lørdag 30. september 2017

Ryanair ga blaffen i rettmessige krav fra passasjerer - Gir nå etter - BBC

Ryanair backs down over passenger rights for cancellations

  • 29 September 2017
  •  
  • From the sectionBusiness
  •  
  • 497comments
Ryanair boss Michael O'Learypassasjerer - Gir nå etter - BBImage copyrightPA
Image captionRyanair boss Michael O'Leary
Ryanair has bowed to regulator demands and spelled out more options on offer to passengers affected by its planned flight disruption.
It has avoided possible legal action by emailing those affected by more than 20,000 flight cancellations.
On its site, Ryanair acknowledges it is required to offer those on cancelled flights full refunds or comparable tickets on rival carriers.
Civil Aviation Authority boss Andrew Haines said Ryanair had "capitulated".
Earlier this week, Mr Andrew Haines said he was "furious" the airline had not been complying with the law by failing to offer to re-route passengers on rival airlines.
In the airline's first wave of cancellations Ryanair offered affected passengers a £40 voucher per cancelled flight as a way to say sorry.
The budget airline said it had taken on more extra staff to process the expected increase in customer claims.
Ryanair was forced by the CAA to clarify that passengers affected who previously "may have chosen an option that was not suitable for them as a result of any misunderstanding of their EU261 rights" were entitled to change their mind, for example by opting for a flight on another airline instead of a refund.
If no Ryanair flight was available to get customers to their ticketed destination, customers can now opt for a comparable flight on Easyjet, Jet2, Vueling, Cityjet, Aer Lingus, Norwegian or Eurowings, the airline clarified.

'Systematically flouting'

Mr Haines confirmed Ryanair had contacted the aviation watchdog late on Friday afternoon and said; "Our job is to protect passengers' rights and ensure that all airlines operating in the UK are fully compliant with important consumer laws.
"Where we find that an airline is systematically flouting these rules, we will not hesitate to take action, to minimise the harm and detriment caused to passengers, as we have done with Ryanair in recent days. It appears that Ryanair has now capitulated.
"We will review their position in detail and monitor this situation to ensure that passengers get what they are entitled to in practice," Haines added.

Ruined plans

Ryanair's Kenny Jacobs said: "We are committed to processing all such claims within 21 days of receipt and hope to have all such claims settled before the end of October."
Ryanair cancelled up to 50 flights a day through to the end of October, affecting 315,000 passengers.
It then cancelled another 18,000 flights between November and March, affecting the travel plans of another 400,000 passengers.
The disruption was brought about because of an error with pilot holiday rotas and Ryanair said cancelling flights would "eliminate all risk of further flight cancellations".
The budget airline said it has updated the Frequently Asked Questions section of its website to reflect all of these changes.

Helikopter - CHC-sjefen går av - SA

·       
Arne Roland MARIE VON KROGH
Arne Roland slutter som sjef for CHC Helikopter Service: - Det har vært tøffere enn jeg hadde trodd
Omstilling og Turøy-ulykken har satt sitt preg på helikoptersjefen, som nå overlater roret til noen andre.
OPPDATERT: 29.SEP.2017 12:53

