Flere dårligere nyheter: Neste år skal det flys enda mindre med NH90
Kommer med ny vurdering av alternative helikoptre i 2021.
I løpet av de 19 årene som har gått siden de nye
fregatt- og kystvakthelikoptrene NH90 ble bestilt, har det vært langt mellom
gladsakene.
Heller ikke i neste års forsvarsbudsjett er det
særlig gode nyheter å spore om helikoptrene som fortsatt ikke er ferdig levert
eller faset inn.
Tvert imot ser det ut til at helikoptrene, som
allerede flyr mindre enn opprinnelig planlagt, kommer til å måtte holde seg
enda mer på bakken framover. Dette skyldes i hovedsak mangel på deler. I
tillegg kan oppgraderingen av de eldste helikoptrene bli forsinket.
Koronaforsinkelser
– De største utfordringene på kort sikt er
anskaffelse og leveranse av et tilstrekkelig volum av reservedeler for å
understøtte driften av NH90. Reservedelsutfordringene, sammen med forskyvninger
i leveransene, betyr lavere helikoptertilgjengelighet enn planlagt. Dette
innebærer at Forsvarets evne til å produsere flytimer med NH90 i 2021 blir noe
lavere enn planlagt, heter det i budsjettdokumentene.
Sea King:
96-modellene pensjoneres, mens 72-modellene fortsetter å fly
Norge har nå totalt mottatt 11 helikoptre og tre
helikoptre gjenstår. Det legges til at situasjonen vil bedres når alle
helikoptrene er levert og reservedelsbeholdningen er tilstrekkelig bygget opp
til å understøtte planlagt drift. Men også på leveransesida er det nye dårlige,
koronarelaterte nyheter fra Tessera-fabrikken ved Venezia:
– Det har vært utfordringer med å overholde
tidsplanen for leveranser også gjennom det siste året. Koronapandemien, som
rammet Nord-Italia særlig hardt, forsterker denne utfordringen. De seks
helikoptrene som er levert i foreløpig versjon skal oppgraderes til endelig
versjon og skal etter planen være ferdig oppgradert i løpet av 2022. Også dette
arbeidet har blitt negativt påvirket av koronapandemien og leveranseplanen kan
bli påvirket, opplyser regjeringen.
Vurderer andre
helikoptre
Det er velkjent at NH90-systemet har vist seg
å være svært vedlikeholdskrevende, noe som gir færre flytimer med mye høyere
driftskostnader enn planlagt.
Forsvarsdepartementet skriver at de arbeider
aktivt med alternative driftsmodeller for å redusere det estimerte
utgiftsnivået.
Samtidig har Stortinget bedt regjeringen om å
vurdere hvorvidt alternative helikoptre kan være mer formålstjenlig for deler
av Luftforsvarets behov grunnet forventede driftsutgifter og flytid.
– Regjeringen planlegger å komme tilbake til
Stortinget med en orientering om dette arbeidet i 2021, heter det i
budsjettforslaget.
Konseptet har hele tiden vært å fordele de 14
helikoptrene på fregattvåpenet og Kystvakten, men NH90 er ikke i stand til å
levere flytimer nok til begge.
– Det vil ikke være mulig å produsere og levere
det antall timer som tilfredsstiller Sjøforsvarets behov i begge rollene.
Planen for hvor mye som er realistisk å få ut av systemet gjennomgås nå på
nytt, opplyste luftforsvarssjef Tonje Skinnarland i september.
«Dyrere enn
F-16»: Kan kvitte seg med trøblete NH90 og erstatte dem med Airbus-helikoptre
Ba om ti nye
kystvakthelikoptre
Forsvarets såkalte NH90 «gapsanalyse» ble
presentert for Forsvarsdepartementet for tre år siden. Denne ble basert blant
annet på erfaringer fra andre NH90-brukere, og anslo at det kun kan forventes en
årlig leveranse på cirka 2.100 flytimer når helikoptrene er operative.
Til sammenligning er det totale operative behovet
til fregatt og Kystvakt, inkludert landbasert trening, anslått til cirka 5.400
timer i året.
I Forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR) fra oktober i fjor,
ble det foreslått at samtlige 14 NH90 blir dedikert fregattene og at det i
stedet kjøpes inn ytterligere ti nye maritime helikoptre for Kystvakten.
Resonnementet er at det er fullt mulig å løse
Kystvaktens behov med mindre avanserte helikoptre, mens det ikke bare er å
sette inn en hvilken som helst vikar til mer sofistikert anti-ubåtkrigføring.
For øvrig ble det i tillegg bedt om at dagens
18 Bell 412-helikoptre erstattes med 30 nye taktiske helikoptre, samt at det
kjøpes inn fire kampversjoner («combat search and rescue», csar) av
redningshelikoptrene AW101 Sar Queen.
Den lange helikopterønskelista ble på ingen måte
innfridd i regjeringens svar i vår. Riktignok
foreslås det at Bell 412 skal erstattes, men kun med samme antall som nå og at
anskaffelsesprosessen ikke starter før i 2024.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.