torsdag 5. april 2018

Norwegian legger ned USA ruter - ABC Nyheter/FlightGlobal

Norwegian innstiller tre USA-ruter
5. april 2018 12:24  Oppdatert 5. april 2018 12:33

Bare ett år etter at Norwegian lanserte tre nye ruter fra Irland og Skottland, innstilles avgangene.
I første omgang vil flyrutene opphøre fra november til mars neste år, men det er ikke sikkert at de deretter vil komme tilbake.
– Det stemmer at vi ikke viderefører flygningene fra Edinburgh, Cork og Shannon til Providence til vinteren fordi færre reisende benytter seg av tilbudet i vintersesongen, svarer Lasse Sandaker-Nielsen, Norwegians kommunikasjonssjef, på spørsmål fra ABC Nyheter.
Han kan ikke garantere at de vil bli tatt opp igjen neste sommer:
– Rutene flys i inneværende sesong og vi håper å få plass til dem også neste sommer, sier Sandaker-Nielsen.

Skulle øke turismen
For bare 13 måneder siden ble disse rutene lansert som en del av selskapets ti nye transatlantiske ruter:

«Norwegians globale vekst fortsetter med lansering av 10 nye transatlantiske ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland», het det i en pressemelding som sa at de skulle betjenes av den nye flytypen Boeing 737 MAX.
Etter å ha fått nødvendige tillatelser fra myndighetene i USA, kunne Norwegian med dette tilby 48 ruter mellom Europa og USA.
– Norwegians nye ruter er ikke bare godt nytt for de reisende, men også for lokal verdiskaping i USA, Irland, Nord-Irland og Skottland gjennom økt turisme og flere arbeidsplasser, sier konsernsjefen Bjørn Kjos ved den anledning.

Diskuterer nye ruter
Det var den irske storavisen Irish Times som onsdag fortalte om at rutene skulle opphøre fra vinteren. De mente nyheten var et tilbakeslag for det sørlige Irlandhvor flyplassene Cork og Shannon ligger, som hadde regnet med økt turisme.
Rutene gikk til Providence på Rhode Island, ikke langt fra Boston med en stor irsk-amerikansk befolkning.

Kevin Cullinane er talsmann for flyplassen i Cork, og han sier de nå diskuterer andre mulige flyruter til USA med ulike selskaper – deriblant også Norwegian. I følge den irske avisen skal Norwegian ha luftet muligheten for en rute til New York, men at man skal være bekymret over rullebanens lengde.
– Vi håper å at disse diskusjonene vil bære frukter i år, sier Cullinane til Irish Times.
Har varslet underskudd
Nyheten om den irske fiaskoen kommer mindre enn to uker etter at Norwegian varslet et tap på 2,6 milliarder kroner første kvartal i år. Underskuddet vil i så fall være hele 800 millioner kroner verre enn på samme tid i fjor.
Selskapet har hentet inn 1,3 milliarder kroner i en rettet emisjon, men opplyste i en børsmelding at ytterligere 200 milliarder kroner skulle hentes inn.

Norwegians kommunikasjonssjef gir ikke inntrykk av at det skal være noe ekstraordinært ved at rutene legges ned etter allerede ett år.
– Norwegian vurderer det globale rutetilbudet løpende, og ruter som ikke benyttes i stor nok grad og som ikke er lønnsomme står alltid i fare for å ikke bli videreført, sier Lasse Sandaker-Nielsen til ABC Nyheter.

Fra FlightGlobal:





Norwegian to suspend three Providence routes
04 APRIL, 2018 - SOURCE: FLIGHT DASHBOARD - BY: OLIVER CLARK - LONDON
Norwegian will suspend its transatlantic routes from Shannon, Cork and Edinburgh to Rhode Island's Providence airport this winter.
Citing "lower demand", the Scandinavian carrier says the routes will be halted in October.
"We will continue to assess our transatlantic route performance as we confirm the route schedule for next summer," adds Norwegian.
It started flights to Providence from Cork in June 2017 and from Edinburgh and Shannon the following month.
The three services are operated with Boeing 737 Max jets and represent some of the first long-haul routes on which the carrier deployed narrowbodies.
Norwegian says it is "too early to say" how the changes will impact on its 737 Max base at Providence's TF Green airport.
FlightGlobal schedules data shows no other airline currently operating on those routes.
Norwegian suspended services between Hartford and Edinburgh in March, citing the impact of the UK's air passenger duty.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.