Ny sjokkrapport fra USA om
F-35
Det
har ikke vært mulig å få en kommentar fra forsvarsminister Frank Bakke-Jensen
om den nye rapporten fra USAs riksrevisjon om kampflyvåpenet. Han holder
fortsatt hemmelig innholdet i en norsk rapport fra Riksrevisjonen om
støttefunksjonene for F-35. Foto:
Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Totalprisen for F-35-flyene fortsetter å øke og
prosessen vil bli ytterligere forsinket, fastslår USAs riksrevisjon. – Bedre
ytelse enn forventet, sier det norske Forsvarsdepartementet.
16.
mai 2020 08:34 – Oppdatert 16. mai 2020 08:34
Tirsdag denne uken offentliggjorde USAs
riksrevisjon, Government Accountability Office (GAO), en ny 68-siders rapport om
tilstanden for kampflyvåpenet F-35.
Norge er partner i det internasjonale
utviklingsprosjektet av et nytt kampflyvåpen. Både fly som nå er stasjonert på
Ørlandet og våre senere leveranser påvirkes av funnene som er gjort.
– Hvert år har utviklingskostnadene økt fordi
programmet har fortsatt med teknologisk utvikling. I 2019 økte disse kostnadene
kraftig, sier GAO-direktør Jon Ludwigson til ABC Nyheter.
– Utviklingskostnadene kommer i tillegg til pris
per fly, sier han.
For tiden er utviklingskostnadene beregnet til
67,9 milliarder dollar (694 milliarder norske kroner). Og at man i fjor
inkluderte et nytt tillegg i den pågående moderniseringen – Block 4 – medførte
at utgiftene økte med nesten 14 milliarder dollar (143 milliarder kroner), bare
på dette ene punktet.
Disse utgiftene inkluderes altså ikke når prisen
per produsert enhet beregnes, selv om store deler allerede er betalt over årene
som har gått.
– Vi har ikke forsøkt å rapportere om kostnadene
per fly for de internasjonale partnerne, inkludert utviklingskostnadene, sier
Ludwigson.
Fortsatt test-produksjon
Kampflyene produserer i grupper, Lot på engelsk. For den kampfly-varianten som
Norge kjøper inn, F-35A, er man i gang med Lot 14. Enhetsprisen
har nå for første gang sunket under 80 millioner dollar pr stykk (818 millioner
kroner).
Men man er fortsatt ikke i gang med å produsere
helt ferdige kampfly (full-rate production), så det som
fortsatt pågår er testproduksjon. Det amerikanske forsvarsdepartementet (DOD)
har igjen utsatt sin beslutning om at testproduksjonen kan avsluttes.
– DOD har utsatt å starte opp full-rate production
til mellom september 2020 og mars 2021. Når det vil skje er avhengig av når man
kan avslutte den operative testingen, sier Ludwigson som sier dette tidligst er
ventet å skje i august eller september.
«Påvirker ikke leveransen til Norge»
ABC Nyheter har henvendt seg til det norske
Forsvarsdepartementet (FD) for å få kommentarer og vurderinger fra den
politiske ledelsen til rapporten fra USAs riksrevisjon.
Men det har visst ikke vært mulig denne uken, så
departementet har i stedet sendt følgende kommentar fra
kommunikasjonsavdelingens seniorrådgiver Lars Gjemble:
«Kampflyene leveres på tid, med bedre ytelse enn
forventet og med en lavere enhetspris enn planlagt. Rapporten påvirker ikke
leveransen av F-35 til Norge».
I en epost skriver Gjemble også om GAOs rapport om
fremgangen i F-35-programmet:
«Akkurat som fjorårets rapport melder denne om at
programmet nå gjør betydelige fremskritt, selv om flere utfordringer gjenstår.
Det kom ingen overraskelser i denne rapporten, og de momentene som er tatt opp
er godt kjent for F-35 partnerskapet. Vi setter pris på den tette dialogen
partnerskapet (JPO) har med den amerikanske riksrevisjonen. Vi vil sammen med
partnerskapet håndtere utfordringene som omtales».
Seniorrådgiver Lars Gjemble mener rapporten ikke
direkte kan sammenlignes med den norske Riksrevisjonens undersøkelse av
logistikk og støttefunksjoner for kampflyvåpenets operative evne.
Rapporten han viser til er gradert og
hemmeligstemplet av Forsvarsdepartementet, selv om Riksrevisjonen ønsket å
publisere en ugradert versjon. Dette gjør det umulig å ettergå Gjembles
vurdering på dette punktet.
FDs kommunikasjonsrådgiver skriver videre:
«Den amerikanske rapporten omhandler ikke operativ
evne. Den nye rapporten endrer ikke vår vurdering av graderingsbehovet for den
norske rapporten. Også amerikanske myndighet unntar sikkerhetsgradert
informasjon fra offentligheten».
Nye kostnader
De første tre kampflyene landet i Norge i november
2017. Hittil er det mottatt 22 F-35A, av de 52 som Stortinget har vedtatt å
anskaffe. Flyene skal i 2025 være fullt ut operative. Allerede om to år skal
flyene overta NATO-oppdraget Quick Reaction Alert (QRA) fra dagens kampfly
(F-16), og stå på kontinuerlig beredskap fra Evenes.
Prislappen på de 52 norske kampflyene er i
utgangspunktet beregnet til 69,7 milliarder 2016-kroner, altså 1,3 milliarder
pr stykk.
Tidligere i år offentliggjorde USAs riksrevisjon
graverende funn om tilstanden for den internasjonale flåten av F-35. Diana
Maurer, GAOs
direktør med ansvar for å granske dataprogram som kampflyets ALIS,
bekreftet da overfor ABC Nyheter at deres funn også gjaldt de norske
kampflyene.
I denne rapporten kom det blant annet frem at det
er åtte års forsinkelser i utviklingen av dataprogram til F-35, og at systemene
baserer seg på inntil 15 år gamle systemer og design.
Effekten er svimlende: Kampflyflåten er bare fullt operasjonell 31,6 prosent
av tiden, konkluderte GAO. Minimumstiden skal etter planen være 60
prosent i en krisesituasjon. De rapporterer om at fly går på vingene selv om
systemene advarer om alvorlige feil.
I den nye GAO-rapporten kommer det frem at man
anslår kostnadene for å utbedre ALIS (som også skal døpes om til ODIN), vil
koste minimum 2,9 milliarder dollar å utvikle (30 milliarder kroner). GAO tror
også at det vil påløpe ytterligere 3,4 milliarder dollar i innkjøpskostnader
(35 milliarder kroner) knyttet til den før nevnte Block 4-oppgraderingen.
Begge disse summene skal så legges på de 143
milliardene som man tror en videre utvikling av Block 4 vil koste. Da havner vi
altså på mer enn 200 milliarder kroner for dette. Ekstra kostnader.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.