tirsdag 31. mai 2022

SAS svikter når det gjelder..... ABC Nyheter

 

SAS kansellerte flygningen og plasserte familien på et fly dagen etter: – Hvor uprofesjonell går det an å bli?

Solvor Mowinckel Småkasin var på en helgetur til London med sin stedatter Linneal (16) og datter Saga (4).

Turen var fra torsdag til søndag, og planen var å reise hjem med SAS søndag 29. mai klokken 15.30.

– Vi våknet på søndag til en melding om at flygningen var kansellert. Vi hadde fått plasser på et nytt fly klokken 17.25. Det var to timer senere enn planlagt. Jeg tenkte «det får vi tåle»

Men alt som kunne gå galt, gikk galt.

– Det startet med at jeg var matforgiftet på morgenen. Jeg kom meg etter hvert, men min datter på fire år hadde fått feber. I tillegg hadde noen stjålet Linneas mobiltelefon. Hun hadde verken mobil eller kort lenger.

– Jeg fatter ikke at det går an

Da flyturen nærmet seg tok familien toget mot Heathrow.

– Men så blir alle passasjerene kastet av toget. Vi står der i ingenmannsland, men tar til slutt en Uber med en annen jente.

På flyplassen sjekker Solvor og de to jentene inn bagasjen og går mot sikkerhetskontrollen.

Men her får familien beskjed om at flygningen deres ikke er før i morgen.

– SAS hadde flyttet oss 26 timer fra det opprinnelige flyet. Flygningen vår var ikke før dagen etter. Det er helt krise. Jeg fatter ikke at det går an.

Bagasjen var sjekket inn, og familien sto der uten noen eiendeler.

– Vi hadde ingenting. I tillegg fikk vi ingen meldinger fra SAS om hotell, erstatning eller transport. Det kom ingen informasjon.

Fly fra konkurrerende selskaper som skulle til Norge den kvelden var fullbooket, ifølge Småkasin. Derfor var det umulig å komme seg hjem.

- Dessuten var alle direktefly fra London til Oslo plutselig vekk fra SAS sine nettsider. Det var ikke mulig å fly hjem søndag eller mandag slik det så ut på de ulike flyoperatørenes sider. Isåfall måtte vi kommet oss til Paris med tog, noe som var uaktuelt med en syk jente.

Solvor forsøkte å få bagasjen tilbake i London, men det viste seg også å være vanskelig å få til.

– Det var helt kaos på ankomst. Jeg sto i telefonkø i flere timer. Jeg prøvde å ringe SAS i Norge og jeg forsøkte å få hjelp på Heathrow av de ansatte der. Men det var lite hjelp å få. Hvor uprofesjonell går det an å bli? SAS hadde ingen informasjonsskranke.

Les også: Kjempeunderskudd for SAS - nå ber de eierne om mange milliarder

– Jeg har aldri vært med på lignende

Til slutt sa Småkasin til de ansatte på Heathrow at hun ikke lenger kunne være der.

– Det er ikke noe poeng å ringe SAS når man ikke kommer fram. Man blir jo ikke prioritert som kunde. Det var et mareritt. Jeg hadde jo også en febersyk jente på fire år, og begynte å få dårlig samvittighet.

Som SAS-kunde beskriver hun hele hendelsen som bisarr.

– Jeg har aldri vært med på lignende. Vi fikk ingen informasjon om hva som hadde skjedd.

Småkasin påpeker at det er hennes feil at hun ikke hadde sett i meldingen at SAS ikke bare hadde flyttet reisetidspunktet, men også datoen.

 

© Leveres av NettavisenREDDET AV EN FREMMED: Brasilianske Kattia (t.v) ønsket den norske familien inn i hjemmet sitt da de ikke hadde et sted å overnatte.

REDDET AV EN FREMMED: Brasilianske Kattia (t.v) ønsket den norske familien inn i hjemmet sitt da de ikke hadde et sted å overnatte. Foto: Privat

– Det var min feil at vi dro til flyplassen på feil dag, men det falt meg rett og slett ikke inn at de kunne flytte oss én hel dag frem i tid. På innsjekk var det heller ingen som stoppet meg og spurte hvorfor jeg sjekket inn bagasjen over et helt døgn før avreise. Det at man kan flytte folk et døgn frem i tid uten å gi noe informasjon gir ikke mening. Men alle skylder på at det er helt kaos.

Sov hos fremmede

I bagasjekøen møtte familien en brasiliansk dame som åpnet hjemmet sitt til den norske familien.

– Vi ble invitert hjem til familien hennes og spiste brasiliansk middag.

