| ||
Gjennomførte Norges første elektriske flygningAvinor - 18-06-2018 16:29 CESTNorges første elektriske flyvning med gjennomført på Oslo lufthavn mandag 18. juni (Foto: Avinor)
-
Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til
rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det var en stor
opplevelse å få bli med på denne flygningen og se at vi er i gang med
utviklingen av framtidens luftfart, sier samferdselsminister Ketil
Solvik-Olsen.
-
Vi i Avinor ønsker å vise at det allerede i dag finnes elektriske fly på
markedet, og vi vil bidra til at Norge blir et foregangsland innen elektrisk
luftfart, på samme måte som landet har vært innen elektrifisering av bilparken,
sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.
Reduserer utslipp
Sammen med energieffektivisering og stadig modernisering i flyflåten, samt innfasing av bærekraftig biodrivstoff, kan elfly bidra til at de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart reduseres de neste tiårene. Siden driftskostnadene for elektriske motorer er betydelig lavere enn dagens, vil det også legge til rette for billigere flybilletter, forteller konsernsjef Falk-Petersen.
Avinor
og partnere i luftfartsbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i
verden innen elfly. Målet er at Norge skal bli det første markedet der
elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske
innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. Prosjektet støttes av
regjeringen, og Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er
prosjektpartnere.
-
I forbindelse med denne første flygningen vil vi særlig takke Norsk
luftsportsforbund, som har lagt inn en betydelig innsats og hatt en avgjørende
rolle for å forberede flygningen, sier Falk-Petersen.
Skal vurdere virkemidler og konsekvenser Fram til
2025 vil Avinor gi elektriske småfly fritak fra landingsavgifter og gratis
lading. Regjeringen har bedt Avinor om å utvikle et program for introduksjon av
elektriske fly. Her skal det gjøres en vurdering av mulige virkemidler for å
lykkes med elektrifisering av passasjertrafikken. Avinor skal også se på andre
vesentlige konsekvenser, herunder mulige målkonflikter og konsekvenser for klima
og miljø, samt konkurransesituasjonen i norsk luftfart.
Norge velegnet
Med
fjell og store avstander, er Norge avhengig av et velfungerende luftfartssystem.
Landet har mange flyplasser spredt rundt i landet, og mellom disse flys det
korte ruter med relativt få passasjerer per flygning.
-
Det norske kortbanenettet er ideelt for å teste ut de første kommersielle
elektriske flyene, som ventes å ha begrenset rekkevidde og kapasitet, sier
konsernsjef Falk-Petersen.
-
Norge har også hatt stor politisk vilje til å etablere rammevilkår som bidrar
til elektrifisering, blant annet innen veitransport og ferger. Landets fornybare
kraftproduksjon gjør også elektrifisering særlig attraktivt i et
klimaperspektiv, påpeker Falk-Petersen.
Bilder vedlagt under i denne meldingen kan fritt brukes
redaksjonelt.
Video fra den historiske flyvningen blir lagt til i denne
meldingen senere mandag kveld.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.