 PUBLISERT: 29.SEP.2017 09:47

  
Arne Roland tok over som administrerende direktør i CHC Helicopter Service i 2012. Etter at oljenedturen begynte i 2014, har det vært noen tøffe år også for helikopterbransjen.
– Jeg har vært gjennom en tøff periode med omstillinger. Det ble en større omstillingen enn jeg trodde da jeg startet, sier Roland.
– Når en sitter i en sånn lederrolle gjør en det ikke fordi det nødvendigvis er lett. Du er forberedt på at det kan komme omstillinger. Men det har vært tøffere enn jeg trodde.
Går godt i Norge
Roland sier videre at driften går godt nå, og at det derfor er det en god tid å gi seg på.
– Nå skal jeg puste litt, og plukke opp alt det som har blitt tilsidesatt ellers. Jeg har ikke noe nytt å gå til, og jeg skal ta meg tilstrekkelig med tid på å finne noe nytt.
Roland beskriver perioden som sjef for selskapet som en tid der markedet har vært i motgang.
– Men organisasjonen og folkene som jobber her er entusiastiske. Det er en bransje som har dratt dette sammen, så det har vært et privilegium å jobbe sammen med kolleger, kunder og leverandører. Bransjen er ikke friskmeldt ennå, og trenger fremdeles omstilling, men i Norge går det greit nå, sier han.
– Nå er alle indikatorer bra for selskapet. Og det å levere et bo i god stand, betyr mye. Nå er størrelsen på selskapet tilpasset markedet, og driften går bra.
– Vil alltid være med meg
Det var CHCs helikopter som styrtet i ulykken ved Turøy utenfor Bergen 29. april i fjor. 13 mistet livet. To av disse var ansatt i CHC. Roland sier at ulykken vil prege ham for resten av livet.
– En ulykke som Turøy-ulykken er det verste som kan skje en leder. Selv om du må være forberedt på at det kan skje, er det annerledes når det faktisk hender.
– Den ulykken er noe jeg vil ha med meg for alltid. 13 mennesker døde, og jeg mistet to av mine egne. Folk snakker om kriser og ting som skjer i hverdagen. Men etter en sånn ulykke blir en mer nøktern med å bruke slike ord på dagligdagse hendelser. Du ser litt annerledes på ting. Den lille motgangen i markedet blir relativt liten sammenlignet med en sånn ulykke.
CHCs resultater
2016
2015
2014
Sum driftsinntekter
2,32 milliarder
2,34 milliarder
2,34 milliarder
Driftsresultat
28,3 millioner
-183, 6 millioner
-18,1 millioner
Resultat før skatt
16,5 millioner
-238,2 millioner
-44,1 millioner
Roland er utdannet siviløkonom fra Universitetet i Agder. Han har tidligere vært konserndirektør i Kværner Verdal, og har vært nesten 20 år i olje- og gassindustrien, både i Norge og internasjonalt.
Men basen har siden 1995 vært i Stavanger.
– Jeg har barn som fremdeles går på videregående. Så min base er her. Jeg har en fleksibel avtale med CHC, og skal etter planen sitte som sjef her i et par måneder til.

Det er ikke kjent hvem som kommer til å ta over som sjef for CHC etter Roland.

Indiske SpiceJet bestiller Q400 - ATW

India’s SpiceJet firms order for up to 50 Bombardier 90-seat Q400s


Indian LCC SpiceJet firmed its order for up to 50 Bombardier Q400 turboprops Sept. 29, the largest single Q400 order to date, valued at $1.7 billion if all purchase rights are optioned.
Notably, the aircraft is in the Q400’s new 90-seat configuration, and on delivery will make SpiceJet the world’s first operator of a 90-seat turboprop.
SpiceJet signed its initial LOI for 25 Q400s plus purchase rights for an additional 25 aircraft at the Paris Air Show June 20. At the time, the order was for the 86-seat extra-capacity NextGen variation of the Q400, which are being flown by Philippine Airlines (in a dual-class configuration) and Thailand’s Nok Air.
Bombardier launched its 90-seat Q400 configuration at the Singapore Airshow in February 2016.
SpiceJet’s all leased-in fleet comprises 20 Q400s in a 78-seat configuration, 15 of which have been delivered since 2010, as well as 30 Boeing 737-800s, four Boeing 737-900ERs, and two 737-700s. The airline has 135 737 MAX 8s and 20 MAX 10s on order.
The airline is looking to expand coverage of India’s domestic and international regional market and hopes the 90-seat Q400 will meet increasing passenger demand.
“We have been witnessing growth in the number of passengers per departure in the turboprop market, and especially in India,” Bombardier VP sales-South Asia and Australasia François Cognard said. “SpiceJet will be the first airline to take advantage of … the 90-passenger high-density Q400.”
With SpiceJet’s order, Bombardier said the Q400 firm order total has reached 610 aircraft.

fredag 29. september 2017

Stratolaunch - Snart klar for prøveflyging - Teknisk Ukeblad

Slike PW4056-motorer finnes på hundrevis av Boeing 747-400-fly, men tre eksemplarer av dem under hver ving er mer ekstraordinært.
STRATOLAUNCH
Her starter de opp gigantflyets seks jumbojet-motorer
Nedtelling til jomfruferden.
Med over 117 meter fra vingetupp til vingetupp, er Stratolaunch det største flyet, målt i vingespenn, som er laget.
Mellom de to flykroppene skal det henge nyttelast. Flyet er konstruert for å være en flygende oppskytingsplattform for bæreraketter som skal ta med seg satellitter til lav jordbane.
I mai ble gigantflyet rullet ut første gang. Og etter noen måneder med bakketesting av ulik art, passerte prosjektet en ny milepæl i forrige uke. Da ble de seks motorene startet opp for første gang.

