Spørsmålet denne blogger stiller er i hvilken grad pressing på priser fremmer sikkerhetsarbeidet? (Red.)
Statoilsjef Eldar Sætre på sin første tur offshore i 2014 - Du ser Troll A i bakgrunnen - Foto: Anders Minge
Statoil står fast på priskutt på helikoptertransport
Statoil lover å ta en ekstra runde om bakketid for helikoptre, men understreker samtidig at jobben med å få ned kostnadene på helikoptertransport fortsetter.
Oppdatert:
Publisert:
Etter press fra LO-forbundet Industri Energi utsetter Statoil planene om å kutte snutiden for helikoptre og innføre bøter for forsinkelser. Tidligere i uken sa Arne Sigve Nylund, Statoil-sjef for norsk sokkel, til Dagens Næringsliv at dette er noe som vurderes fram mot de nye helikopterkontraktene som gjelder fra 1. mai neste år.
Likevel understreker selskapet overfor Aftenbladet at det jobbes med kostnadsreduksjoner innenfor området.
- Med lavere aktivitetsnivå på sokkelen framover i lys av bransjens utfordringer, må også vi se på å redusere kostnadene knyttet til helikoptertransport slik at det står i forhold til dette.
- Uten å gå på akkord med sikkerhet betyr de nye avtalene mer effektiv bruk av helikoptrene og større fleksibilitet med det antall helikoptre som er tilgjengelige, sier pressekontakt Morten Eek til Aftenbladet. Han påpeker at kortere bakketid er én mulighet, men at ingenting er besluttet.
CHC-direktør Arne Roland påpeker overfor Aftenbladet at konkurransen er sterk og at markedsprisen for helikoptertransport av oljearbeidere har gått ned.
- Konkurransen er sterk. Tilbud og etterspørsel bestemmer. Men det er klart at det er nødvendig med en kapasitetstilpasning til den mengden det er bruk for.
CHC Helikopter Service eier to helikoptre av typen Super Puma Airbus 225 selv, mens resten er på leieavtaler.
Roland påpeker at helikopterselskapene i liten grad er med på å styre helikoptertypene. Det er først og fremst kunden som avgjør hvilke maskiner og helikoptertyper de ønsker.
- Det er i stor grad styrt av kundene hvilke helikoptertyper de ønsker. I anbudet som sendes ut spesifiserer kundene i veldig stor grad detaljer som de ønsker, gjerne også type. For noen er det fritt fram, mens andre spesifiserer. Det har vært tradisjon i Norge at kundene ønsker en mikset flåte, sier Roland til Aftenbladet.
- Kundene ønsker forskjellig typer helikopter, og til syvende og siste er det de som velger helikoptertype. Helikoptrene er sertifisert og godkjent til denne type operasjoner, da er det ikke noen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dem. Dette er basert på kundebehovene, sier Roland.
- Er økonomi avgjørende for hvilket helikopter Statoil velger, kommer det ene bedre ut enn det andre?
- Flere hensyn vurderes her, også kommersielle forhold. Rater er i tråd med markedsutvikling. Av konkurransehensyn gir vi ikke detaljer rundt innholdet i kontraktene, sier Morten Eek i Statoil og legger til:
- Statoil, som resten av oljebransjen på norsk sokkel, har som krav at bare helikoptre med nyeste utprøvde teknologi skal benyttes til å frakte personell. I praksis har det vært S92 og H225 som har oppfylt dette kravet og som samtidig er store nok og med tilstrekkelig rekkevidde til å kunne fly til Statoils installasjoner, sier Eek.
Han sier at Statoil har jobbet for at det er minst to helikoptertyper på norsk sokkel som kan oppfylle slike krav, hovedsakelig er dette knyttet til sikkerhet.
- Ved å ha minst to ulike helikoptermodeller i drift, er det lettere å få gjennomslag hos fabrikantene på innføring av nye sikkerhetssystemer. Det gjør det også mulig å ha lav terskel for å sette en helikoptertype på bakken om det er behov for det, fortsetter Eek.
Til forflytinger mellom plattformer på Ekofisk-feltet brukes Airbus 225 som også er redningshelikoptre (SAR).
ConocoPhillips har kontrakt med Bristow for både tilbringertjenesten mellom Sola og Ekofisk – og for redningshelikopter og feltintern transport i Ekofisk-området.
