Da hadde feltet vært under utvikling, og delvis i drift, fra 1969 på blokk 2/4. Jeg ble ansatt i HS fra Luftforsvaret i 1976, fikk utsjekk på helikopter i HS-regi, og jobbet der i 29 år til jeg fylte 60. Det var en tøff jobb, hardt arbeid, men godt betalt. Gjerne over 800t/år i luften, hele tiden nede i været, i overlevelsesdrakt. PPCON, oftest kjent som Phillips 66, vil jeg påstå lever av dette feltet. Det gjorde HS i flere år også, men dette var bare begynnelsen på en voldsom utvikling til havs, med mange alvorlige ulykker med tap av liv, også rovdrift på ikke bare flygere, men også dykkere. I de første 20 årene var det ikke mye sympati- eller forståelse for denne spesielle form for flyging i Luftfartsverket. Flygerne måtte gå sine egne veier, og etablerte sikkerhetsarbeide gjennom Norsk Flygerforbund og flygerorganisasjonen IFALPA. Vi fikk en internasjonal tunge, og vant frem i ICAO med sikkerhetsfremmende regler, drevet fram av norske flygere.
Gratulerer med dagen til alle som har jobbet til havs, ikke bare flygerne, men også mekanikerne, gutta i tårnet, heliguards, ja, alle. Ikke glem at sikkerheten utvikles av de ansatte, for alle.
Bilder: Per Gram
En tøff og populær arbeidshest, S-61N som tok 19 pax
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.