| ||
Avinor i tredje kvartal - God drift og ny terminal i BergenAvinor - 22-11-2017 15:26 CET
Flere passasjerer, stabil drift og åpning av ny terminal ved
Bergen lufthavn, Flesland preget 3. kvartal. Resultat etter skatt for tredje kvartal ble 615 millioner
kroner, sammenliknet med 538 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. Så
langt i år er resultatet redusert med en halv milliard kroner til 385 millioner
kroner i forhold til samme periode i fjor.
Flytrafikken
i perioden 01.01 - 30.09.2017 målt i antall passasjerer over Avinors lufthavner
økte med 4,4 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2016. Oslo lufthavn
økte med 7,2 prosent, mens øvrige lufthavner samlet sett hadde en vekst på 1,4
prosent.
Siste
12 måneder utgjorde gjennomsnittlig regularitet 99 prosent og gjennomsnittlig
punktlighet 87 prosent.
Åpnet nye Flesland
Ny
terminal på Flesland ble åpnet etter planen 17.08.2017. Utbyggingsprosjektet vil
bli ferdigstilt innenfor vedtatt kostnadsramme. Med dette har Avinor satt i
drift nye terminaler ved både Oslo lufthavn og Bergen lufthavn - i henhold til
plan og med god kvalitet.
Avklaringer i
eiermelding
Eiermeldingen
ble vedtatt i Stortinget i juni 2017. Det er blant annet avklart at Avinor skal
planlegge en tredje rullebane på Oslo lufthavn samt ny lufthavn i Bodø.
Regjeringen sier også at arbeidet med å skille ut Avinor Flysikring AS fra
Avinor AS skal videreføres.
Tjenestekonsesjon
Haugesund
På
Haugesund lufthavn ber Regjeringen Avinor om å legge til rette for at en
tjenestekonsesjon utlyses slik at driften kan settes bort til andre enn Avinor
gjennom anbudskonkurranse, en såkalt tjenestekonsesjonsmodell. Det innebærer at
Avinor ikke selv kan levere anbud, men Avinor skal fortsatt eie lufthavnen.
Samferdselsdepartementet forutsetter at Avinor tar hensyn til erfaringer fra
konkurranseutsetting av tjenester i Bodø som en del av forarbeidet med å
konkurranseutsette driften av Haugesund lufthavn.
Modernisering i
rute
Konsernets
moderniseringsprogram har en innsparingsprognose bedre enn målsetting.
Programmets målsatte kostnadsbesparelse er på 600 millioner kroner per år fra
2018 i forhold til konsernets tidligere finansielle langtidsplan (baseline). Det
forventes at dette vil oppnås med god margin.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.