fredag 3. januar 2020

Helikopter - Oljemessen Offshore NorthernSea i Stavanger har et merkelig forslag på agendaen - Teknisk Ukeblad / Stavanger Aftenblad

Forslaget er urealsistisk. Det er mange grunner til det, ikke minst at vi her snakker om den tøffeste og mest utfordrende form for kommersiell flyging som finnes i dag. Et helikopter av den typen som i dag betjener installasjoner på norsk sokkel, er veldig kompliserte innretninger som er dyrere å operere enn fly. Det er ikke vanskelig å forstå at kundene ønsker en rimeligere tjeneste, men det vil gå på bekostning av sikkerhet. Hvordan det kan skje er redegjort for på denne bloggen ved flere anledninger. Helikopterselskapene må ha forutsigbarhet i sine investeringer. Oljeselskapene har gjennom mange år squeezet helikopterprisene til bunn. En kan derfor ikke tro at noen kan innrette seg ved å selge tilfeldige seter fremfor å bestille et helt helikopter som kan fylles av oljeselskapet eller ved at de selv står for salg av ledige seter til andre selskaper. Jeg er drittlei av blåruss som ikke forstår hvordan denne sårbare bransjen er skrudd sammen. Jeg kan føye til at DNL, altså det opprinnelige SAS, hadde en 5% aksjepost i HS i sin tid. Den ble solgt og skapte bruduljer i bransjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.