lørdag 1. juni 2019

Fly- og motorverksted på Sola går godt - Stavanger Aftenblad


  • 2005: Et norsk Braathens-fly inne for inspeksjon i flyverkstedet på Sola. Nå kommer 95 prosent av oppdragene fra utlandet. Jonas Haarr Friestad

Snuoperasjonen på Sola

LEDER: Få av distriktets bedrifter har vært gjennom så mange opp- og nedturer som flyverkstedet på Sola. Nå seiler de igjen på en opptur, som viser omstillingsevne på høyt nivå.




For det er både teknologiske sjumilssteg og en helt ny markedsorientering som ligger til grunn for veksten til det som opprinnelig var hovedbasen til det tidligere flyselskapet Braathens SAFE. Siden har eiere, oppdrag og kundespekter endret karakter totalt. Verkstedet bør være et forbilde for alle andre bedrifter som møter nye tider. Og det viser at mange kan leve godt av virksomhet som ikke er avhengig av oljeindustrien.

I fjor måtte verkstedet øke staben med 50 til 191 for å møte den store etterspørselen. Verkstedet er dermed tilbake som en hjørnesteinsbedrift i regionen, også fordi den er omhyggelig med å ta inn lærlinger. For flyfagutdannelsen ved Sola videregående skole må denne utviklingen være uvurderlig.
NRK meldte fredag morgen at utenlandsferien kan bli dyr, på grunn av svekket norsk krone. Men det er blant annet valutautviklingen som gjør Aero Norway konkurransedyktige. Mens verkstedet tradisjonelt har levd av interne, nasjonale oppdrag, kommer nå 95 prosent av omsetningen fra utenlandske kunder.

Det er Qatar-investoren Tariq al-Jehani som nå eier verkstedet. Den siste oppgangen begynte på mange måter med hans overtakelse i 2016. Til Aftenbladet sa han den gangen at han var fascinert av bedriftens lange historie og erfaring og at den tekniske kompetansen som gjorde at han gikk inn i geskjeften. Ofte er det nettopp blikk utenfra som kan snu en nedadgående trend.

Tradisjoner alene er ikke nok til å bære en bedrift. Det er først når historien ligger i bunn for omstilling, utvikling og fornyelse at den har sin verdi. De fire mest verdifulle selskapene i verden i dag er Amazon, Microsoft, Apple og Alphabet (som eier Google). Dette er selskaper med meget kort historie og erfaring viser at levetiden for en bedrift går ned.

De som er eksempler på det motsatte, har ofte tunge omstillingsprosesser, nedbemanning – og til og med nedleggelse – med seg. Noen klarer også å starte omstillingen mens det fortsatt går bra, men alle trenger friske hoder som kan forstyrre de daglige trivialitetene med nye, bærekraftige ideer. Slik kan verkstedet på Sola, med sin 71-årige historie, også være en framtidens arbeidsplass.

  • Administrerende direktør i Aero Norway, Glenford Marston, har travle dager. - Det ser bra ut, og det er gode tider, sier han. Jarle Aasland
    Galleri

Flymotorverkstedet på Sola går bedre enn noensinne: 1 milliard opp på tre år

Det tar av hos flymotorverkstedet Aero Norway på Sola. En omsetning på drøyt 1,2 milliarder i fjor skal bli til 1,7 milliarder i år. Oppdragsmengden er så stor at staben har økt med 30 prosent på halvannet år.

Tar inn 102 motorer i år

Ved utgangen av 2017 var det 144 ansatte i selskapet som holder til like ved Stavanger Lufthavn, Sola. Det vil si at Aero Norway kommer til å ha en økning i antall ansatte på rundt 30 prosent på to år.
– Det må til dersom vi skal klare å utføre alle de oppdragene som vi får tilbud om. I 2017 tok vi inn 75 flymotorer, mens vi i fjor landet på 84. Målsettingen for i år er 102. Akkurat nå har vi 30 motorer inne. Det er faktisk litt i overkant av hva som er optimalt. Normalt sett ligger vi på rundt 25, sier Marston, som forteller at det tar 60 dager fra en motor kommer til Sola til den fraktes tilbake til det aktuelle flyselskapet.
Store og dyre deler. En ny flymotor koster rundt 100 millioner kroner.
Jarle Aasland
De ferske regnskapstallene for 2018 viser at Aero Norway nesten har doblet driftsinntektene fra 706 millioner kroner i 2017 til 1,22 milliarder i fjor.
Noe av forklaringen er at bortimot 95 prosent av omsetningen kommer fra utenlandske kunder. Sterk global vekst og en bedret norsk konkurranseevne gjør at bedriften nå øker sin omsetning noe voldsomt.– I tillegg driver vi vedlikehold på langt nyere - og mye dyrere - motorer nå enn for et par-tre år siden. Det bidrar naturligvis også til økte driftsinntekter, sier Marston.

