On July 2, 2008, a S-92A (registration VH-LOH, serial number 920036) operated by CHC Helicopters (Australia) was returning from an offshore oil facility en route to Broome, Australia with 2 pilots and 14 passengers on board when it suffered a "massive loss of main gearbox oil". The crew made a skillful emergency descent and landing on a Broome beach following the activation of onboard warning systems.
Tap av olje skyldtes at boltene som holdt oljefilteret på plass hadde brukket eller løsnet. LT hadde sertifisert maskintypen og godkjent den for bruk i Norge. I dag er det EASA som sertifiserer fly- og helikoptre, men da var det altså LT. Jeg har aldri fått svar på hva LT foretok seg etter nødlandingen i Australia og den påfølgende veldig klare rapporten vedr. boltene nevnt over. Ble det sendt ut en TSO eller liknende til norske operatører av typen?
Det hører med til historien at året etter, altså den 12. mars 2009 havarerte en S-92A tilhørende Cougar Helicopters utenfor Newfoundland med tap av 17 menneskeliv. Årsaken var den samme som nødlandingen i Australia.
Den 23. oktober 2009 kom EASA ut med en AD som fokuserte på blotene nevnt over. Det jeg mener indikeres tydelig her er mangel på kommunikasjon internajonalt vedr. hendelser og ulykker. I mange tilfeller flyter det infomarajon gjennom IFALPA som myndigheter kunne dra nytte av. Norsk Flygerforbund mente for omtrent 20 år siden at et Nasjonalt Flyikkerhetsråd burde etableres i Norge. forsøket falt på steingrunn fordi det var mange småkonger som vernet om sitt revir her på berget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.