Norske Avinor fordobler sit overskud
Den statslige norske lufthavnsoperatør Avinor fik i 2018 over én milliard norske kroner i overskud. Reducerede omkostninger er en del af forklaringen.
Det går generelt godt med at drive de norske lufthavne. Det fremgår af lufthavnsoperatøren Avinors resultatet for fjerde kvartal 2018, som også opsummerer det samlede resultat for koncernen sidste år.
Avinor driver 44 lufthavne i Norge – heriblandt hovedlufthavnen i Oslo – samt kontroltårne, kontrolcentraler og anden teknisk infrastruktur.
For 2018 som helhed havde Avinor et overskud efter skat på 1.095 millioner norske kroner (838 millioner danske kroner) i forhold til et resultat på 499 millioner norske kroner (382 millioner danske kroner) i 2017. Fordoblingen af resultatet skyldes ifølge Avinor en kombination af øgede indtægter, reducerede underliggende driftsomkostninger samt høje engangsudgifter i 2017.
Fokus på at reducere omkostninger
Avinors omsætning nåede i 2018 op på 11,72 milliarder norske kroner (8,97 milliarder danske kroner) mod 11,53 milliarder norske kroner (8,82 milliarder danske kroner) året før. Samtidig lykkedes det Avinor at reducere driftsomkostningerne fra 8,4 milliarder norske kroner (6,43 milliarder danske kroner) i 2017 til 7,6 milliarder norske kroner (5,8 milliarder danske kroner) i 2018.
Avinors omsætning nåede i 2018 op på 11,72 milliarder norske kroner (8,97 milliarder danske kroner) mod 11,53 milliarder norske kroner (8,82 milliarder danske kroner) året før. Samtidig lykkedes det Avinor at reducere driftsomkostningerne fra 8,4 milliarder norske kroner (6,43 milliarder danske kroner) i 2017 til 7,6 milliarder norske kroner (5,8 milliarder danske kroner) i 2018.
”Vi er tilfredse med øgede indtægter og reducerede omkostninger. Bestræbelserne på at reducere omkostningerne for virksomheden og vores kunder fortsætter i de kommende år,” siger Avinors administrerende direktør, Dag Falk-Petersen.
Han glæder sig samtidig over, at de nye udvidede terminaler i Bergen og Oslo fungerer som planlagt.
”Tilbuddet til de rejsende er blevet endnu bedre, og udvidelserne er et godt grundlag for at håndtere fremtidige kapacitetsbehov. Med lavere investeringsniveauer og øgede indtægter er koncernens finansielle soliditet styrket. Ikke mindst er det glædeligt, at vi har formået at holde lufthavnsafgifterne til flyselskaberne på et konkurrencedygtigt og lavere niveau end tidligere,” siger Dag Falk-Petersen.
Vækst i antallet af passagerer
Avinors indtægter fra flytrafikken havde i 2018 en moderat vækst på 1,3 procent – eller minus 1,5 procent per passager (som følge af vækst i passagertallet, red.). Det afspejler ifølge Avinor selskabets fortsatte fokus på at holde luftfartsafgifterne på et konkurrencedygtigt niveau.
Avinors indtægter fra flytrafikken havde i 2018 en moderat vækst på 1,3 procent – eller minus 1,5 procent per passager (som følge af vækst i passagertallet, red.). Det afspejler ifølge Avinor selskabets fortsatte fokus på at holde luftfartsafgifterne på et konkurrencedygtigt niveau.
De norske lufthavne havde i 2018 tilsammen 54,39 millioner passagerer i forhold til 52,89 millioner passagerer – en vækst på 2,8 procent. Oslo Lufthavn stod for hovedparten af væksten med en vækst på 3,8 procent til 28,5 millioner passagerer, men også lufthavnene i Bergen og Stavanger havde pæn vækst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.