fredag 12. august 2016

Berlin Brandenburg - Oppdatering fra Teknisk Ukeblad

Berlins skandalerammede flyplass Berlin Brandenburg Airport får nye midler for å ferdigstille byggingen. Åpningen er planlagt i slutten av 2017.
Berlins skandalerammede flyplass Berlin Brandenburg Airport får nye midler for å ferdigstille byggingen. Åpningen er planlagt i slutten av 2017. (Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)

BERLIN BRANDENBURG AIRPORT WILLY BRANDT (BER)

Har bygget i 10 år. Nå får skandaleflyplassen 20 nye milliarder for å bygge ferdig

Regningen nær doblet.
Berlins skandaleflyplass Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt (BER) har vært under bygging i et tiår. Nå får selskapet bak byggeprosjektet tilført nye midler for å ferdigstille byggingen.
I utgangspunktet hadde Berlins nye lufthavn åpningsdato høsten 2011, og en opprinnelig prislapp på 2,8 milliarder euro.Nå har EU-kommisjonen godkjent tyske myndigheters planer som sikrer skandaleprosjektet ytterligere 2,2 milliarder euro, tilsvarende over 20 millarder norske kroner.
Myndighetene gir selskapet bak BER, Flughafen Berlin Brandenburg, drøye 10 milliarder kroner i statslån, samt statsgarantier for et privat lån på drøye 10 milliarder kroner.

Mange brølere

Dårlig planlegging, flerfoldige tekniske brølere og sprikende krav fra ulike hold danner bakteppet for byggeprosessen, som har blitt sammenlignet med en total "multiorgansvikt".
Den siste oppsummeringen fra Flughafen Berlin Brandenburg (FFB) viser at samlet totalkostnad er nær doblet til 5,5 millarder euro, ifølge danskeIngeniøren. Altså over 50 milliarder norske kroner. 
Den offisielle forklaringen til forsinkelsene og budsjettsprekken er en gjennomgang av det omfattende brannvarslingsanlegget på flyplassen, som avslørte at anlegget måtte bygges helt om. 

Ikke ingeniør

75.000 sprinkelhoder, 16.000 brannvarslere, 3400 ventilasjonsklaffer og 81 vifter skulle hindre en katastrofal brann i terminalbygningen.
Kontrollen viste tilsammen 20.000 små og store feil, inkludert det faktum at ventilasjonsanlegget ikke klarte å lufte ut farlig røyk.
I 2014 ble det også klart at mannen som designet brannventilasjonsanlegget på flyplassen egentlig ikke var ingeniør.
– Jeg hadde et visittkort hvor det stod at jeg var ingeniør. Det er en feil, og noe alle har trodd på fordi jeg aldri sa at jeg ikke var det, sa han i en offisiell uttalelse den gang.

For tungt utstyr

I fjor høst oppdaget kontrollører at tre ramper med ventilatorer, som ble satt inn for flere år siden, var alt for tunge og kunne føre til at heletakkonstruksjonen kunne rase sammen.
Ingen hadde oppdaget at ventilatorene veide 4000 kilo, mens den absolutte grensen var på 2000 kilo. 

Ny flyplassrokering

Ifølge den eksisterende planen skal nye BER åpne i slutten av 2017.
Planen var opprinnelig at den nye flyplassen skulle avløse Berlins to eksisterende flyplasser, Tegel og Schönefeld, i tillegg til gamle Tempelhof, som stengte i 2008.
Nå skal imidlertid Tegel stenges, mens Schönefeld utvides og fortsetter flyplassdriften. 
Teknisk Ukeblad besøkte byggeplassen til BER i 2013. Les den utrolige historien her: Den store flyplassfiaskoen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.