Plukket fra to B747-400
Det er kanskje riktigere å si at de ble startet opp før første gang etter at de ble montert under vingene på Stratolaunch.
Pratt&Whitney PW4000-motorene er nemlig plukket fra to Boeing 747-400-fly som fløy for United Airlines fram til 2008. Det er flere av komponentene fra de to 20 år gamle jumbojetene som gjenbrukes i bæreflyet. Det gjelder blant annet mye av avionikken, førerkabinen og landingsstellet.
Stratolaunch og partneren Scaled Composites har bedrevet bakketesting de siste fire månedene. I forrige uke ble de seks PW4000-motorene startet opp før første gang.
Foto: Dylan Schwartz
Ifølge Stratolaunch har motortestingen blitt gjennomført trinnvis. Først er de startet ved hjelp av hjelpeaggregatet (Auxiliary Power Unit, APU) som såkalt «dry motor», deretter med tilførsel av drivstoff («wet») og til slutt full oppstart av hver enkelt av de seks og kjøring på tomgang. Hver av motorene kan levere cirka 250 kN skyvkraft.
Siden utrullingsseremonien for fire måneder siden er det blant annet gjennomført tester av de seks drivstofftankene, flykontrollsystemene og styreflatene på vinger og stabilisatorer. Nå fortsetter motortestingen med økende krafttilførsel og det gjøres etter hvert klart for taksetesting.
Stratolaunch ble vist fram offentlig første gang i slutten av mai.

Stratolaunch har ikke oppgitt noen dato for jomfruferden, men bekrefter at de er i rute for den første oppskytings-demonstrasjonen i 2019.
Kan ta med seg 250 tonn
Det er Scaled Composites, som er et datterselskap av Northrop Grumman, som bygger flyet i en hangar på Mojave air and space port i California. Her går det under navnet Model 351. Også kallenavnet «Roc», etter fabeldyret rokk, en hvit kjempefugl, er blitt brukt.
Etter at flyet for første gang sto på sine egne 28 hjul, ble det veid inn til om lag 500.000 pund, altså nærmere 227 tonn. Rundt 90 tonn av dette er komposittmaterialer. Stratolaunch-flyet designet for å kunne ta av med en vekt på hele 590 tonn (MTOW). Bæreevnen skal være rundt 250 tonn, med andre ord identisk nyttelastkapasitet som på Antonov An-225. Den ukrainske kjempen har imidlertid maksimal avgangsvekt på hele 640 tonn.
Det er altså i bredden at bæreflyet stikker seg ut, også sammenlignet med vingespennet på andre digre fly:
  • Airbus A380-800: 79,75 meter
  • Antonov An-225: 88,4 meter
  • Boeing 747-8: 68,5 meter
  • Hughes H-4 Hercules: 97,54 meter
En todelt flykropp under noen enorme vinger.


Selskapet Stratolaunch ble grunnlagt i 2011 av Microsoft-gründeren Paul Allen. I dette prosjektet samarbeider de i tillegg til Scaled Composites med Orbital ATK som bidrar med raketteknologien.
Orbital er veteraner med luft-til-bane-konseptet. Allerede i 1990 fløy Pegasus-raketten for første gang etter å ha blitt sluppet fra et lekkert Lockheed L1011. Den litt mindre smekre Stratolauncher skal imidlertid klare å frakte med seg tre slike tretrinns bæreraketter på én gang, selv om de første planlagte oppskytingene vil foregå med kun én Pegasus XL. Det skal være mulig å ta med satellitter opp til 450 kg til lav jordbane på det selskapet beskriver som en «enkel, pålitelig og rutinemessig» måte.

·        Norske KSAT hjelper Virgin: Skal skyte opp satellitter med en ombygd jumbojet

SAR offshore - CHC på jobb - Stavanger Aftenblad

·       
En tydelig forskjell mellom passasjer-utgaven og SAR-utgaven av Sikorsky S92, er skyvedøren. JON INGEMUNDSEN
Her er helikopteret som skal gjøre offshorejobben tryggere
I går lettet et splitter nytt redningshelikopter mot Statfjordfeltet. Et annet er nylig stasjonert på Sola. De spesialutstyrte Sikorsky S 92 er et vesentlig bidrag til helikoptersikkerheten offshore.
OPPDATERT: 29.SEP.2017 17:35

 PUBLISERT: 29.SEP.2017 17:16

  
– Dette er teknologi vi har stor tro på og er svært komfortable med. Disse helikoptrene er blant de nyeste og med best teknologi på markedet, med over en million flytimer, sier Philippe F. Mathieu, ansvarlig for helikoptertjenesten i Statoil.
Regularitet og tekniske krav har vært viktig for Statoil når CHC skulle anskaffe nye maskiner på Solabasen og på Statfjordfeltet.
– Vi må kunne bruke maskinene når vi trenger det. 90 prosent av flyvingene er rene ambulanseoppdrag. Sikre operasjoner blir nå enda tryggere enn tidligere. Det betyr mye for oss å være i en veldig robust situasjon. Det er vi med disse to nye helikoptrene på plass, sier Mathieu.