Der fikk de også husly for en kveld.

– Vi endte opp med å sove på sofaen til noen vi aldri har møtt før. Som mor blir du ganske stresset. Jeg hadde et barn med 40 i feber og en tenåring uten mobiltelefon. Og så klart ingen bagasje. Vi fikk ingen beskjed om hotellinformasjon eller økonomisk kompensasjon.

Hjemturen mandag kveld gikk heller ikke smertefritt for seg. Flyet var rundt en time forsinket.

- Toppen av isfjellet er at at min baggasje på nåværende tidspunkt ikke er å oppdrive. Sist scannet inn i København på kvelden 30. mai.

Etter de hadde kommet fram til Gardermoen skulle de helt til Telemark. Familien var ikke hjemme før rundt klokken 02.00 om natten.

Etter to lange døgn tok derfor familien seg fri tirsdag morgen. Småkasin har tapt to arbeidsdager på turen.

– Hvem skal betale for det? Datteren min mister også to skoledager.

Hun skulle ønsket flyselskapet hadde prioritert små barn og unge, og forteller at ingen av de andre passasjerene hun snakket med på Heathrow hadde opplevd lignende.

Les også: SAS har bestemt seg for hvilke reiser som skal kanselleres

- Det er dessverre lang ventetid i perioder

Nettavisen har stilt SAS følgende spørsmål:

1. Hva tenker dere om at dere har flyttet en barnefamilie over på et fly til dagen etter? 26 timer.

2. Hvorfor har ikke kunden fått noe informasjon om økonomisk kompensasjon?

3. Hvorfor tar det så lang tid å få svar på telefonen?

4. Hva tenker SAS om at kunden mister to arbeidsdager og at stedatteren mister to dager med utdanning?

5. Hvorfor er bagasjen til Småkasin sendt til København?

Generelle spørsmål om SAS:

6. Mener dere at selskapet per dags dato greier å levere hva kundene forventer?

7. Forbrukere beskriver en viss angst rundt å reise med SAS. Hva tenker du om det?

8. Hva er beskjeden til nordmenn som skal ut å reise med SAS de neste ukene? Hva kan de forvente av SAS, og hvordan vil de bli ivaretatt hvis det skjer kanselleringer?

Pressesjef i SAS John Eckhoff går ikke inn på hvert spørsmål fremlagt ovenfor, men forteller heller at det har skjedd en uforutsett hendelse som gjorde at SAS måtte kansellere flygningen til Småkasin på kort varsel.

– Når det skjer varsler vi passasjerene så raskt som mulig på den kontaktinformasjonen kunden har oppgitt. I tillegg til opplysninger om re-booking oppgis blant annet en lenke til hvilke rettigheter man har som passasjer når det skjer kanselleringer. Jeg forstår godt at dette ikke var noen god reiseopplevelse, og det beklager vi virkelig, sier Ekchoff til Nettavisen.

Pressesjefen understreker at selskapet er i en hektisk periode.

– Det er svært mange som ringer vårt kundesenter for tiden og det er dessverre lang ventetid i perioder. Vi har oppbemannet kundesenteret kraftig den siste tiden, og håper våre kunder er tålmodige med oss til køene blir kortere.

Les også: Dagfinn fikk beskjed om at SAS-flygningen hans ble kansellert: - Hvorfor lyver de om dette?

LO krever at oppsagte SAS flygere må få jobben tilbake - NRK

 Sjekk hele artikkelen her: https://tinyurl.com/9wr73928

LO-lederens krav til SAS: Ansatte må få jobben tilbake før statlig krisehjelp

LO-leder Peggy Følsvik mener oppsagte SAS-ansatte må få jobben tilbake før staten løfter en finger for å hjelpe selskapet ut av krisen.

Peggy Hessen Følsvik og Yngve Carlsen i Norsk Flygeforbund

LO-leder og tidligere flyvertinne Peggy Hessen Følsvik og Yngve Carlsen i LO-forbundet Norsk Flygerforbund krever at SAS gir ansatte jobben tilbake før noen form for statlig krisehjelp.

 

FOTO: PETER SVAAR / NRK

Peter SvaarJournalist

Johan B SættemJournalist

Tore TollersrudJournalist

Publisert i dag kl. 20:15

Del på Facebook Del på Twitter Del på epost

SAS er i hardt vær etter å ha tapt nye 1,5 milliarder kroner før skatt i andre kvartal.

Selskapet har på nytt en finansiell kniv på strupen. Det er et høyst reelt spørsmål hvor lenge det kan holde seg på vingene.

