| ||
Gimsøya ikke tilfredsstillende som flyplasslokasjon i LofotenAvinor - 23-11-2016 15:00 CET
Avinor
planlegger ny regional analyse for å utrede alternativer til Gimsøya.
Nasjonal
Transportplan (NTP) 2014- 2023 viste at man kan oppnå en positiv
samfunnsøkonomisk verdi, samt gode ringvirkninger for Lofoten ved å bygge en
regional flyplass på Gimsøy. Dette som erstatning for dagens lokale flyplasser i
Svolvær og Leknes.
Avinor fikk i oppdrag å utrede de operative forutsetningene for en slik flyplass. Basert på værmålinger mellom 2012 – 2015 ble det påvist at sidevind kunne være en utfordring på lokasjonen og at dette kunne medføre lav tilgjengelighet, spesielt om vinteren.
Avinor
etablerte en ekspertgruppe for å vurdere funnene i rapporten.. Arbeidsgruppen
har hatt deltakelse fra Widerøe, Norwegian, Meteorologisk institutt, Kjeller
Vindteknikk og Avinor. Kompetanse innen meteorologi, flyoperasjoner,
flyplassdesign og operative prosedyrer har vært dekket. I tillegg har gruppen
hatt dialog med Luftfartstilsynet.
Omfattende turbulensanalyser
Ekspertgruppen har gjennomført omfattende analyser. Funnene viser at effekten av stabil sidevind reduseres ved å anlegge rullebanen mer i flukt med vinden. Dersom man benytter kriterier for sidevind i samsvar med flyselskapenes praksis, vil samme effekt oppnås. Gimsøy vil imidlertid ha større utfordringer med turbulens enn lufthavnene ved Leknes, Svolvær, Tromsø og Hammerfest. Ekspertgruppen vurderer at en flyplass på Gimsøy ikke vil få en værmessig tilgjengelighet som gjør at den kan betjene Lofoten på den måten prosjektet hadde som mål. Det er ikke hensiktsmessig å utrede dette alternativet videre.
Ny regional analyseGimsøy ville vært en viktig
kraft for regionen, og det er operative vurderingene som ligger til grunn for
konklusjonen. Avinor anser det som viktig å igangsette en prosess for å utrede
alternative løsninger. Avinor vil utarbeide en regional analyse for
Lofoten/Ofoten og Vesterålen, og prosjektet skal ferdigstilles våren 2018.
– Analysen skal belyse effekten av samfunnsmessige forhold, planlagte vegtiltak, trafikale og operative forhold på eksisterende lufthavner, aktuelle og eventuelle ny flytyper og deres krav til rullebanelengder, forteller Jon Sjølander, konserndirektør for strategi i Avinor. Rapporten fra ekspertgruppen vil publiseres på Avinors nettsider 1. desember 2016. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.