Her er helikopteret på vei til første arbeidsdag på Statfjord.
 JON INGEMUNDSEN
Sar-helikopteret (search and rescue) på Stafjord vil også bringe arbeidere mellom installasjonene offshore, bussing, som Statoil kaller det.
– Det er viktig å utnytte ressursene, sier statoildirektøren.
– Vi har hatt et godt samarbeid med både Bristow og CHC og opplevd begge som støttende etter ulykken for snart halvannet år siden. De har hjulpet til med å sikre beredskap fram til nå. Det er vi takknemlige for, sier Mathieu.

Anestesisykepleier Tina Brandal er fornøyd med sin nye arbeidsplass. Nå kan hun stå oppreist inne i helikopteret.
 JON INGEMUNDSEN
Nye og større
Sikorskyhelikoptrene som nå overtar for eldre Puma-maskiner er betydelig større. Den totale lengden er 20,88 meter og høyden er 5,47 meter. Den store forskjellen merkes også inne i helikopteret. Innvendig høyde er hele 183 cm. Tom veier maskinen 8 tonn. Maksimal tyngde er fire tonn ekstra.
-Nå kan jeg stå mens jeg arbeider med pasienten, sier anestesisykepleier Tina Brandal, som tidligere måtte sitte på knærne.
Helikopteret er godt utstyrt med det beste og nyeste av tekniske hjelpemidler.
-Det øker prisen med omtrent 20 prosent, sier CHC-direktør Arne Roland.

Administrerende direktør i CHC, Arne Roland, slutter i selskapet.
 JON INGEMUNDSEN
Heisoperatør Even Herigstad forteller gjerne om kvalitetene til nye nye kontoret sitt:
Redningsheisen har 90 meter wire og heiser med en fart på 1,5 meter pr. sekund. Det gjør at det ved normale heisoperasjoner bare tar to minutter mellom hver person som heises inn i maskinen.

Styrmann Magnus Jarl Molnes til venstre og SAR-kaptein Tron Husebø i cockpiten på det nye redningshelikopteret til CHC.
 JON INGEMUNDSEN
Det er delt samband ombord, slik at personer som er hentet opp av sjøen ikke får høre alt redningsmannskapet prater om under operasjonen.
Heisoperatøren kan styre helikopteret horisontalt hvis flygerne ikke har sikt til dem som skal heises.
Det er god plass til å ta med ekstra flåter og lensepumpe ved behov. Maskinen har også en oppgradert autopilot og posisjoneringssensor.



Et kraftig søkelys er montert på helikopteret. det kan styres av enten styrmann eller heisoperatøren.
 JON INGEMUNDSEN
Langtrekkende
-Dette helikopteret er like manøvrerbart som Pumaen, men det tar litt mer tid, sier kaptein Tron Husebø.
-Dette er en veldig opptur og en kjempebra maskin for oss, sier han. Rekkevidden er økt og vi kan nå være i luften i 3,5 timer. Farten er 260 kilometer i timen. Vi får enkelt 21 personer inn i den nye maskinen, men ved behov tror jeg vi skal få plass til 25 stykker, sier Husebø.
Fra basen på Sola overvåker vi områdene rundt Sleipner og Utsira. Redningshelikopteret på Oseberg-plattformen avløser oss nordover, men vind og vær avgjør hvilket helikopter som blir benyttet til oppdragene. Det avgjøres av operasjonssenteret på Sleipner, sier Husebø.
Beredskapstiden er som før, 15 minutter på dagtid og 20 minutter om natten.

