onsdag 14. november 2018

Ruter til Sola - Næringsforeningen har våknet - Rosenbladet




Ny flypassasjeravgift setter utenlandsruter i fare

Regjeringens forslag til endringer i flypassasjeravgiften kan få store konsekvenser for rutetilbudet til og fra Sola.

Forslaget kan både virke konkurransevridende og ramme flytilbudet til utlandet fra distriktene.  
Etter det Rosenkilden kjenner til, er selskapet Turkish Airlines blant dem som over tid har vurdert en direkte rute mellom Istanbul og Stavanger, en rute som i verste fall kan bli kansellert som en direkte konsekvens av at flypassasjeravgiften økes. 
Årsaken er at forslaget som foreligger fra Finansdepartementet innebærer at avgiften differensieres mellom korte reiser og lange reiser. For korte reiser foreslås det en avgift på 75 kroner per passasjer, mens lange reiser over 2500 kilometer fra Oslo vil få en avgift på 200 kroner.  
Det betyr at alle reiser til EØS-land vil få lav sats. Selv om deler av Tyrkia ligger i Europa, vil en flyreise hit få høy sats fordi hovedstaden Ankara ligger 2698 kilometer i fra Oslo. For Stavanger vil Istanbul også kunne være en viktig hub til andre destinasjoner ute i verden – ikke minst Asia. 
– Det forslaget som foreligger vil være både konkurransevridende og ramme distriktene, sier prosjektleder for flyruteutvikling i Greater Stavanger, Thomas Bergeland. 
I Sverige har man allerede innført en differensiert flypassasjeravgift som innebærer en sats for reiser innenfor Europa, uavhengig av avstand. I tillegg har man en mellomsats for reiser utenfor Europa inntil 6000 kilometer fra hovedstaden, samt en høy sats for reiser over 6000 kilometer.  

Konkurransevridning 
Også Tyskland har innført en avgift som differensieres på reiser i og utenfor Europa. Her beregnes lav sats på reiser i Europa opp til 2500 kilometer fra hovedstaden. Men fordi den tyske hovedstaden ligger midt i Europa, vil alle destinasjoner i Europa være innenfor en rekkevidde på 2500 kilometer fra Berlin.  
– Dette er ikke tilfellet når man trekker denne radiusen ut fra Oslo, som ligger nesten 900 kilometer lenger nord. Av den grunn blir det urimelig å bruke 2500 kilometer som en grense for reiser beregnet ut fra Norge, sier Bergeland  
Resultatet vil innebære en konkurransevridning fordi destinasjoner som tjener samme marked, vil ende med forskjellige avgifter.  

Rammer distriktene 
Direkteruter fra Stavanger til eksempelvis Kypros og Gran Canaria – som ligger henholdsvis 3365 og 3800 kilometer fra Oslo – vil få lav sats fordi begge landene er EØS-land. Den nye direkteruten SAS åpner til sommeren mellom Stavanger og Alanya, vil imidlertid få høy sats selv om denne ruten er kortere enn både Kypros og Gran Canaria. Årsaken er at Tyrkia ikke er medlem av EU. 
– Videre må det understrekes at avgiften kan ramme byer i distriktene, så som Stavanger og Bergen, hardere enn hovedstaden. Turkish Airlines, som har sin base i Istanbul og den europeiske delen av Tyrkia, vil med en differensiering på 2500 kilometer, ende opp med en høy avgift på alle sine reiser fra Norge. Dette er til tross for at Istanbul ligger 2461 kilometer fra Oslo, sier Bergeland. 

Strategisk 
For Turkish Airlines vil det dermed være strategisk viktig å fortsette å fly til Oslo, og trolig viktig nok til å akseptere at en høyere avgift vil ta av marginen. Ute i distriktene er situasjonen annerledes. I Stavanger vil trafikkgrunnlaget være mindre, og en høy avgift på samtlige reiser vil dermed gjøre lønnsomheten så dårlig at Turkish Airlines vil stå i fare for å avblåse en forespeilet satsning på Vestlandet.  
– Skal avgiften, som er hovedsakelig fiskalt begrunnet, endres til å differensieres på avstand, bør avstanden utøkes fra 2500 kilometer til 3000 kilometer for å ta høyde for den geografiske plasseringen av Oslo, sier Bergeland. 

Størrelse på lufthavn 
Et annet forslag som vil forhindre at distriktene blir uforholdsmessig skadelidende, er at avgiften differensieres på størrelsen på avreiselufthavnen. Lavere sats for mindre lufthavner vil gjøre at distriktene kan opprettholde samfunnsnyttig infrastruktur.  
– En differensiering kan gjøres i tre kategorier; Lufthavner under én million passasjerer, lufthavner mellom én og ti millioner og over ti millioner. Forslaget til endringer i flypassasjeravgiften slik det fremstår nå, bygger på en ulogisk tankegang, i tillegg til å være konkurransevridende og med negative konsekvenser for distriktene, sier Bergeland. 

Fortsatt kontakt 
Kommersiell sjef i Avinor Stavanger, Elisabeth Strømstad, sier at selskapet fortsatt har kontakt med Turkish Airlines om muligheten for et rutetilbud fra Stavanger til Istanbul. 
– Vi har lenge hatt en dialog med selskapet og sendt over relevant informasjon om regionen. Det ble en stans i denne dialogen da forslaget til nye flypassasjeravgift kom i august, men vi har likevel fått bekreftet at representanter fra selskapet ønsker å komme til Stavanger og besøke oss, sier Strømstad. 
Avinor Stavanger er en del av Ruteutviklingsforum der både selskap og kommuner i regionen er representert. Konsekvensene av forslaget til ny flypassasjeravgift ble nylig diskutert i forumet, og selskapet stiller seg bak synspunktene på hvilke konsekvenser forslaget kan få. Ruteutviklingsforum har både tatt kontakt med stortingspolitikerne fra Rogaland, og gitt sine innspill til departementet. 

Kritisk 
I SAS er man også meget kritisk til forslaget fra regjeringen: 
– Avgiften i seg selv er veldig skadelig for norsk luftfart, og har medført at de tre norske flyselskapene alle har tapt inntekter det siste året på grunn av denne. Endringen i avgiften betyr bare at det blir «litt» mindre avgift innenlands, og høyere avgift utenom EØS-området. De 200 kronene på langdistanse er marginalt høyere enn det vi allerede betaler innenlands, sier Ove Myrvold, som er direktør for samfunnskontakt i SAS. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.