LUFTFARTSTILSYNET:
Fjerner sikkerhetskrav for ulykkeshelikopter
Torsdag opphever Luftfartstilsynet de nasjonale restriksjonene for å bruke helikoptertypen som styret ved Turøy. Dette skjer uten høringsrunde og kun én dag før søknadsfristen på et stort helikopteroppdrag for staten utløper.
Det har Luftfartstilsynet bestemt.
Det betyr at det nasjonale sikkerhetsdirektivet som setter spesielle krav til bruk av helikoptertypene EC225 oig AS332L2 opphører.
Sikkerhetsdirektivet for disse to Super Puma-modellene fra Airbus Helicopters oppheves med umiddelbar virkning fra 14. mai.
Dette skjer uten at saken har vært ute på høring. Og det skjer kun én dag før fristen for et stort helikopteranbud som er utlyst, utløper den 15. mai.
13 mennesker omkom
Den 29. april 2016 styret et Airbus helikopter av typen EC225 ved Turøy vest for Bergen. 11 oljearbeidere og to piloter omkom etter at helikopteret mistet rotoren og styret.
Juli 2018 la Havarikommisjonen frem den endelige granskingsrapporten etter helikopterulykken.
Den direkte årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen. Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil.
Rapporten levnet liten tvil om at kommisjonen mente at det kunne vært gjort mer for å unngå ulykken, enn det som ble gjort.
Flyforbudet for helikoptertypene EC225LP og AS332L2 ble opphevet i juli 2017.
Luftfartstilsynet vedtok da et nytt sikkerhetsdirektiv som fastsatte vilkår som måtte oppfylles før helikoptertypene kunne tas i bruk igjen. Det er dette sikkerhetsdirektivet som nå opphører.
– Påfallende
Det særnorske sikkerhetsdirektivet fjernes én dag før søknadsfristen for utlysningen av en større kontrakt for å levere helikoptertjenester utløper.
Justisdepartementet har invitert selskaper til å levere anbud helikoptertjenester i nord. Nærmere bestemt er det snakk om å levere SAR-helikoptere (søk og redning) til baser i Tromsø og på Svalbard. En kontrakt på minst seks år med muligheter for forlengelse.
– Det er påfallende at dagen før søknadsfristen utløper, så oppheves det norske sikkerhetsdirektivet for helikoptertypen, sier forbundssekretær Henrik Solvorn Fjeldsbø i Industri Energi.
TV 2 vet at Luftfartstilsynet vedtok å oppheve sikkerhetsdirektivet ved å lage en såkalt «endringsforskrift» . Tilsynet har bestemt at dette kunne gjøres uten å sende forslaget ut på høring.
– Burde vært på høring
– Jeg tenker at i denne saken burde det absolutt vært en høring, sier Solvorn Fjeldsbø.
Han sier at det kan være at sikkerheten er ivaretatt av Airbus og det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA
– Men likevel er dette en sak som har så stor betydning for så mange i Norge, at ut fra alvoret i saken og av respekt for de etterlatte, burde saken vært ute på høring, mener Solvorn Fjeldsbø.
Han presiserer at det som skjer nå kan skape forvirring og usikkerhet og at det nå er fritt frem for å bruke helikoptertypen til transport av offshorearbeidere.
– Men for vår del er dette ikke en gang aktuelt å vurdere før alle anbefalingene fra havarikommisjonen er sjekket ut. Vi mener det ikke er godt nok før girboksen redesignes, her er vi på linje med havarikommisjonen, sier Solvorn Fjeldsbø til TV 2.
– Unødvendig høringsrunde
Luftfartstilsynet bekrefter overfor TV 2 at det særnorske sikkerhetsdirektivet oppheves fra torsdag 14 mai.
– Hvorfor har dere opphevet sikkerhetsdirektivet og hvorfor har det ikke vært kjørt en høringsrunde på dette?
– Normalt kjører vi en høringsrunde, men her var det så åpenbart at det var unødvendig fordi denne opphevelsen medfører ingen endringer i sikkerhetskravene. Både EASA og Airbus ivaretar kravene som var satt i det særnorske sikkerhetsdirektivet gjennom sine sikkerhetskrav og service-krav, sier Wenche Olsen, fagdirektør i Luftfartstilsynet.
– Burde man ikke i etterkant av Turøy-ulykken, av respekt for både etterlatte og helikopterpiloter, gjennomført en høringsrunde?
– Vi forståelse for at mange vil tenke slik. Hvis denne endringen på noen måte hadde medført endringer i sikkerhetskravene som stilles så ville det selvsagt vært en høring.
Kilder TV 2 har kontaktet mener at det er påfallende at dette skjer dagen før utlysningen av en større helikopterkontrakt utløper.
– Hastet dette slik at dere ikke kunne gjennomført høring i forkant? Ser du at noen blir skeptisk?
– Nei vi skjønner ikke at det stilles spørsmål ved datoen. Siden kravene som stilles i det norske sikkerhetsdirektivet blir ivaretatt i krav som stilles av EASA så har ikke dette noen betydning for denne utlysningen som det vises til. Denne opphevingen av sikkerhetsdirektiv hverken åpner eller stenger muligheter for operatører eller helikoptertyper, sier Olsen.
Dette direktivet kunne vært opphevet for et halvt år siden. Vi er sammen med britiske myndigheter blitt enige om denne datoen, og da oppheves direktivet samtidig i Norge og i UK.
– Når ble du kjent med utlysningsdatoen?
– Det var i forbindelse med at TV 2 kontaktet Luftfartstilsynet. Det ble sagt i forbindelse med at det vil bli en mediasak på dette.