FAKTA: HER ER SAR-HELIKOPTERNE STASJONERT

Radio Controlled model of B-2 - UAS Vision video




Largest RC Model Northop B-2 Spirit Stealth Bomber


At the Joe Nall Week NOON SHOW 2017,  Andreas Gietz flies his giant B-2 Spirit
Model data: B-2 Spirit Stealth Bomber
Spw / Wingspan: 4.35 m
Turbine: 2 x 100 N Kit:

SpaceX and their Mars project - Curt Lewis video

SpaceX unveils Mars city plan, will fly two cargo missions by 2022

SpaceX hopes to land at least two cargo missions to Mars a mere five years from now. The aerospace company's chief, Elon Musk, has discussed its plans at the International Astronautical Congress (IAC) in Australia. He talked about how SpaceX intends to use the BFR, the massive rocket it's developing, to fly Martian settlers to their new home and to take people anywhere on Earth in under an hour. In addition to landing two cargo missions on the red planet by 2022, it hopes to be able to confirm sources of water and potential hazards by that time. SpaceX also plans to start building mining, power and life support infrastructure that year to prepare for the first settlers that could arrive as soon as 2024.

Musk said SpaceX aims to take the first settlers aboard two crewed flights to the red planet by 2024. Their supplies will be loaded onto two separate cargo flights also slated to land within that year. The first wave of settlers will have to set up the base to prepare for future waves who will work on expanding it further and terraforming their new home. These are, however, very ambitious goals -- we could probably expect delays as SpaceX develops the technologies needed to make them happen.




https://www.yahoo.com/finance/news/spacex-aims-land-two-apos-054000702.html

SR-72 again - This time observations at Skunk Works in Palmdale - Curt Lewis

Hypersonic SR-72 Demonstrator Reportedly Spotted at Skunk Works


Lockheed Martin's Advanced Development Programs, better known as Skunk Works, might be further along in the development process for the SR-72 than it has let on. A proposed hypersonic reconnaissance and strike aircraft, the SR-72 would serve as a replacement for the famed SR-71 Blackbird, which was retired by the Air Force back in 1998. In June, Lockheed announced early progress on the program, and now a source told Aviation Week that they spotted a small demonstrator aircraft landing at Skunk Works facilities in Palmdale, California, possibly associated with early tests for the unmanned SR-72 program.

The reported sighting corresponds with announcements from Lockheed regarding progress in hypersonic aircraft research. The aerospace firm previously reported work on a combined-cycle engine that uses elements of both a turbine and a scramjet to achieve hypersonic speeds, something Lockheed Martin tested with partner Aerojet Rocketdyne from 2013 to 2017. Two combined-cycle engines are planned to power the SR-72, which is designed to be about the same size of the SR-71 and could achieve first flight in the late 2020s.


An optionally piloted flight research vehicle (FRV) is also in the works to flight test elements of the SR-72 design. The FRV will be about the size of an F-22 and use a single combined-cycle engine for propulsion. Development of the FRV is expected to begin next year and first flights could occur as soon as 2020. Leading up to the FRV, Lockheed could be conducting ground and flight tests on even smaller demonstrators, which might explain the small aircraft that was reportedly spotted landing at Lockheed Martin facilities in California.

From Aviation Week:

According to information provided to Aviation Week, one such technology demonstrator, believed to be an unmanned subscale aircraft, was observed flying into the U.S. Air Force's Plant 42 at Palmdale, where Skunk Works is headquartered. The vehicle, which was noted landing in the early hours at an unspecified date in late July, was seen with two T-38 escorts. Lockheed Martin declined to comment directly on the sighting.

In addition to the sighting, Orlando Carvalho, executive vice president of aeronautics at Lockheed Martin, alluded to the SR-72 program at this week's SAE International Aerotech Congress and Exhibition in Fort Worth, Texas. "Although I can't go into specifics, let us just say the Skunk Works team in Palmdale, California, is doubling down on our commitment to speed," he said, as reported by Aviation Week. Carvalho went on to say, "Hypersonics is like stealth. It is a disruptive technology and will enable various platforms to operate at two to three times the speed of the Blackbird... Security classification guidance will only allow us to say the speed is greater than Mach 5."

With classified military aircraft development, it has historically been the case that systems and flight testing begin years before the full details of the program are made public. Such was the case with the original SR-71, as well as the F-117 Nighthawk and the B-2 Spirit stealth aircraft. The fact that Skunk Works is letting some information slip about the SR-72 program, combined with the possible subscale demonstrator sighting in Palmdale, suggests the Blackbird's hypersonic successor could only be a matter of time.

Source: Aviation Week

Pilots are desperately needed world wide - Curt Lewis

Ryanair crisis: aviation industry expert warns 600,000 new pilots needed in next 20 years

Tilmann Gabriel
Senior Lecturer, City, University of London
Tilmann Gabriel is Executive Chairman and President of the International Pilot Training Association.


