| ||
Samler internasjonal kompetanse innen biojetfuel og elektriske flyAvinor - 21-03-2018 07:24 CET
Torsdag inviterer Zero, NHO Luftfart og Avinor til
konferansen «Utslippsfri luftfart i 2040?».
-
Norge er avhengig av et godt flytilbud. Samtidig må bransjen ta sin del av
ansvaret for å redusere klimagassutslippene. Bærekraftig biojetfuel vil
spille en viktig rolle her, og vi står foran en gradvis elektrifisering av
luftfarten. Vi ønsker å samle miljøene som jobber med dette, med mål om å dele
kompetanse og innsikt for veien videre, sier konsernsjef i Avinor, Dag
Falk-Petersen.
Må utvikle marked for biojetfuel
Utredninger
viser nå at 30 prosent av alt flydrivstoff som fylles på Avinors lufthavner kan
være bærekraftig innen 2030. Drivstoffet vil lages av skogsavfall og massevirke
fra norsk skog. Ved Avinor Oslo lufthavn og Bergen lufthavn, Flesland er
biojetfuel tilgjengelig, men det er krevende å få tak i nok.
I
2016 ble det tanket 1,25 millioner bærekraftig biojetfuel i Norge. Dette
tilsvarte 0,1 prosent av alt jetdrivstoff solgt i Norge. I august 2017 ble
ordningen utvidet til også å omfatte Flesland. I 2017 var det svært begrenset
tilgang på biojetfuel markedet, og det ble bare blandet inn 125 000 liter
biojetfuel.
-
I dag produseres det lite bærekraftig biodrivstoff på verdensbasis og det lille
som er tilgjengelig tilbys til en pris som ikke er konkurransedyktig. For å
oppnå målet om 30 prosent innblanding og tilsvarende utslippskutt, vil det
derfor være behov for offentlige virkemidler, sier administrerende direktør i
NHO luftfart, Torbjørn Lothe.
Elektriske fly
kommer
Interessen
for, og aktiviteten rundt, utvikling av elektriske fly er stor. En rekke
aktører, inkludert Boeing, Airbus, Siemens, Rolls Royce og NASA, arbeider med og
ser kommersielle muligheter for elektriske og hybridelektriske fly. I Norge har
Avinor tatt en aktiv rolle i dette arbeidet og har sammen med Norges
Luftsportforbund (NLF) etablert et langsiktig prosjekt for innfasing av
elektriske fly i norsk luftfart. Prosjektet støttes av regjeringen, og
prosjektpartnere er Widerøe, SAS og klimastiftelsen ZERO.
-
For kort tid siden var det utenkelig med elektriske fly. Nå varsler mange store
aktører at de om få år kan levere fly med elektriske løsninger for innenlandsk
rutetrafikk i Norge. For å få volum på utslippskuttene fra flytrafikken må vi i
tillegg få en rask innfasing av bærekraftig biodrivstoff. Da kan Norge gå foran
og vise hvordan vi kan omstille luftfarten, sier Marius Holm, leder i ZERO.
På
konferansen møtes flyselskap, flyprodusenter, leverandører av biodrivstoff,
politikere, fagmiljøer og lufthavnaktører.
Blant innlederne er blant
andre:
Avslutningsvis
blir det politisk debatt med stortingsrepresentanter fra Høyre, Arbeiderpartiet,
MDG og Venstre.
Detaljert
program og påmelding her: https://avinor.no/en/corporate/emission-free-aviation-in-2040/
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.