Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
mandag 25. desember 2017
Kinesernes nye amphib i lufta - Omsider - Kopi av japanske ShinMeywa US-2 - NRK
(Red.:) Ikke noe særlig å skryte av at en kopierer gamle japanske ShinMaywa og blåser den bare litt opp. Her det orginalen:
Den kan fly så sakte at den har dipping sonar.
Allikevel er det verdt å ta av seg hatten for 2. verdenskrigs Martin Mars som flyr enda i brannslukkingsrollen, mest i Canada. Riktig nok ikke amfibium, men allikevel...... Opereres av Coulson Flying Tankers. Den har lengde på 34m og et vingespenn på 61m. MTOW er 74 843kg.: Sjekk video her: https://tinyurl.com/y8z5e4rr
Her er verdens største amfibiefly
Det har egenskapene til både en båt og et fly, og kan lande langt til sjøs – i tillegg til rullebaner på land. Flere spør også om det kan bli Kinas nye våpen i kampen om makten i Sør-Kinahavet.
Til jubel og applaus fra skuelystne kinesere, lettet flyet fra rullebanen for aller første gang på julaften.
Flyet AG600 er omtrent på størrelse med passasjerflyet Boeing 737: Det kan ta av med en vekt på opp til 53,5 tonn, og har et vingespenn på nesten 40 meter.
Flyet vil bli det største amfibieflyet som bygges på flyfabrikker i dag.
Søndagens jomfrutur ble gjennomført i løpet av én time, fra flyplassen i byen Zhuhai i Guangdong-provinsen sør i Kina. Da flyet var trygt nede på bakken igjen, ble det møtt med en æreshilsen på rullebanen: to brannbiler som skjøt vann i en stor bue over flyet.
Seansen ble sendt på statlig, kinesisk TV, noe som viser hvor stor prestisje kinesiske myndigheter legger i prosjektet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.