SAS med irsk datterselskap, ansatte advarer mot å svekke rettighetene
Oppdatert:
Publisert:
SAS danner et irsk dattersselskap som skal ha baser utenfor Skandinavia, og med ansatte på spanske og engelske lønns- og arbeidsvilkår.
Styret i SAS har sagt ja til å etablere et nytt selskap som skal være registrert i Irland og ha ansatte på baser bl.a. i England og Spania.
– Målet er å få bedre lønnsomhet i vår Europa-trafikk og sikre oss en større andel i det raskt økende markedet spesielt for ferie- og fritidsreisende, sier SAS’ norske konserndirektør Eivind Roald.
Den største organisasjonen innen luftfart, Parat, kommer med klare advarsler til SAS mot å svekke de ansattes rettigheter i denne prosessen.
Parat har solid kunnskap på dette området, og har ikke sjelden røket i tottene på Norwegian på grunn av strid om lønns- og arbeidsvilkår.
Nestleder Vegard Einan sier organisasjonen derfor nå har førstehånds erfaringer med konsern som har virksomhet i flere land. Han forsikrer at det kommer til å bli fullt fokus på det SAS måtte foreta seg med de ansattes vilkår:
– Så langt har vi ingen indikasjoner på at SAS ønsker å utfordre tariffavtaler eller ansettelsesforhold. Men blir det endringer her, er vi som alltid parat, sier Einan til Aftenposten.
Eivind Roald sier at det er uklart om det nye flyselskapet vil få et eget navn, men det skal bygges opp en egen organisasjon i Dublin på irsk driftstillatelse (AOC) som skal sikre at drift fra i høst.
De første flyvningene med irske fly vil trolig finne sted i november, og basene i London og Spania vil i starten bli satt opp med «en håndfull» fly. Basen i Spania vil ligge i sør, trolig i Málaga.
Det nye selskapet vil for de reisende i praksis bety at flyene starter på rutene sine fra sine utenlandske baser.
Selskapet vil bli bemannet av engelske og spanske ansatte, og disse vil jobbe på lokale vilkår. Det vil si spanske og engelske lønninger.
Roald avviser at dette er særlig mye lavere enn det man opererer med i Skandinavia.
SAS har nå lagt bak seg to år med overskudd, og Roald mener nysatsingen er nødvendig for å legge grunnlaget for en varig bedre økonomi i konsernet:
– Vi kan ikke basere vår lønnsomhet bare på kostnadskutt. Vi må også skaffe oss et rom for å satse. Derfor starter den nye driften med helt blanke ark. Hovedbeskjeftigelsen vår skal imidlertid være i Skandinavia, sier Roald.
Han sier at Irland ble valgt som «hjemland» for nye fly bl.a. fordi dette gir selskapet mer gunstig finansiering. Tidligere har også Norwegian etablert seg i Irland.
Roald avviser at SAS nå kopierer en strategi som de har kritisert Norwegian for å bruke:
– Vi har ikke kritisert Norwegian for å etablere seg i andre land, men for å bruke ansatte fra tredjeland med lønnsnivå fra f.eks. Thailand inn på ruter mellom Europa og USA. Det mener vi har vært et brudd på avtaleverket for luftfarten – nærmere bestemt Open Skies. Vi skal ikke bruke det nye selskapet på langruter, sier han.
– SAS tenker riktig, basert på reduksjon av kostnader, effektivisering og markedstilgang. Derimot er det allerede mye kapasitet, tøff konkurranse og lave priser på flyruter innen Europa. Her blir SAS en liten aktør som må slåss seg inn i markedet, mener han.
– Målet er å få bedre lønnsomhet i vår Europa-trafikk og sikre oss en større andel i det raskt økende markedet spesielt for ferie- og fritidsreisende, sier SAS’ norske konserndirektør Eivind Roald.
Den største organisasjonen innen luftfart, Parat, kommer med klare advarsler til SAS mot å svekke de ansattes rettigheter i denne prosessen.
Starter sine ruter fra utlandet
NTB scanpix
Nestleder Vegard Einan sier organisasjonen derfor nå har førstehånds erfaringer med konsern som har virksomhet i flere land. Han forsikrer at det kommer til å bli fullt fokus på det SAS måtte foreta seg med de ansattes vilkår:
– Så langt har vi ingen indikasjoner på at SAS ønsker å utfordre tariffavtaler eller ansettelsesforhold. Men blir det endringer her, er vi som alltid parat, sier Einan til Aftenposten.
Eivind Roald sier at det er uklart om det nye flyselskapet vil få et eget navn, men det skal bygges opp en egen organisasjon i Dublin på irsk driftstillatelse (AOC) som skal sikre at drift fra i høst.
Det nye selskapet vil for de reisende i praksis bety at flyene starter på rutene sine fra sine utenlandske baser.
Selskapet vil bli bemannet av engelske og spanske ansatte, og disse vil jobbe på lokale vilkår. Det vil si spanske og engelske lønninger.
Roald avviser at dette er særlig mye lavere enn det man opererer med i Skandinavia.
Her kommer besparelsene
– Besparelsene her er at skatter, pensjonskostnader, sykelønnsordninger og andre omkostninger er langt lavere både i England og Spania. Når f.eks. en pilot i Sverige får 1 million i lønn, betaler vi den samme summen til staten i form av ulike sosiale omkostninger. Det gjør det vanskelig å konkurrere med selskaper som drives fra land med lavere kostnader, sier Roald.SAS har nå lagt bak seg to år med overskudd, og Roald mener nysatsingen er nødvendig for å legge grunnlaget for en varig bedre økonomi i konsernet:
– Vi kan ikke basere vår lønnsomhet bare på kostnadskutt. Vi må også skaffe oss et rom for å satse. Derfor starter den nye driften med helt blanke ark. Hovedbeskjeftigelsen vår skal imidlertid være i Skandinavia, sier Roald.
Han sier at Irland ble valgt som «hjemland» for nye fly bl.a. fordi dette gir selskapet mer gunstig finansiering. Tidligere har også Norwegian etablert seg i Irland.
Roald avviser at SAS nå kopierer en strategi som de har kritisert Norwegian for å bruke:
– Vi har ikke kritisert Norwegian for å etablere seg i andre land, men for å bruke ansatte fra tredjeland med lønnsnivå fra f.eks. Thailand inn på ruter mellom Europa og USA. Det mener vi har vært et brudd på avtaleverket for luftfarten – nærmere bestemt Open Skies. Vi skal ikke bruke det nye selskapet på langruter, sier han.
Analytiker: - Riktig av SAS
Flyanalytiker i selskapet Winair AS, Hans Jørgen Elnæs, mener SAS’ plan virker god, men at det kommer til å bli utfordrende å konkurrere med lavprisselskapene.– SAS tenker riktig, basert på reduksjon av kostnader, effektivisering og markedstilgang. Derimot er det allerede mye kapasitet, tøff konkurranse og lave priser på flyruter innen Europa. Her blir SAS en liten aktør som må slåss seg inn i markedet, mener han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.