fredag 10. mai 2019

Moskva havariet - Oppdatering - Check-In


Sukhoi Superjet 100-95B fra Aeroflot (Foto: Nikiforov Konstantin | GNU 1.2)

Endnu ingen svar på årsag til Aeroflot-havari

Undersøgelserne af søndagens Aeroflot-ulukke fortsætter, og der fokuseres særligt på piloternes færdigheder, tekniske fejl og ugunstige vejrforhold.
Det er for tidligt at drage konklusioner om årsagen til, at 41 mennesker søndag aften omkom efter en fejlslagen sikkerhedslanding af en Sukhoi Superjet 100-95 i Moskvas Sheremetyeveo-lufthavn.
Der er Interstate Aviation Committe (IAC), der forestår undersøgelsen, og i første omgang er det lykkedes at bjærge flyets to sorte bokse, hvoraf det umiddelbart var muligt at udlæse data fra flyets Cockpit Voice Recorder, mens Flight Data Recorder var beskadiget som følge af kraftig varme, hvorfor der skal eksperter til at udlæse data.
I mellemtiden arbejder havariundersøgerne med at analysere de øvrige data, der er til rådighed i forbindelse med hændelsen.
“Undersøgerne har endnu ikke data, der med sikkerhed kan fastslå årsagen til uheldet, og hvorvidt piloterne og personalet på landjorden handlede korrekt i denne nødsituation,” siger en kilde fra IAC til det russiske nyhedsbureau TASS.
Radiokommunikation og autopilot ude af drift
Det ligger dog fast, at flyet under opstigningen i omkring 2.100 meters højde blev ramt af et lyn, der satte radiokommunikationen og autopiloten ud af spil.
Først sendte flyets transponder signalkoden (squawk, red.) 7600, hvilket betyder tabt radiokommunikation for derefter at blive ændret til 7700, hvilket betyder nødsituation. Det fremgår af oplysninger fra Roaviatsia, der er de civile luftfartsmyndigheder i Rusland.
Landingen på bane 24L foregik tilsyneladende med for høj fart, hvorfor landingen blev noget ublid, da flyet bumpede flere gange ned på banen. Fjerde gang, at flyet ramte banen, gik der hul på brændstoftankene, hvorefter den bageste del af flyet brød i brand, mens flyet kurede sidelæns til venstre ad landingsbanen og blev bragt til standsning mellem taxivej A2 og A3.
Flyets bageste sektion var totalt udbrændt, da det efter 45 minutter lykkedes brand- og redningstjenesten at få slukket ilden.
 
Kilden peger i øvrigt på, at havariundersøgerne fokuserer på tre hovedområder, henholdsvis piloternes færdigheder, tekniske fejl og ugunstige vejrforhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.