I rettstvist med operatør

Resultatet før skatt var imidlertid ikke like bra i fjor som året før. Det gikk ned fra 38 millioner kroner i 2017 til 6 millioner i 2018.
– Det er to ting som er årsaken til det: Oppbemanning av 50 årsverk og at vi har satt av nesten 35 millioner kroner for et mulig tap på fordringer, sier Marston.
– Kan du utdype det?
– Det er et utestående krav vi har hos en stor operatør som holder til østover. Vi har gått rettens vei i saken og har i tillegg hatt flere møter med operatøren. Det siste som er sagt er at de vil betale oss i løpet av relativt kort tid, men jeg tror det ikke før jeg faktisk ser pengene på konto. Derfor har vi satt av en pott i tilfelle det ikke går veien, svarer han.

Eier fra Qatar

Reparasjon av flymotorer har lange tradisjoner på Sola, etter at de første 12 flymekanikerne fra Braathens begynte der 16. februar 1948. Amerikanske Pratt & Whitney tok over flyverkstedet i 2000. Det amerikanske selskapet la ned verkstedet i 2012 etter endring av strategi og 192 ansatte mistet jobben. Etter nesten ett år bestemte fire midtøsten-baserte investorer seg for å kjøpe anlegget. De var på jakt etter et flyverksted og landet her. I begynnelsen av januar 2014 var den første flymotoren på plass.
Tiril Kristiansen er lærling hos Aero Norway. Hun begynte i selskapet for rundt ett år siden. - Det er veldig kjekt å jobbe her, sier Kristiansen, som er én av totalt elleve lærlinger.
Jarle Aasland
Men det gikk ikke som ventet. Verkstedet fikk ikke inn nok motorer.
Men så kom en ny investor på banen. Tariq Al-Jehani fra Qatar. Nå skulle han vurdere om han skulle ta over. Etter et besøk på ti dager i Stavanger, var svaret ja. Oppbyggingen av flyverkstedet kunne fortsette - og i 2016 tjente selskapet penger igjen for første gang på flere år.
– Tariq er en fantastisk eier og en strålende fyr på alle måter. Han kommer til Sola og Stavanger fire ganger i året - som oftest i forbindelse med styremøter. Da er han her noen dager, men uten å blande seg inn i den daglige driften. Det gjør han aldri. Han stoler veldig på oss som fysisk jobber her, sier Marston.
Tariq Al Jehani, eier av Aero Norway.
Aero Norway

– Travle tider

Tariq Al-Jehani eier Aero Norway 100 prosent, men det er først og fremst innen cruise, bank og eiendom at han har slått seg opp etter at han begynte for seg selv i 2009. Før det var han blant annet finansiell rådgiver for statsministeren i Qatar.
– Han er fortsatt høyt oppe i systemet i Qatar, etter hva jeg har forstått. Men det viktigste for oss er at han er en god og trygg eier for Aero Norway - og det er han virkelig. Flere ganger har han sagt til oss at han er klar til å bidra med mer kapital dersom det skulle være behov for det, sier Marston, som har vært i selskapet siden 2001.
Sammenlignet med Roar Madsen er Marston en «fersking» i selskapet. Madsen har nemlig vært ansatt på flyverkstedet på Sola siden 1976 - bare avbrutt av halvannet år i Halliburton da verkstedet ble lagt ned i 2012.
– Jeg har opplevd det meste her. Det har i perioder svingt voldsomt, men nå er det gode tider igjen. Det er alltid travelt og det er et godt tegn, sier Madsen.
Trond Raugstad jobber med selve motorfestet som er én av tre bolter som kobler motoren til selve flykroppen.
Jarle Aasland

Vinden har snudd

Sist Aftenbladet omtalte selskapet Aero Norway var i januar 2016. Da skrev eier Tariq Al-Jehani følgende i en epost:
«Jeg jobbet med Norske Hydro i Qafco i Qatar i nesten ni år fra 1988 til 1997 og liker å jobbe sammen med nordmenn. Jeg ser muligheter for bedriften. Vi har analysert tidligere resultater og funnet ut hva som må forbedres. Nå ser jeg fram til å bidra til ryktet norske mekanikere har i industrien og bedre resultatene».
Da hadde Aero Norway gått med over 100 millioner kroner i minus i de tre årene 2013, 2014 og 2015.
Men nå har vinden snudd, turbulensen har lagt seg og selskapet er tilbake på vingene igjen for fullt.
– Men vi tar ikke av. Historien har vist at vår bransje er utsatt for det som skjer ute i den store verden, sier markedsdirektør i Aero Norway, Rune Veenstra, til Aftenbladet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.