torsdag 19. mars 2020

Luftfartspakke lagt på bordet nå - Check-In

Pakken ble presentert nå av i hovedsak næringsminister Iselin Nybø som pekte på bred enighet mellom regjeringen og opposisjonspartiene.
Garantiordning på totalt 6 milliarder til selskaper med norsk driftstillatelse.
Norwegian får 3 milliarder, SAS 1,5 ,milliarder, og andre 1, 5 milliard.
Dette garanterer lån opptil 90%. 10% må finansieres gjennom bank eller finansieringsinstitusjoner. Egenkapital på minimum 8%. Det stilles betingelser til kreditorene vedr. avdragsfrihet og renter. Den tror jeg kan bli tøff.

Hareide sa at vi må ha et minimumstilbud til befolkningen, og Avinor skal bidra til å legge til rette for det. De allerede kjente lettelsene ble også nevnt.

Dette kan holde liv i selskapene en periode, men hvor lenge?


Norwegian-fly ved gate i Oslo Lufthavn. (Foto: Kristin S. Lillerud)

Hjælpepakke med skrappe krav til Norwegian


Den norske regering vil tilbyde hjælp til både Norwegian, Widerøe og SAS. Selskaberne skal dog leve op til nogle hårde krav for at få del i milliarderne.
Som forudset kommer den norske regering med en hjælpende hånd til de tre største flyselskaber i det norske marked som følge af de akutte likviditetsmæssige udfordringer ved COVID-19-pandemien.
Det er Erna Solbergs regering, der sammen med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet hat strikket en pakke sammen, der skal sikre, at især Norwegian kan flyve videre uden at måtte foretage en finansiel nødlanding, som der var udsigt til.
“Vi skal støtte de selskaber, som er levedygtige. Dette er en kombination af hjælp og krav vi må stille,” lød det fra handelsminister Iselin Nybø, da pakken blev præsenteret i det norske Storting torsdag aften.
Tre krav skal være opfyldt
Den norske hjælpepakke indeholder en statslig lånegaranti på seks milliarder norske kroner. Heraf er haldelen øremærket til Norwegian, en fjerdedel til SAS og den sidste fjerdedel til Widerøe og andre flyselskaber.
Den norske stat vil stille 90 procent af garantien til rådighed, men det er samtidig et krav, at banker og kreditinstitutioner kommer med de resterende 10 procent.
Norwegian får en øjeblikkelig kreditfacilitet på 300 millioner norske kroner, og her skal Norwegian blot finde en modpart, der kan stille sikkerhed for 10 procent heraf. Herefter kan Norwegian få yderligere rådighed over 1,2 milliarder norske kroner, hvis man vil være i stand til at forhandle 1,2 milliarder norske kroner af gælden hos selskabets kreditorer.
Endelig skal Norwegian opfylde et egenkapitalkrav på otte procent for at få andel i de sidste 1,5 milliarder norske kroner. Dette krav kunne Norwegian ikke opfylde ved seneste kvartalsregnskab, mens både SAS og Widerøe opfylder dette krav.
“Nu må vi bruge lidt tid på at sætte os ind i betingelserne, men vi kan garantere, at vi vil gøre alt i vores magt for at indfri kravene,” Norwegians koncernchef Jacob Schram.
Minimumstilbud for luftfarten i Norge
De norske flyselskaber har allerede for en uge siden fået første del af en hjælpepakke, hvor der er blevet lempeligere vilkår på de norske permitteringsregler, og herudover er det blevet vedaget at ophæve den omstridte flypassagerafgift i perioden fra 1. januar til 31. oktober 2020, ligesom lufthavnsafgifterne i de norske lufthavne fjernes frem til udgangen af juni i år.
De norske flyselskaber bliver også begunstiget af reduceret moms på transport, reduceret arbejdsgiverafgift samt udsat skattebetaling.
Endelig er partierne bag luftfartspakken også enige om at sikre et minimumstilbud for luftfarten i Norge, hvor transportminister Knut Arild Hareide er klar til at betale meromkostningerne ved betjening at ruter, hvor der ikke er grundlag for lønsom kommerciel trafik. Ruterne vil blive tildelt direkte fra Samferdselsdepartmentet, og både Norwegian, SAS og Widerøe vil få tildelt ruter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.