lørdag 1. august 2020

Pentagon planlegger å pensjonere B-2 Spirit - ABC Nyheter


USA faser ut teknologi-vidunder og beholder gammel sliter


Den gamle sliteren B-52 (toppen) kommer til å overleve stealth-vidunderet B-2. Foto: US Strategic Command

Det teknologiske vidunderet B-2 skal pensjoneres, mens B-52-fly som rullet ut av hangaren under Vietnamkrigen tas ut av «kirkegården».

1. aug. 2020 08:25 – Oppdatert 1. aug. 2020 08:25
Det kommer fram i budsjettplanene til det amerikanske flyvåpenet, US Air Force.
Flyvåpenet kartlegger fremtidens behov for strategiske bombefly i tråd med forsvarsdepartementets scenario om en mulig konflikt med Russland og Kina.
Der mener de at B-2 «Spirit», som var siste skrik innen teknologi da den ble innført i 1997, må vike, ikke senere enn 2032. I stedet vil de gå for B-52 «Stratofortress» som ble innført i 1955, som er ventet å være på vingene til lenge etter 2050.
Egentlig skulle B-2 gjennom en omfattende modernisering, men i februar ble prosjektet kraftig høvlet ned. Ifølge Associated Press skyldes dette at B-2 blir stadig mer sårbart mot tett luftforsvar utplassert av potensielle motstandere, som Kina. I tillegg er det kun bygget 21 eksemplarer av flyene, som gjør at reservedeler er sjeldne og dyre.



En B-2 «Spirit» får påfyll i lufta fra en KC-Stratotanker over New Jersey, USA. Foto: Master Sgt. Mark C. Olsen / U.S. Air National Guard

Michael Blades, luftfartsekspert i konsulentselskapet Frost & Sullivan, sier at enklere vedlikehold er hovedgrunnen til at B-52 holder ut så lenge, ifølge National Interest.

Han påpeker B-52 sin flykropp er laget av aluminium, som er billig å reparere, i motsetning til moderne fly som har en kropp av karbonfiber og eksotiske komposittmaterialer vanskelige å forme. B-2 sin består av karbonfiber, grafitt og innvevd titan, for å absorbere radarbølger.
Dessuten, dagens fly bruker såkalt «fly by wire» hvor den mekaniske forbindelsen mellom piloten og joysticken er brutt, og flyet styres av datamaskiner. B-2 «Spirit» må faktisk styres av datamaskiner for å fly stabilt. Til gjengeld kan den nesten gjøre alt selv. Men billig er den som sagt ikke, og kun noen få av de 20 er klare til aksjon til enhver tid.

Blir 100 år gammelt
Med nye motorer kommer B-52 til å fly helt fram mot 2050 og utover - noe som vil gjøre designet over 100 år gammelt. Av de over 700 flyene som er produsert, er fortsatt 58 stykker på vingene, med 18 i reserve, og 12 «på lager».



En B-52 sitter på en «flykirkegård» i Tucson, Arizona. Flere av disse flyene er nå tatt inn i tjeneste igjen, etter en real overhaling. Foto: Adam Roscoe / CC 2.0 / flickr

Faktisk ble to av flyene, som egentlig lå på «flykirkegården» Davis-Monathan i Tucson, Arizona, tatt tilbake i tjeneste. Den siste i 2019, da et B-52 ved navn «Wise Guy» fikk luft under vingene etter å ha vært «dødt» i 11 år.
Det var ikke lett å få det på vingene, men US Air Force mente det var verdt det.
– Delene som skulle til for å ordne katapultsetet lå i en 20 liters bøtte. Det var som å sette sammen et puslespill, sa vingsersjant Greg Barnhill i en pressemelding.
«Wise Guy» måtte få byttet ut alle drivstofftanker, slanger og motorer, før det kunne flys til Louisiana for videre utrustning.
I fremtiden kan enda flere ende med å få nytt liv - bokstavelig talt.



En «flykirkegård» i Tucson Arizona. Noen fly holdes «i live», andre blir til reservedeler. Foto: Mate 3rd Class Shannon R. Smith / US Navy

Maktdemonstrasjon
Den 5. juli i år brukte US Air Force et av B-52-flyene for å vise kineserne en demonstrasjon i utholdenhet og rekkevidde i Sørkinahavet. Kina krever 90 prosent av havområdet, som ABC Nyheter tidligere har skrevet om, og tråkker dermed på tærne til halve Sørøst-Asia.
– Bombeflyene demonstrerer amerikansk evne til å raskt forflytte seg til en fremskutt base og utføre langdistanseoppdrag, sier oberstløytnant Christopher Duff, sjef for den 96. bombeskvadronen, i en pressemelding.

Flyet tok av fra Barksdale, midt i USA, fløy over hele Stillehavet, deltok i en øvelse med hangarskipene USS Nimitz og Ronald Reagan, før den landet på Guam, nord for Papua Ny-Guinea.
– Denne sortien demonstrerer vår evne til å nå ut fra hjemmestasjonen og fly hvor som helst i verden, utføre oppdrag, lande på en fremskutt base, og fortsette operasjonen, sier han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.