Ryanair's announcement that it is cancelling 18,000 flights between November and March has understandably evoked the ire of the 400,000 customers affected. And, hot on the heels of news that it was cancelling up to 50 flights a day from mid-September to the end of October, it is facing a PR nightmare and trouble with regulators.

Amid the outrage, the reason for the cancellations has been largely lost. The airline said it "messed up in the planning of pilot holidays". But this is part of a major industry-wide problem. Ryanair might be one of the first to feel the pinch in Europe, but there is a global pilot shortage which has been a long time in the making.

The industry currently employs 500,000 professional pilots worldwide and reportedly needs another 600,000 in the next 20 years to cover the retirement of pilots and the 6% growth of another 35,000 airliners entering the global market. Shortfalls of pilots have already hit US airlines this year, starting with small regional ones, and have been visible in India and China for a while now. Ryanair is the first European airline to be hit.

The food chain of aircraft type, airline, salary, benefits and personal lifestyle preferences for pilots determines where they look to work. Long gone are the times where pilots were employed for life by one airline. Like employees in most industries these days, pilots are choosing and managing their careers.

The pilot shortfall spiral

Low-cost carriers such as Ryanair actually do a superior job in training new pilots into their first airline job, training far more than most other airlines. But the task for Ryanair is never ending, as many pilots will leave after three years - at the end of their initial commitment - when they have gained enough experience. Pilots tend to move on to airlines which give them better pay or working conditions, or offer a more suiting lifestyle such as long-haul flying or different home bases. As Ryanair expands, the demand for pilots is continually growing.

Airlines can manage occasional shortfalls with vacation embargoes - where crew are not allowed to take their holiday over a certain period. Sometimes, pilots have accrued several years of vacation and the airline can pay some of it off. But labour laws in Europe provide strong support for employees who want to take their holiday. Plus, when a pilot resigns for a new job, they often leave the next day as they have so many vacation days left, which can cause unforeseen gaps in scheduling.

This is a spiral which is hard for an airline to get out of when things get tough. It is a problem clearly forecast but often ignored, resulting in the need for airlines to apply quick and costly solutions.



An industry which is producing US$5.6 trillion worth of aircraft in the next 20 years will have to get serious about tackling this shortfall as a combined and global challenge. Immediate bonus payments after a certain commitment time are already common practice. So the salary structure and the benefits of a pilot will need to quickly improve.

The costs of training

Pilots take a long time to train. Next to finding a large number of interested students for the recruitment and assessment, each student has to currently bring £100,000 to the flight school for the 18-24 month training programme, which they pay for themselves. They then have to undergo specific type-training (each aircraft type needs a specific license) and gain 1,500 hours in a multi-crew environment to earn a full professional Airline Transport Pilot license. Typically, this takes two to three years, where the airline pays a reduced salary, covers the initial type rating costs of £30,000 and commits the pilot to the airline that pays for it.

The cost for the initial training is prohibitive for many students who would like to get into the pilot profession. Solutions such as sponsorship and bank credits could be explored. In the past this career choice was left completely to the interested student.

But not enough pilots are being trained this way, for example new professional licenses declined from 2015 to 2016 by 9% in the UK. Then there's a further issue that not all students go on to get jobs immediately, as airline assessments happen only after pilot training is completed and a proportion of students fail.

It's clear that training schools, airlines and other related institutions must work together to find sustainable solutions to this crisis. The attractiveness of careers as an airline pilot as well as job opportunities and mentoring for new pilots must be addressed.

Young people have a range of opportunities for interesting careers. So it must remain attractive from a regional and global perspective. The salaries and benefits from airlines are part of this, as is support for training costs, either direct or via industry-based funding institutions.

Otherwise airlines will pay for the shortfall in the long run. An aircraft which is parked due to a shortfall of pilots is costly. The monthly lease rate of US$200,000 to US$700,000 per aircraft still has to be paid, which, together with the lost revenues and other provisional costs, easily amounts to a few million dollars per parked aircraft each month. Not to mention the PR nightmare from flight cancellations.

Ryanair must develop a strategy which secures a regular intake of pilots, acknowledging that these employees are key to its operations and need to be looked after and mentored. The fact that its main competitor EasyJet has no pilot problems at this time is a clear sign that a well-treated pilot workforce is proof of success.

http://theconversation.com/ryanair-crisis-aviation-industry-expert-warns-600-000-new-pilots-needed-in-next-20-years-84852