Norske Helikopteransattes Forbund om de nye EU reglene etter Solakonferansen 2015 hvor disse ble ble presentert. Alle organisasjoner som er berørt har uttalt seg særdeles negativt, også flygerne.
I dag den 3. mai sier Solvik-Olsen om EASA reglene på TV: Objektivt sett er de bedre enn de vi har i Norge.
NHO mener (2015)
Eu’s nye felles regelverk for offshore helikopter operasjoner HOFO var et stort tema på konferansen. Hvis HOFO innføres i Norge vil det ikke være andre krav i Brantshavet enn i Middelhavet. I dag reguleres helikoptertrafikken på norsk sokkel av norske lover og regler. Det er blant annet krav om at selskapene som flyr på norsk sokkel har norsk AOC (driftstillatelse), altså må det være en hel organisasjon med ledelse i Norge. Hvis HOFO innføres forsvinner dette kravet. Offshore operasjoner vil bli regnet som «high risk operations», som krever spesiell godkjenning, men den skal gis av luftfartsmyndighetene i landet selskapet er registrert. Det norske Luftfartstilsynet vil få liten eller ingen myndighet ovenfor et utenlandsk helikopterselskap på norsk sokkel, eneste involveringen fra Luftfartstilsynet blir at det utenlandske selskapet skal varsle om at de opererer på norsk sokkel. De selskapene som i dag flyr på norsk sokkel er alle del av internasjonale konsern som har selskap med AOC i flere land, de vil sannsynligvis kvitte seg med sine norske AOC`er og drive på en felles for hvert konsern. Da vil det meste av administrasjon og ledelse forsvinne fra Norge, inkl. CAMO biten som betyr at de tekniske arbeidsplassene der forsvinner.
Norsk offshore helikoptertrafikk er sikker, mye sikrere enn tilsvarende i britisk sektor av Nordsjøen. I perioden 1992 -2012 var det en dødsulykke i norsk sektor, mens det var 6 i britisk, trafikken er større i britisk sektor så dette tilsvarer 0,34 dødsulykker pr. 100 000 flytime i britisk sektor og 0,11 i norsk sektor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.