Flytypene er en Fairchild Swearingen Metro II som kan ta 19 pax i passasjerkonfigurasjonen, og en Cirrus C-22 med fallskjerm. Hvor mange liv som er reddet med denne fallskjermløsningen vet jeg ikke, men den har vært brukt 123 ganger med denne. Også i Norge har den berget liv. Metrolineren minner om "The Hawaiian Cabriolet" da en B737-200 fra Aloha Airlines mistet deler av taket under flyging i 1988. Les mer om den her: https://tinyurl.com/kmskx65t Å karakterisere Metro`en som småfly er kanskje ikke helt korrekt selv om den akkurat ligger på grensen til 5 700kg som er øvre grense for småfly. Typen har også vært i norsk register.
Sjekk video filmet av Victor Valesquez her: https://tinyurl.com/9p76ed4w (Red.)
Småfly
krasjet i luften – ingen ble skadet
Knut Arne Hansen
for 4 timer siden
© Foto: South Metro Fire Rescue KRASJLANDET: Et lite fly med
to personer om bord krasjlandet etter å ha kollidert med et annet fly i luften.
Småfly krasjet i luften – ingen ble skadet
Onsdag krasjet to småfly i Denver i USA. Utrolig
nok kom alle involverte uskadet fra ulykken.
Publisert: 13.05.21 kl. 05:23
Nødetatene i Denver i den amerikanske delstaten
Colorado meldte onsdag morgen lokal tid at de rykket ut til melding om at to
fly hadde kollidert i luften.
På Twitter melder politiet at det ene flyet
krasjlandet. Det var to personer om bord, som begge gikk fra flyvraket uten
skadet, takket være en fallskjerm festet i flyet som dempet krasjlandingen
kraftig.
Det andre flyet, et lastefly med én person om
bord, klarte å lande uten at piloten ble skadet.
– Når du får inn en melding om at to fly har
krasjet, forventer man noe mye verre. Dette er utrolig, sier John Bartmann i
politiet på en pressekonferanse.
© Foto: CBS Denver LANDET: Fraktflyet som krasjet med et småfly
landet på Centennial Airport.
Han forteller at de tidligere har hatt flere
flyulykker i området.
– Aldri før har vi sett at en fallskjerm blir
skutt ut av et fly, som gjør at det kan krasjlande trygt, sier Bartmann.
Politiet sier de ennå ikke vet hvilket av de to
flyene som har skyld i kollisjonen.
– Men det er ganske utrolig at ingen ble skadet.
Ingen er sendt til sykehus, alle er uskadet. Det er ganske imponerende, sier
Bartmann.
© Foto: CBS Denver STORE SKADER: Fraktflyet landet med tross store skader.
Status: | Preliminary |
Date: | Wednesday 12 May 2021 |
Time: | 10:23 |
Type: | Swearingen SA226-TC Metro II |
Operator: | Key Lime Air |
Registration: | N280KL |
MSN: | TC-280 |
First flight: | 1978 |
Engines: | 2 Garrett TPE331 |
Crew: | Fatalities: 0 / Occupants: |
Passengers: | Fatalities: 0 / Occupants: 0 |
Total: | Fatalities: 0 / Occupants: |
Aircraft damage: | Substantial |
Location: | 2,3 nm N of Denver-Centennial Airport, CO (APA/KAPA) ( United States of America) |
Phase: | Approach (APR) |
Nature: | Cargo |
Departure airport: | Salida Airport, CO (SLT/KANK), United States of America |
Denver-Centennial Airport, CO (APA/KAPA), United States of America | |
Flightnumber: | KG970 |
A privately registered Cirrus SR22 (N416DJ) and a Key Lime Air Swearingen Metro II (N280KL) collided on approach to Denver-Centennial Airport, Colorado, USA.
The Cirrus pilot activated the CAPS rescue parachute. The Key Lime flight reported issues with the right-hand engine and continued the approach for a safe landing on runway 17L.
Date: | 12-MAY-2021 |
Time: | 16:23 UTC |
Type: | Cirrus SR22 GTS G5 carbon |
Owner/operator: | BBC Co LLC |
Registration: | N416DJ |
MSN: | 4394 |
Fatalities: | Fatalities: 0 / Occupants: 2 |
Other fatalities: | 0 |
Aircraft damage: | Written off (damaged beyond repair) |
Category: | Accident |
Location: | ca 2,3 nm N of Denver-Centennial Airport, CO (APA/KAPA) - United States of America |
Phase: | Approach |
Nature: | Private |
Departure airport: | Denver-Centennial Airport, CO (APA/KAPA) |
Denver-Centennial Airport, CO (APA/KAPA) | |
Investigating agency: | NTSB |
A Cirrus SR22 GTS G5 carbon (N416DJ) and a Key Lime Air Swearingen SA226-TC Metro II (N280KL) collided on approach to Denver-Centennial Airport, Colorado, USA.
The Cirrus pilot activated the CAPS rescue parachute (pull #123). The Key Lime sole pilot reported issues with the right-hand engine and continued the approach for a safe landing on runway 17L.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.