporten «Politiets helikopterkapasitet i Oslo og det sentrale Østlandet» som ble levert Politidirektoratet før jul i 2013, anbefales det at politiet utvider helikoptervirksomheten til tre maskiner med noe større kapasitet enn i dag. Rapporten er fortsatt til behandling hos myndighetene.

Politioverbetjent Iversen sier dagens drift av de to eldre maskinene er meget usikker og sårbar. Etter som tiden går blir behovet for vedlikehold og ettersyn stadig større og dyrere. Mangel på reservedeler kan også oppstå.

De to helikoptrene har en flytid på henholdsvis 10.000 og 13.000 timer i luften. Politioverbetjenten opplyser at det eldste eies av Justis- og beredskapsdepartementet og har vært i drift siden tjenesten ble fast etablert i 2003.

Den andre maskinen kommer fra  politiet i Manchester. Selv om avtalen nylig ble forlenget kan de britiske eierne kreve det tilbake med et halvt års varsel.

- Blir dette aktuelt vil det ramme vår tjeneste svært hardt. Med bare et helikopter i drift blir den nåværende virksomheten redusert til snaut 60 prosent av i dag, fortsetter Iversen.


Høyeste prioritet
Han understreker at anskaffelse av nytt, flygende materiell har høyeste prioritet i helikoptertjenesten i dag. Dersom rådene fra rapporten om helikopterkapasitet blir fulgt og som bygger på Gjørv-kommisjonens anbefalinger etter 22. juli 2011, bør det anskaffes tre helikoptre med kapasitet til å frakte flere tjenestepersoner utenom tre besetningsmedlemmer.

- Med tre maskiner til disposisjon vil tjenesten bli robust. Den vil ha nær hundre prosent tilgjengelighet og få redusert vedlikeholdkostnadene betydelig per maskin. Fleksibilitet og driftsikkerheten vil også øke når det nesten alltid vil være en maskin klar for utrykning på 15 minutters varsel, påpeker Lasse Iversen.


Mange oppdrag
Helikoptertjenesten utfører en rekke forskjellige politimessige oppdrag. De  flyr både overvåking, patrulje, søk- og redning, trafikkontroll og forfølgelse.

Oppdragene er mange. 2015 var for eksempel et travelt år. Da ble det loggført 1560 anmodninger om støtte og utført omkring 1300 oppdrag.

Totalt fløy politiet i fjor 1850 flytimer på de to maskinene. Det vil si 2,5 flytimer per dag.

Antallet sier sitt om behovet. Iversen legger ikke skjul på at tjenesten kunne hatt enda flere oppdrag med større kapasitet.

Han understreker behovet for å utvide materiellet. Da kunne det også blitt aktuelt med flere baser selv om tjenesten på Østlandet skal sikres først.

Politiets helikoptertjeneste holder for tiden til i den tidligere kontrolltårnbygningen på vestsiden av Oslo Lufthavn.

Virksomheten er administrativt underlagt Oslo politidistrikt. Fra 2004 ble tjenesten en nasjonal bistandressurs med 24 timers beredskap sju dager i uken året rundt. Den er også kostnadsfri for  brukerne.

Beredskapen er senket til et kvarters reaksjonstid dag og natt. Besetningene på vakt sover på basen.


Begrenset kapasitet
Utenom de tre besetningsmedlemmene har EC-135 bare plass ril en fjerde person i kabinen. I disse tilfellene er rekkevidden til helikoptret betydelig redusert.

Luftforsvarets 339. skvadron på Rygge ved Moss har i dag to av sine Bell 412SP-helikoptre i beredskap for politiet. Disse maskinene er i stand til å frakte to lag på åtte mann i hver ved behov.

Politioverbetjent Lasse Iversen sier politihelikopterets rekkevidde på to timer setter begrensninger for operasjoner utover østlandsområdet. Det er også rundt Oslo og sørover, på begge sider av Oslofjorden, de fleste aksjoner blir utført.

- I områder hvor det bor mye folk har vi også de fleste oppdragene. Det er  i disse strøkene folk med uhederlige hensikter stort sett opererer, påpeker Iversen.

Med base på Gardermoen tar det 10-15 minutter å fly ned til hovedstaden. Helikoptertjenesten skal derfor flytte til det nye, nasjonale beredsskapssenteret når dette kommer i drift. Det vil bedre operasjonstiden i luften i de fleste tilfeller.

To steder er aktuelle for plassering. Begge ligger i der sørlige Oslo nær grensen til Follo kommune. Dette er på Grønmo eller ved Taraldrud, noen få kilometer unna.




Politioverbetjent Lasse Iversen er fagleder for systemoperatørene på politihelikoptrene. Foto: Jan-Petter Helgesen

Kvalifiserte folk
I helikoptertjenesten til politiet arbeidet for tiden 25 personer. Disse er fordelt på sju besetninger med tre personer i hver. I tillegg kommer administrativ leder og avsnittsjef Freddy Rotseth, flygesjef er Gunnar Arnekleiv, mens Lasse Iversen er fagleder for systemoperatørene og tredjeperson i ledergruppen.

Åtte personer er ansatt som piloter. Halvparten har bakgrunn fra politiet. De øvrige kommer fra forsvaret eller sivile selskaper.

Besetningsmedlemmene ellers er systemoperatører. Disse har gjennomført en omfattende rekrutteringsprosess ved Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge. To av operatørene er kvinner.

Systemoperatørene styrer de avanserte instrumentene i kabinen som kartverk og kamera. Det er også systemoperatørene som holder kontakten med styrkene på bakken.

Flere av systemoperatørene som Lasse Iversen sitter tidvis i setet ved siden av flygeren og er oppdragsledere.

Gammelt utstyr
På grunn av de norske maskinenes høye alder er mye av utstyret og hjelpemidlene om bord i ferd med å gå ut på dato. Termisk kamera eller det varmesøkende kamera til søk etter personer i ulendt terreng er i ferd med å bli utdatert.

Det er likevel fortsatt til stor nytte ved politi- og søksoppdrag. Politihelikoptrene kan stå stilt i luften over en del av Oslo og via kameraene se detaljer på motsatt side av byen. Ønsket adresse kan mates inn i datamaskinen og kamera søker automatisk mot den utpekte adressen med tid og avstand til objektet. Bildene kan også overføres direkte til politiet på bakken og operasjonssentralen.


FAKTA



Airbus EC-135


Type: To-motors flerbrukshelikopter
Besetning: En pilot og tre personer i tillegg
Lengde :12,16 meter
Rotordiameter: 10,30 meter
Toppfart: 287 km/t
Rekkevidde: 635 kilometer

Mulige kandidater: (Fotos fra nettet)

AW139

AW169

EC145 T2

EC175

Bell 525







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.