Norwegian-piloter overhørte instruktioner fra kontroltårn
Flyveleder gav Norwegian-piloter instruktion om go-around under landing i Helsinki, men piloterne landede alligevel, fastslår endelig havarirapport.
Piloterne på et Norwegian-fly fulgte ikke flyvelederens instruktion om at lave en go-around (en ny landingsrunde, red.) og landede derfor uden tilladelse i Helsinki-Vantaa-lufthavnen på en flyvning fra Krakow til Helsinki. Det konkluderer den endelige rapport fra den finske havarikommission om hændelsen, som fandt sted 18. januar 2019.
Rapporten siger ikke direkte, hvorfor Norwegian-piloterne på Boeing 737 MAX 8-flyet ikke fulgte flyvelederens instruktion over radioen den dag.
Rapporten fortæller imidlertid, at instruktionen om at lave en go-around først blev først givet, da flyet havde overskredet tærsklen til landingsbanen. Derfor blev flyvelederens meddelelse over radioen til piloterne forstyrret af de samtidige automatiske meddelelser i cockpittet om flyets højde under landingen – altså højttalermeddelelser om henholdsvis 50, 40 og 30 fods højde. Meddelelsen om at foretage en go-around blev ifølge rapporten givet af flyvelederen en enkelt gang i et normalt toneleje.
Turkish Airlines-fly havde sænket farten
Årsagen til, at flyvelederen gav instruktionen om go-around, var, at et Boeing 737-900 fra Turkish Airlines, som kort forinden var landet på samme bane, havde sænket farten betydeligt på vej ind på en taxivej og måske kunne være på vej til at stoppe helt på taxivejen. Der var tale om en såkaldt high-speed-taxivej, hvor flyene normalt forlader banen med høj hastighed for at gøre plads til næstkommende fly.
Årsagen til, at flyvelederen gav instruktionen om go-around, var, at et Boeing 737-900 fra Turkish Airlines, som kort forinden var landet på samme bane, havde sænket farten betydeligt på vej ind på en taxivej og måske kunne være på vej til at stoppe helt på taxivejen. Der var tale om en såkaldt high-speed-taxivej, hvor flyene normalt forlader banen med høj hastighed for at gøre plads til næstkommende fly.
Piloten på det tyrkiske fly har forklaret, at det ville have været uforsvarligt at forlade landingsbanen ved højere hastighed i forhold til de forhold, som var rapporteret for taxivejen. På det tidspunkt, hvor hændelsen fandt sted, var det mørkt i lufthavnen og vejret var klart. Banen var ryddet for sne, mens der var 20 centimeter høje snedriver på begge sider af det ryddede område, fortæller havarirapporten.
Piloterne forventede ikke go-around
Piloterne på Norwegian-flyet havde ifølge rapporten observeret, at Turkish Airlines-flyet havde forladt banen og allerede var inde på taxivejen. Norwegian-piloterne var derfor koncentreret om at lande flyet, og de forventede ikke en go-around-instruktion, da en sådan instruktion sjældent gives, når flyet først har overskredet tærsklen til landingsbanen.
Piloterne på Norwegian-flyet havde ifølge rapporten observeret, at Turkish Airlines-flyet havde forladt banen og allerede var inde på taxivejen. Norwegian-piloterne var derfor koncentreret om at lande flyet, og de forventede ikke en go-around-instruktion, da en sådan instruktion sjældent gives, når flyet først har overskredet tærsklen til landingsbanen.
Endvidere gav hverken den forudgående kommunikation med flyvelederen eller piloternes egne observationer af forholdene på banen dem nogen grund til at forvente en go-around-instruktion, hedder det i havarirapporten.
Rapporten konkluderer endvidere, at flyet landede normalt og forlod banen ad den samme taxivej som Turkish Airlines-flyet. Der var på intet tidspunkt fare for, at de to fly ville kollidere, da alle sikkerhedsmarginer blev overholdt ifølge de gældende procedurer. Men piloterne begik en fejl ved ikke af følge flyvelederens instruktioner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.