tirsdag 3. november 2020

KNM Helge Ingstad havariet - Forsvaret krever DNV GL for hele tapsssummen for fartøyet - ABC Nyheter


 Dette høres helt dustete ut, rett og slett. Folkene på brua er skurkene; totalt mangel på situasjonsforståelse, og manøvrering i trangt farvann med trafikk uten AIS påslått i fredstid er amatørmessig. (Red.)

Foto: Kystverket/Forsvaret


© Leveres av ABC Nyheter KNM Helge Ingstad kolliderte med et tankskip 8. november 2018.

I november i fjor stevnet staten DNV GL for 15 milliarder kroner etter Helge Ingstad-ulykken i 2018. Nå er dato for rettssaken satt.

Klasseselskapet DNV GL (tidligere Veritas) ga i 2017 KMN Helge Ingstad nytt klassesertifikat fram til 2021. Godkjenningen kom etter en 5-årskontroll gjennomført i 2016.

I Havarikommisjonens foreløpige rapport om ulykken ble det avdekket at de hule propellakslingene førte til at vann raskt kunne spre seg. Forsvarsdepartementet mener DNV GL burde avdekket dette, skriver Teknisk Ukeblad.

På dagen ett år etter ulykken ble stevningen sendt. Rettssaken ble i vår stanset i påvente av en endelig rapport fra Havarikommisjonen. Ny tid for hovedforhandlingene i Oslo tingrett er satt fra 21. september til 29. oktober neste år.

Kommunikasjonssjef Chalotte Bjørn i DNV GL – Maritime Nord-Europa bekrefter stevningen til Teknisk Ukeblad. Hun forklarer at klasseopptaket er basert på tegninger og informasjon som de mottok fra Forsvaret.

– Vi har gått grundig gjennom saken og mener kravet er grunnløst. Det foreligger ikke noe ansvarsgrunnlag, og det er heller ingen årsakssammenheng mellom det klasseopptaket DNV GL hadde ansvaret for og Helge Ingstads forlis og påfølgende tap, skriver hun.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.