SAS EuroBonus-fly skal hugges op
I slutningen af juni vil en Boeing 737-800 fra SAS blive ophugget i St. Nathan i det sydlige Wales. Det er det andet af 737-800-flyene, der hugges op som et led i af skabe en enhedsflåde af A320´ere.
Siden februar 2001 har SAS haft en Boeing 737-800 (LN-RCY) i flåden, der har stået model til lidt af hvert. Flyet har været malet med “Norges punktligste person” på siden og har også haft den særlige Disney-bemaling på sig. Senest var flyet fra 2015 til 2017 reklamesøjle for EuroBonus-programmet, men nu er det endegyldigt slut.
Den 25. marts blev flyet på rutenummer SK9121 fløjet fra Oslo til Shannon og derfra videre til St. Athan i det sydlige Wales, hvilket var den sidst rejse for et jetfly, der var blandt de mest brændstofeffektive, da SAS fik de første leveret lige omkring årtusindeskiftet.
Det er det irske datterselskab af Arizona-virksomheden ITS, der har fået til opgave at ophugge det kun 19 år gamle fly, hvor de brugbare dele og komponenter vil blive afmonteret. Boeing 737-platformen har et særligt fokus hos ITS, der har nogle særlige løsninger i forbindelse med flådepensionering. Selskabet oplyser, at ophugningen vil begynde i slutningen af juni.
Ikke første 737-800 til ophugning
Det er ikke den første Boeing 737-800, der må lade livet hos SAS. Første 737-800, der blev trukket ud af flåden, var LN-RPL, der blev taget ud af produktion den 9. december sidste år og derefter fløjet til Pinal Airpark i Arozona, hvor flyet nu er blevet demonteret.
Tilbage i flåde har SAS i alt 26 af denne 737-variant, hvoraf de 16 i øjeblikket er parkeret, mens der er 10 i produktion. SAS er også i gang med udfasningen af 737-700, og der er stadig 21 eksemplarer i flåden.
Boeing 737-flyene skal afløses af Airbus A320neo, hvor det er planen, at SAS vil etablere en enhedsflåde af denne flytype til kort- og mellemdistanceruterne.
Boeing 737-700/800-flyene har et brændstofforbrug på henholdsvis 0,032 og 0,029 liter per sædekilometer, mens de nye A320neo blot bruger 0,024 liter per sædekilometer, hvilket er forklaringen på, at SAS ønsker at udskifte Boeing 737-flyene, der har en gennemsnitsalder på lidt mere end 15 år hos selskabet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.