Likevel understreker selskapet overfor Aftenbladet at det jobbes med kostnadsreduksjoner innenfor området.
- Med lavere aktivitetsnivå på sokkelen framover i lys av bransjens utfordringer, må også vi se på å redusere kostnadene knyttet til helikoptertransport slik at det står i forhold til dette.
- Uten å gå på akkord med sikkerhet betyr de nye avtalene mer effektiv bruk av helikoptrene og større fleksibilitet med det antall helikoptre som er tilgjengelige, sier pressekontakt Morten Eek til Aftenbladet. Han påpeker at kortere bakketid er én mulighet, men at ingenting er besluttet.
Tøft marked
Statoil understreker også at det i dag er kompensasjonsavtaler med helikopterselskapene dersom det er forsinkelser i rutetidene. I Statoils avtaler i dag ligger det inne kompensasjon for forsinkelser på mellom to og fire timer.CHC-direktør Arne Roland påpeker overfor Aftenbladet at konkurransen er sterk og at markedsprisen for helikoptertransport av oljearbeidere har gått ned.
- Konkurransen er sterk. Tilbud og etterspørsel bestemmer. Men det er klart at det er nødvendig med en kapasitetstilpasning til den mengden det er bruk for.
CHC Helikopter Service eier to helikoptre av typen Super Puma Airbus 225 selv, mens resten er på leieavtaler.
Roland påpeker at helikopterselskapene i liten grad er med på å styre helikoptertypene. Det er først og fremst kunden som avgjør hvilke maskiner og helikoptertyper de ønsker.
- Det er i stor grad styrt av kundene hvilke helikoptertyper de ønsker. I anbudet som sendes ut spesifiserer kundene i veldig stor grad detaljer som de ønsker, gjerne også type. For noen er det fritt fram, mens andre spesifiserer. Det har vært tradisjon i Norge at kundene ønsker en mikset flåte, sier Roland til Aftenbladet.
Kundene avgjør
Roland sier det nå er opp til kundene å avgjøre hvorvidt Airbus 225 brukes til frakt av oljearbeidere.- Kundene ønsker forskjellig typer helikopter, og til syvende og siste er det de som velger helikoptertype. Helikoptrene er sertifisert og godkjent til denne type operasjoner, da er det ikke noen grunn til at vi ikke skal kunne bruke dem. Dette er basert på kundebehovene, sier Roland.
- Er økonomi avgjørende for hvilket helikopter Statoil velger, kommer det ene bedre ut enn det andre?
- Flere hensyn vurderes her, også kommersielle forhold. Rater er i tråd med markedsutvikling. Av konkurransehensyn gir vi ikke detaljer rundt innholdet i kontraktene, sier Morten Eek i Statoil og legger til:
- Statoil, som resten av oljebransjen på norsk sokkel, har som krav at bare helikoptre med nyeste utprøvde teknologi skal benyttes til å frakte personell. I praksis har det vært S92 og H225 som har oppfylt dette kravet og som samtidig er store nok og med tilstrekkelig rekkevidde til å kunne fly til Statoils installasjoner, sier Eek.
Han sier at Statoil har jobbet for at det er minst to helikoptertyper på norsk sokkel som kan oppfylle slike krav, hovedsakelig er dette knyttet til sikkerhet.
- Ved å ha minst to ulike helikoptermodeller i drift, er det lettere å få gjennomslag hos fabrikantene på innføring av nye sikkerhetssystemer. Det gjør det også mulig å ha lav terskel for å sette en helikoptertype på bakken om det er behov for det, fortsetter Eek.
Bruker bare Sikorsky
ConocoPhillips bruker på sin side utelukkende Sikorsky S92 til transport av oljearbeidere til og fra oljeinstallasjonene kommunikasjonsdirektør Stig S. Kvendseth. Han sier til Aftenbladet at det er en helhetsvurdering som har gjort at selskapet har valgt S92.Til forflytinger mellom plattformer på Ekofisk-feltet brukes Airbus 225 som også er redningshelikoptre (SAR).
ConocoPhillips har kontrakt med Bristow for både tilbringertjenesten mellom Sola og Ekofisk – og for redningshelikopter og feltintern transport i Ekofisk-området.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.