Det har gått 17 år siden Norge bestemte seg for å kjøpe 14 helikoptre av typen NH90, men store utfordringer har ført til at bare halvparten er levert. Kravene til vedlikehold og mangel på teknikere gjør at pilotene mister tid de skulle ha brukt på å fly.
– Det er ikke til å stikke under en stol at de utfordringene vi har og det lille vi har av produksjon, ikke står til forventningene pilotene hadde selv.
Det sier oberst Helge Rasmussen. Han er leder for 139 Luftving på Bardufoss, som Kystvaktens helikoptre er underlagt. Han mener det er flere årsaker til at pilotene slutter, men trekker fram mangelen på aktiv tjeneste.

Oberst Helge Rasmussen, luftvingsjef på Bardufoss
Oberst Helge Rasmussen ved Luftving 137 på Bardufoss.
Foto: Anders Brekke / NRK
Likevel tror Rasmussen mye skal til for at de blir stående uten nok piloter, og mener de har relativt god oversikt over situasjonen.

– Vi ser at folk ønsker noe annet. Etter 14–15 år i Forsvaret er det mange som ønsker seg andre utfordringer i livet.