Til TV 2 sier Olsen at noen av inspektørene som jobber tett med de berørte operatørene kan ha kjent til utlysningsdatoen i lengre tid, men at datoen som nå er satt for å fjerne det særnorske direktivet ikke har noen betydning for utlysningen av helikopterkontrakten i nord.
– I begynnelsen, etter ulykken, var det særnorske sikkerhetsdirektivet viktig. Men nå er dette ivaretatt av EASA og Airbus, sier Olsen.
Sikkerhetsdirektiv
fjernes - Equinor vil ikke bruke Super Puma
Luftfartstilsynet
opphever formelt det nasjonale sikkerhetsdirektivet for Super Puma i dag. Dette
har ingen praktisk betydning for bruken av helikopteret som har vært mulig
siden 2017. Equinor vil fortsatt ikke bruke denne helikoptertypen.
Det var
et helikopter av typen Eurocopter EC 225 LP som styret i 2016. Nå oppheves
sikkerhetsdirektivet for helikoptertypen.
Jarle
Aasland
Publisert:Oppdatert:
14. mai 2020 12:05, Publisert: 14. mai 2020 07:30
Equinor har ingen planer om å ta i i bruk
helikoptertypen Super Puma EC 225 igjen.
– Den er ikke vurdert benyttet hos oss, og den er
også helt faset ut for transporttjenester og SAR-helikoptertjenester hos de
selskapene som leverer dette til oss. Vi er svært fornøyd med dagens
helikoptermodell Sikorsky S-92, som er det helikopteret som brukes i dag, sier
pressekontakt Morten Eek i Equinor til Aftenbladet.
– Kan brukes igjen
Luftfartstilsynet har bestemt at det særnorske
sikkerhetsdirektivet oppheves for helikoptertypen Super Puma EC 225, som styret
ved Turøy i Øygarden i 2016.
Etter ulykken i 2016 innførte Norge et flyforbund
for helikoptertypene EC 225 og AS 332 L2. I juli 2017 ble dette flyforbundet
erstattet med et sikkerhetsdirektiv. Fra da av har det vært mulig å benytte
Super Puma i Norge under forutsetning av at det nasjonale sikkerhetsdirektivet
ble fulgt.
Når det nasjonale sikkerhetsdirektivet oppheves i
dag, torsdag den 14. mai, så blir det erstattet av et europeisk
sikkerhetsdirektiv utarbeidet av den europeiske luftfartsmyndigheten, Easa.
Forvirring om bruk
Forbundssekretær Henrik Solvorn Fjeldsbø i
Industri Energi sier til TV 2 at
det er påfallende at sikkerhetsdirektivet oppheves dagen før søknadsfristen for
et større anbud på helikoptertjenester i Nord-Norge går ut.
Justisdepartementet har invitert selskaper til å
levere SAR-helikopter – søk og redning – til baser i Tromsø og Svalbard.
Det særnorske sikkerhetsdirektivet fjernes én dag
før søknadsfristen for utlysningen av en større kontrakt for å levere
helikoptertjenester utløper.
Justisdepartementet har invitert selskaper til å
levere anbud helikoptertjenester i nord. Nærmere bestemt er det snakk om å
levere SAR-helikoptre (søk og redning) til baser i Tromsø og på Svalbard. En
kontrakt på minst seks år med muligheter for forlengelse.
Industri Energi mener at dette er en sak som burde
vært på høring før helikoptertypen tas i bruk igjen. Solvorn Fjeldsbø sier til TV 2 at det nå kan skape forvirring om det
er fritt frem å bruke helikoptertypen igjen til transport av oljearbeidere til
og fra oljeinstallasjoner.
Oljearbeidere
på vei om bord i et Aerospatiale AS-332L2 Super Puma tilhørende CHC Helikopter
Service AS på Alvheim-feltet i 2008.
Vis mer
Jarle
Aasland
– Ikke endringer i sikkerhetskravene
Wenche Olsen, fagdirektør i Luftfartstilsynet,
sier til TV 2 at det normalt
ville vært en høringsrunde, men her var det unødvendig fordi opphevelsen ikke
medfører endringer i sikkerhetskravene.
– Både EASA og Airbus ivaretar kravene som var
satt i det særnorske sikkerhetsdirektivet gjennom sine sikkerhetskrav og
service-krav, sier Olsen som har forståelse for at mange tenker at høring burde
vært gjennomført.
– Hvis denne endringen på noen måte hadde medført
endringer i sikkerhetskravene som stilles så ville det selvsagt vært en høring,
sier hun.
Olsen legger til at denne opphevingen av det
nasjonale sikkerhetsdirektivet verken åpner eller stenger muligheter for
operatører eller helikoptertyper. Dette har altså vært mulig siden juli 2017.
Opphevingen av direktivet er dermed bare en formalitet.
– Dette direktivet kunne vært opphevet for et
halvt år siden. Vi er sammen med britiske myndigheter blitt enige om denne
datoen, og da oppheves direktivet samtidig i Norge og i Storbritannia, sier
Olsen til TV 2.
13 mennesker mistet livet
Fredag 29 april 2016 styrtet et helikopter fra
2000 fot på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn,
Flesland.
Få minutter unna Flesland, over en holme nær Turøy
– nordvest for Bergen, løsnet rotoren fra Super Puma-helikopteret.
Ulykkesårsaken skyldtes et utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i
hovedgirboksen. Sprekkene utviklet seg uoppdaget til en katastrofal feil.
13 mennesker var om bord og omkom i den verste
helikopterulykken på norsk sokkel på 40 år.
Helikopteret var operert av CHC Helikopter Service
og fraktet oljearbeidere for daværende Statoil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.