lørdag 15. desember 2018

SAR - Artikkelserien i Stavanger Aftenblad fortsetter - SA/Per Gram




  • AW101 skal erstatte Sea King. Innfasingen av de nye redningshelikoptrene har ikke gått smertefritt for seg. Farnborough 2018 - Foto: Per Gram

Sjekk listen: Problemer tårner seg opp for Norges nye redningshelikoptre

Nye helikoptre ble satt på bakken etter røykutvikling. To nye helikoptre ble brukt som delelager for å holde et tredje i lufta. Luftforsvaret kjefter på en «i overkant optimistisk» prosjektledelse. Og et tilsyn i høst avdekket flere mangler.
Milliardprosjektet var på etterskudd lenge før helikoptervelten på Sola, men ulykken forverret problemene.
Det har ført til at Sea King, som skulle byttes ut i 2008, må være i lufta på foreløpig ubestemt tid - til tross for at systemet er «presset til det maksimale» med opptil fem Sea King-maskiner ute av spill samtidig.



Bildet ble tatt dagen da det nye redningshelikopteret veltet på Sola under bakkekjøring av motorene. Ingen personer ble skadet, men helikopteret fikk omfattende skader.
Fredrik Refvem

Kritikk fra Luftforsvaret

For Luftforsvaret har det vært vanskelig å legge langsiktige planer for de nye redningshelikoptrene «grunnet en rekke faktorer som er utenfor avdelingens kontroll», heter det i en rapport.
Det knytter seg til helikoptrenes manglende konfigurasjon, manglende godkjenninger, dokumentasjon, vedlikeholdsprosedyrer, deler og forbruksmateriell.

Farnborough 2018 - Foto: Per Gram

I tillegg er det utfordrende «å forholde seg til en i overkant optimistisk fremdriftsplanlegging fra NAWSARH sin side», skriver brigader Aage Longva, stabssjef og nestkommanderende i Luftforsvaret i en rapport 28. september.
NAWSARH er forkortelsen på «The Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter Project.»
– Min oppgave er Sea King, og vi har en veldig god dialog med både departementet (JD) og NAWSARH, selv om det alltid vil være diskusjoner når man skal ta beslutninger, svarer 330-skvadronsjef Svein Tore Pettersen i Luftforsvaret på spørsmål rundt «optimistisk» NAWSARH-planlegging.
Han er ikke involvert i anskaffelsen. Luftforsvaret sorterer under Forsvarsdepartementet som har det overordnede operatør- og systemansvaret for redningshelikoptertjenesten. Justis- og beredskapsdepartementet har fag- og budsjettansvaret.
Daværende justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen (Frp) og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) avbildet med Daniele Romiti i Leonardo Helicopters under åpningen av en ny flysimulator for AW101 i juni 2017 på Sola.
Johansen, Carina / NTB scanpix

Mareritt-listen

Her er noen av utfordringene:
  • I juli manglet deler og forbruksmateriell. Helikoptre ble satt på bakken en periode grunnet krav om inspeksjon etter røykutvikling i et helikopter i Storbritannia.
  • Siste del av august ble preget av delemangel og tekniske feil. To helikoptre ble stående på grunn av «kannibalisering». Man brukte to nye helikoptre som «delelager» for å holde et tredje helikopter operativt.
  • Sola skal være første operative base. Stortinget forutsatte 2017 for første base. Det ble senere flyttet til 2018. I august opplyste justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) Stortinget om at første nye helikopter er planlagt satt i drift i løpet av første halvdel av 2019. Men 330-skvadronssjef Svein Tore Pettersen sier dette: - Sola er første base ut med det nye helikopteret. Planen er å være operative i november-desember 2019, sier han. I 2019 skulle egentlig tre baser være operative med nytt helikopter, de tre siste basene i 2020.
  • Et femdagers tilsyn i høst av AW101-vedlikehold på Sola avdekket mangler med autorisasjon, verktøy, gaffeltruck, dokumenter og bruk av lokaler. Det ble påvist ett regelbrudd som kan minske sikkerhetsstandarden, men ikke funn som tilsier at materiellsikkerheten er truet. Luftforsvaret stiller seg positive til tilsynet, og opplyser at det var ingen ukjente elementer i rapporten. Funnene er under utredning, avviket og observasjonene er kontinuerlig under arbeid, og langt de fleste observasjoner er ivaretatt, opplyser major Stian Roen, fungerende kommunikasjonssjef i Luftforsvaret.
  • Tre helikoptre ble levert utilfredsstillende konfigurert.
  • Manglende dokumentasjon fra leverandøren Leonardo Helicopters førte i april til at 60 prosent av oppsatt flytid ble kansellert.
  • Det var planlagt 308 flytimer med AW101 fra mars til og med august. 169 timer ble gjennomført. Vær og ferier bidro også til det. Mai ble preget av at bare ett AW101-helikopter var tilgjengelig. «Gjentatte tekniske feil, samt mange helge- og høytidsdager medførte totalt sett et redusert uttak av flytimer denne måneden.»
  • Oppdragsstøtte har hatt «betydelige mangler» samt personellknapphet. «Dette gir grunnlag for bekymring med tanke på avdelingens evne til effektiv operativ planlegging og drift av operasjonsrommet.»
  • Alle nye AW101 skulle være operative innen 2020. Vel, Stortinget sa i 2002 at «svært gamle» Sea King-helikoptre måtte byttes ut innen 2008. Stortinget har gått bort fra både 2008 og 2020. Tid for sluttstrek er uavklart.
  • Forsinkelsene forlenger levetiden for Sea King. Det er planer for å holde Sea King i drift til 2022, men Luftforsvaret har indikert at Sea King kan måtte være i drift til 2023. Det er en misforståelse, ifølge Justis- og beredskapsdepartementet (JD), som har tidspunktet til vurdering.
  • Det koster 99 millioner å reparere helikopteret som veltet. Dette kan bli advokatmat. JD har bistand fra privat advokatfirma og har uttalt at det vil vurdere eventuelle rettslige skritt når Havarikommisjonens rapport er klar.
  • Forliset av KNM Helge Ingstad har utsatt ulykkesrapporten for helikoptervelten på Sola i november i fjor. Et rapportutkast ble sendt til partene i september, men den endelige ulykkesrapporten er fortsatt ikke offentliggjort.
  • Forsinkelser hos leverandøren har utløst dagbøter på opptil 217.000 kroner per dag.
  • Det er gjennomført færre timer i simulator enn planlagt.
  • Standardtrening for operativt personell skulle vært ferdig innen april, men ble ferdigstilt i juni. Også utfordringer med mannskapskabalen har påvirket fremdriften.
  • Den operative test- og evalueringsfasen kom i gang i juni, over to måneder forsinket.
  • Opplasting av manualer til helikopteret har blitt utsatt grunnet manglende godkjenning. Det har forsinket kompetanseheving for personell.
  • Endrede forutsetninger har også ført til «betydelig» tidsbruk på at planer har måttet bli lagt på nytt.
Det har ikke lyktes Aftenbladet å få kommentarer fra JD eller leverandøren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.