fredag 13. januar 2017

Helikopter - Stadig tekniske problemer med den eneste helikoptertypen som betjener norsk kontinentalsokkel - Bergensavisen

Et Sikorsky-helikopter fra CHC Helikopter Service har stått fast på Kvitebjørn siden mandag. Det har hatt en oljelekkasje i girboksen.



Kvitebjørn-plattformen er nå isolert på grunn av helikopterproblemer. (ARKIV)
Kvitebjørn-plattformen er nå isolert på grunn av helikopterproblemer. (ARKIV) (Foto: )



Offshore.no meldte på tirsdag at en oljelekkasje hindret et helikopter fra å lette fra Kvitebjørn-plattformen omkring 10–15 minutter fra Statfjord B.
Informasjonssjef i Statoil, Morten Eek, sa da til nettstedet at en mekaniker fra CHC var blitt flydd ut og hadde utbedret oljelekkasjen. Deretter ble det gjort tester av helikopteret på plattformen, før maskinen skulle flys tilbake til Flesland.

Dårlig vær

Slik gikk det ikke. Fredag står fortsatt helikopteret på helidekket på plattformen.
Ingen har kommet seg til eller fra plattformen siden mandag ettersom helikopteret blokkerer landingsplassen.
– Feilen skal være utbedret, men testene som skal gjøres har ikke blitt gjennomført på grunn av dårlig vær. Det er selvsagt betryggende at helikopterselskapet tar alle forholdsregler og foretar nødvendig testing, men det er også beklagelig for mannskapet som har fått et ufrivillig opphold på installasjonen, sier Morten Eek i Statoil, til BA fredag formiddag.
Det er nå 125 personer ombord på Kvitebjørn som ligger omkring 55 minutters flytur fra Flesland. Helikopteret som står fast, hadde hentet mannskap fra flere andre installasjoner før det skulle plukke opp noen fra Kvitebjørn og fly til Flesland. Det var 21 personer om bord da det ble sittende fast.
– Målet er å få flydd mannskapene til land så snart det lar seg gjøre. Været har satt en stopper for testingen, og da får vi heller ikke fraktet dem bort på en annen måte enn å vente til helikopteret er klargjort for avreise, sier Eek.

CHC legger ned basen i Bergen

Normal drift

Ingen har kommet seg til eller fra plattformen siden mandag.
– Vi driver ikke personellforflytning med båt, og det er heller ikke noe vi vurderer nå. Været er for dårlig i området, men vi har fått signaler på at det skal lette i helgen. Driften om bord går som normalt med det mannskapet som er der, men det er selvsagt kjedelig for dem som ikke kommer seg hjem, sier Morten Eek.
Han er usikker på hvor mange flyvinger som har blitt avlyst til og fra Kvitebjørn. Selve feilen på helikopteret vil han ikke uttale seg om.
– CHC må svare for hva som var feil med helikopteret, hvilke tester som gjenstår og om de flyr det direkte til Flesland eller til en annen installasjon når det er klargjort, sier Eek.
– Det er viktig for oss at helikopterselskapet gjør grundige tester, men nå håper vi at helikopteret kommer seg fra installasjonen så snart som mulig, legger han til.

Oljelekkasje i girboksen

Administrerende direktør i CHC Helikopter Service, Arne Roland, sier til BA at det viste en indikasjon på oljetrykksfall i maskinen da den fløy til Kvitebjørn.
– Det ble funnet en oljelekkasje i et filter på girboksen som måtte utbedres. På grunn av været har vi ikke fått gjennomført nødvendige tester, sier Roland.
Han sier helikopteret må fly opp og lande igjen og sjekkes på nytt før den blir friskmeldt og kan flys videre. Om det flys direkte til Flesland eller via en annen installasjon som har flere helikopterdekk, har man ikke tatt stilling til ennå.
– Hvordan ser dere på denne hendelsen?
– I henhold til våre prosedyrer og manualer, har vi utbedret feilen. Deretter vil vi gjøre undersøkelser for å finne de bakenforliggende årsakene til lekkasjen. Dette trenger vi hjelp fra fabrikanten til, og vi vil sende nødvendig informasjon til fabrikken i USA for å få bistand derfra. Dette er en hendelse som får vår fulle oppmerksomhet, sier Roland til BA.




Det er et helikopter av denne typen som står fast på Kvitebjørn. (Arkiv)
Det er et helikopter av denne typen som står fast på Kvitebjørn. (Arkiv) (Foto: )
Ved godt mot

Han kjenner ikke til tilsvarende feil ved denne helikoptertypen, men utelukker ikke at det kan ha skjedd andre steder.
– Det skal fabrikken hjelpe til med å finne ut av, sier han.
Han sier CHC har nok maskiner til å avvikle helikoptertrafikken uten denne maskinen. På Kvitebjørn sitter nå to piloter og to mekanikere fra selskapet hans.
– De er ved godt mot og har det bra om bord, sier Roland. Han sier de sikter seg inn mot en åpning i uværet i ettermiddag for å få gjennomført den nødvendige testingen.
Roland understreker at denne hendelsen ikke kan sees i sammenheng med halerotorfeilen som skjedde på skotsk sokkel i slutten av desember. 13 av selskapets 14 Sikorsky-helikoptre er gjennomgått etter den hendelsen.

Ble satt på bakken

Tidligere denne uken ble det kjent at alle Sikorsky-helikoptre skulle gjennomgås en inspeksjon etter en hendelse i romjulen. Der skar et helikopter hull i landingsplattformen på West Franklin-plattformen på skotsk sokkel da det skulle lande.
Hendelsen førte til at Sikorsky sendte ut melding om at alle helikopter av den samme typen skulle inspiseres før neste flyging. Det førte til forsinkelser i helikoptertrafikken til og fra Nordsjøen på tirsdag og onsdag.
Morten Eek i Statoil sier til BA at de nå har fått melding om at alle Sikorsky-maskinene er undersøkt uten å finne feil ved.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.