Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
tirsdag 15. oktober 2019
Helikopter - Godt helikopter, men står mest på bakken - Når det flyr er det enormt kostbart - NRK
Merk deg at Forsvaret tok ut opsjon på ytterligere 10 maskiner til redningstjenesten. Dette ble heldigvis stoppet av justisminister Einar Dørum som i 2001 fikk regningen for driftsutgiftene. Han nedsatte Helikopterfaglig Forum (HF, undertegnede var med) som fant at maskinen Forsvaret tok opsjon på kanskje ikke var særlig godt egnet som redningshelikopter. HF anbefalte at nytt helikopter for redningstjenesten måtte ut på anbud. Dette ble vedtatt av Stoltenbergregjeringen så sent som i 2007. Samme år sa oberst Morten Klever på Solakonferansen at han lovet omkamp. Dette ble høylydt støttet av maj. Folland, henholdsvis forsinkelseskamerat 1 og 2. Thomas Colin Archer var den 3, forsinkelseskameraten. Forsvaret hadde altså ikke lært at man aldri skal kjøpe en ny type. Vent på B modellen. Luftforsvaret presset på med grov desinformasjon. Dette har jeg redegjort for tidligere. NH90 har vist seg som et uegnet helikopter til alt mulig fordi påliteligheten er langt under par, samt at det er voldsomt kostnadskrevende vedlikeholdsmessig. Et godt helikopter skal ha høy pålitelighet, og jeg er veldig glad for at AW101 ble valgt som redningshelikopter. Forsvarssjefen har indirekte erkjent at maskinen ikke holder mål fordi flere NH90`er blir det ikke. Ikke engang i CSAR rollen. Denne saken vil du høre mer om senere. (Red.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.