I kvartalsrapporten skriver SAS at målet nå er at 20 milliarder i gjeld skal omgjøres til aksjekapital. I tillegg trengs 9,5 friske milliarder i ny egenkapital.

Den norske staten har bidratt med 1,5 milliarder svenske kroner gjennom pandemien, ved å yte et såkalt hybridlån.

For fire år siden solgte Norge sin eierandel på 10 prosent. Dersom dagens hybridlån gjøres om til aksjer, blir den norske stat i så fall SAS-eier igjen.

– Det første som må skje, hvis staten skal bidra, er at SAS må rydde opp og ta tilbake igjen de ansatte de har sagt opp i jobbene sine. Det er en forutsetning for at staten overhodet skal bidra her, sier LO-leder Peggy Følsvik.

Ukrainakrigen lærer oss mye - Mange utfordringer for Knut Storberget


Regjeringen har satt ned en ny forsvarskommisjon som skal vurdere hvilke sikkerhets- og forsvarspolitiske veivalg og prioriteringer Norge kan ta for å ivareta norsk sikkerhet. Kommisjonen skal ledes av Knut Storberget. 

Dette blir litt av en jobb. Mye lærdom kan hentes fra den pågående krigen i Ukraina. Noen elementer peker seg ut  for oss som ikke har annet enn elementær kunnskap om Forsvaret, som eksempelvis om; 

pansrede kjøretøy- og tanks er liv laga. Jfr. alle tanksvrakene vi har sett bilder av. 

Om bakkeangrep med fly- og helikoptre er passè. Jfr. det store problemet Russland har hatt for å oppnå luftherredømme, takket være bakkestyrkenes bruk av MANPADS, altså bærbare raketter. 

Om vårt kystforsvar må reetableres med mobile NSM, Naval Strike Missile batterier. 

Om HV må styrkes vesentlig og få antipanser- og MANPADS utstyr.

Her er mye å hente av lærdom, takket være ufattelig modige bakkesoldater og flygere. 

An-225 -Twitter


En video som jeg så på nettet viser en gaffeltruck som drar ut deler av det stort sett ødelagte flyet fra hangaren på Antonov flyplassen hvor det sto. Ikke mye igjen av flyet som det forsøkes samlet inn 800 mill. US$ for å bygge opp på nytt. Det tror jeg blir vanskelig, dessverre. (Red.)


 

Dronehavari på Filippinene - UAS Vision


Det er vanskelig å forstå at et slikt avansert system ikke har en automatisk "fly home" modus når telemetri(comm. blir tapt. Tipper det er en annen årsak en kun det. Det står også at dronen befinner seg på bakken i området. En gutt peker på noe som ikke er lett å relatere til denne store farkosten. 



(Red.)





Hermes 900 Crashes Near Popular Philippines Resort

A Hermes 900 drone of the Philippine Air Force (PAF) crashed Saturday morning near a popular mountain resort in Baungon town in Bukidnon province on Saturday afternoon, May 28. The military reported no casualties or major damage to any private property.

Major Francisco Garello, the spokesperson of the Army’s 4th Infantry Division, said the drone “fell” in the vicinity of Ultra Winds Mountain Resort in Baungon town. The resort is near the old Lumbia airport of Cagayan de Oro, where the PAF’s Tactical Operations Group in Northern Mindanao is based.

Colonel Menard Mariano, the PAF spokesperson, said the Hermes 900 crashed on a vegetated area in Baungon town. It took off from the Lumbia airport at around 9:30 am for a functional check flight (FCF), ascending some 10,000 feet.

“After finding the FCF procedure to be satisfactory, the pilots declared the termination of the test and started to descend 5,000 feet, 1.5 miles east of Lumbia airport,” Mariano said.

He said communication with the UAV was lost at around 11:46 am.

“All emergency procedures were performed and field service representatives were called for troubleshooting,” Mariano said.

He said the PAF will be conducting a thorough investigation to determine the cause of the accident.

The Philippine Air Force (PAF) said Monday the scattered parts of the unmanned aerial vehicle (UAV) or drone that crashed in Bukidnon province will not be removed until the investigation is over.

Lt. Col. Harold Hernando, commander of PAF’s Tactical Operations Group-10, said this is a standard protocol in order to identify the factors that caused the Israeli-made Hermes 900 UAV to malfunction mid-air.

“The crash site has no houses in the vicinity and there are no people,” Hernando told reporters in an interview.

The UAV crashed in Barangay Pualas, Baungon town, and investigation is ongoing as government troops continue to secure the crash site despite Monday’s rainy weather.

