onsdag 17. juli 2019

Duxford den 14. juli - Nr. 1


DUXFORD OG ITALO BALBO
Fotos: Per Gram

Kanskje ikke en helt stueren kombinasjon siden Balbo var leder for de italienske Svartskjortene og følgelig nær medarbeider med Benito Mussolini. Imidlertid så var han kritiker av Mussolinis tilnærming til Hitler og deres allianse. Men det han huskes for i luftfart er to formasjoner med fly over Atlanteren og hvorfor den store formasjonen på Dux kalles Balbo.

Fra Wikipedia: Balbo selv stod for to transatlantiske flyvninger. Den første fant sted i 1930. 12 Savoia-Marchetti S.55 sjøfly fløy fra Orbetello i Italia til Rio de Janeiro i Brasil mellom den 17. desember 1930 og 15. januar 1931. Fra 1. juli12. august 1933 førte han 24 sjøfly på en rundflyvning fra Roma til Century of Progress i Chicago. Flyvningen bestod av syv etapper; OrbetelloAmsterdamDerryReykjavíkNewfoundlandShediacMontréal og endte på Michigansjøen nær Burnham Park. I anledning av denne bedriften donerte Mussolini en søyle fra utgravningene ved Ostia til byen Chicago, hvor den fortsatt står ved stien langs Michigansjøen, litt sør for Soldier Field. Chicago døpte om Seventh Street til «Balbo Drive» og avholdt en parade til ære for ham.
Under Balbos opphold i USA inviterte president Franklin D. Roosevelt ham til lunsj og tildelte ham et Distinguished Flying Cross.[4] Siouxstammen gjorde ham til honorær høvding med navnet «Høvding flygende ørn».[5] Balbo fikk en varm velkomst i USA, især fra den store italiensk-amerikanske befolkningen i Chicago og New York. Til en jublende folkemengde i Madison Square Garden uttalte han: «Vær stolte over at dere er italienere. Mussolini har avsluttet æraen med ydmykelser.»[6] Etter dette ble begrepet «Balbo» en vanlig beskrivelse for en stor formasjon av fly. Tilbake i Italia ble han forfremmet til marskalk av luftvåpenet. (Maresciallo dell'Aria).
Under ser du en formasjon bestående av 12 Spitfires av forskjellig Marks.



Formasjonen slo seg sammen med en annen 12-flys formasjon bestående av amerikanske og tyske flytyper, bl.a. ikke færre enn fem Bf109. Alle flytypene som var med var viktige for flyhistorien og 2. verdenskrig.


Underveis falt et fly fra slik at det ble 23 fly i Balbo.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.