For å forstå hva som er årsaken til flyproblemene, må du lese hele artikkelen her: https://tinyurl.com/2856v8ub
Norsk Flygerforbund kommenterer også:
(Red.)
Nektes plass på den eneste flyruta til Oslo
Reisende,
næringsliv og lokalpolitikere i Røros-regionen fortviler.
Det er vinterforhold på Røros lufthavn sju måneder i året. Men flytypen
som benyttes mangler teknisk utstyr som gjør at selskapet Air Leap kan fly med
fullt belegg.
FOTO: MORTEN ANDERSEN / NRK
Sigrun
HofstadJournalist
Morten
AndersenJournalist
Vi rapporterer fra Røros
Publisert i dag kl. 05:53 Oppdatert for 13 minutter siden
Del på Facebook Del på Twitter Del på epost
Det svenske flyselskapet Air Leap vant anbudet på ruta mellom Røros og
Oslo fra 2020 til 2024. Nye internasjonale regler gjør imidlertid at flyene
deres ikke kan operere med fulle fly.
Resultatet er at passasjerer, bagasje og fraktgods har blitt etterlatt
på flyplassen, og at fly til Røros har måttet snu på grunn av kombinasjonen
vektbegrensning og snø på rullebanen.
– Denne forbindelsen er helt avgjørende for
vår tilstedeværelse på Røros. Vi er den største private arbeidsgiveren i
regionen med over 190 faste medarbeidere på Røros og hovedkontor i Oslo, sier
fabrikksjef Ottar Tollan i stolprodusenten Flokk.
– Samferdselsdepartementet bruker mange millioner kroner på et tilbud
som ikke fungerer for folk. Det går ikke i lengden, sier Røros-ordfører
Christian Elgaaen.
Det var avisa Fjell-Ljom som
først omtalte saken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.