According to the PAF, the UAV took off from the Lumbia airport to perform a “functional flight check” but it “lost contact” during descent shortly before noon on Saturday. It was not immediately known if the UAV was damaged beyond repair, but Hernando said the drone did not cause injury to any civilian when it crash-landed.



A boy points to pieces of material that residents claim are part of the Israel-made Hermes 900 drone that crashed in Barangay Pualas, Baungon town, Bukidnon, Saturday May 28, 2022

Col. Menard Mariano, PAF spokesperson, said a combined team of police officers and Army and Air Force personnel is keeping watch over the UAV.

The UAV is still in the area, this is being secured by the Army, the police, and the Air Force,” Mariano said in a text message Sunday.

Witnesses said the UAV had circled the several times in the air then it began to nosedive, and grazed a tree before crash-landing into a thickly vegetated ravine just a few hundred meters away from a mountain resort in Pualas. Jonie Binalhay, 30, a driver of a construction company, said he and other workers were taking a break when they saw the drone going down.

“When it got nearer to the ground, we can hear the sound of its engine. It flew past us then we heard a booming thud when it crashed. We didn’t hear any explosion or see any fire or smoke emanating from it,” Binalhay said in the vernacular.

Hernando said they will retrieve the crashed drone “the soonest possible time” and to bring it back to the Lumbia airfield. He also said the drone has been at the Lumbia airfield, but it “has been deployed here for a while.”

The Philippine Air Force (PAF) grounded the rest of its light plane-sized Hermes 900 drones after one crashed near a popular mountain resort in Bukidnon province near Cagayan de Oro on Saturday, May 28.

Colonel Meynard Mariano, the PAF spokesman, told Rappler on Monday, May 30, that eight of the remaining Israel-made unmanned aerial vehicles (UAVs) have been ordered grounded until PAF was done with an ongoing investigation.

Photo: PNA photo by Jigger Jerusalem

Lavrov til Tyrkia 8. juni - Nettavisen

 

Tipper han blir mottatt med åpne armer.....Erdogan trenger flere raketter til S400 systemet sitt. Kanskje han kikker på Su-57 og vil ha et tilbud? (Sukhoi S-57 er russernes 5. generasjonsfly, svaret på F-22 og F-35)  Kornargumentet er bare en avsporing, ellers ville han neppe hatt med en militærdelegasjon. For øvrig så vil Erdogan uansett bruke dette som et pressmiddel for å holde Sverige og Finland ute av NATO. (Red.)


Russlands utenriksminister reiser til Tyrkia

NTB - for 1 t siden

Russlands utenriksminister reiser til Tyrkia

Lavrov besøker Tyrkia i spissen for en militærdelegasjon, ifølge Tyrkias utenriksminister Mevlut Cavusoglu.

Russland har siden invasjonen av Ukraina blokkert korneksporten fra Ukraina.

Ifølge Cavusoglu vil Lavrov ankomme Tyrkia 8. juni.

– Han kommer for samtaler om spørsmålet om å åpne en sikkerhetskorridor i Svartehavet som også inkluderer frakt av hvete, sier Cavusoglu.

SAS med nytt kjempeunderskudd - Omtrent som forventet, sier analytiker - NRK


SAS skal spare penger ved å ikke konvertere permitterte SAS flygere til nye flytyper. Det er kostbart, men det er også anseeelse i markedet. (Red.)

Les hele artikkelen her: https://tinyurl.com/2p8c94yb (Red.)

Nytt kjempeunderskudd for SAS – ned 1,5 milliarder

Det kriserammede flyselskapet SAS noterte seg for nok et kjempeunderskudd, og tapte 1,5 milliarder i andre kvartal.

SAS

UNDERSKUDD: SAS flyr ikke høyt om dagen, og i andre kvartal noterte de seg for nok et milliardunderskudd.

FOTO: JAVAD PARSA / NT

Emil JohansenJournalist

Espen AlnesJournalist

Birger Kolsrud JåsundJournalist

Publisert i dag kl. 08:00 Oppdatert for 13 minutter siden

Del på Facebook Del på Twitter Del på epost

SAS la tirsdag frem resultatene for resultatmessig andre kvartal, og går igjen med kjempeunderskudd.

Flyselskapet tapte ytterligere 1,56 milliarder svenske kroner før skatt. Det tilsvarer 1,5 milliarder norske kroner.

Det er 1 milliard bedre enn ved forrige kvartal, og 700 millioner mindre sammenliknet med fjoråret.

Bidens uttrykte ønske om å støtte Taiwan har gitt reaksjoner - BBC

 

Today's top stories from the BBC.