tirsdag 7. juni 2022

SAS - Det er ikke langt fra Capitol til den tarpeiske klippe - Expressen


Danmark sitter med et stort problem  - CPH  som SAS hub betyr mye for landet. Det kan bli DAS; Dansk Alt Sammen... (Red.)


Sverige minskar sitt ägande i SAS

Staten ska minska sitt ägande i SAS
Staten kommer inte att tillföra något nytt kapital i flygbolagets räddningspaket. Därmed kommer staten att minska sitt ägande i bolaget, meddelar näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson på en presskonferens.SAS  aktie störtdök efter regeringens besked om att staten inte ska skjuta till mer pengar till bolaget. Staten kommer att minska sitt ägande i bolaget, var beskedet från näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson på torsdagsmorgonen.

Men staten omvandlar sina ekonomiska krav på SAS till aktier i bolaget.

– Att efterskänka lån i det här läget utan att SAS kan bevisa att SAS kan klara upp situationen är att kasta bort pengarna, anser flyganalytikern Jan Ohlsson.Regeringens besked på tisdagsmorgonen innebär att SAS skulder till svenska staten, sammanlagt fyra miljarder, förvandlas till aktier i bolaget.

– Om man efterskänker de här pengarna till SAS visar vi än en gång att de inte behöver betala tillbaka sina lån, säger flyganalytikern Jan Ohlsson.  

Men det blir inga nya friska pengar från svenska staten.

För SAS-aktien var det rena kallduschen. Aktien rasade och stannade på en nedgång med närmare 14 procent när Stockholmsbörsen stängde.

Flygbolaget får söka kapital på annat sätt, sa näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson under presskonferensen på tisdagsmorgonen.

Han påminde om att staten vid fyra olika tillfällen under 2000-talet tillfört SAS 8,2 miljarder kronor, senast under pandemin.

I ett försök att rädda flygbolaget har krisplanen SAS Forward tagits fram. Enligt planen ska omkring 20 miljarder i olika typer av lån och leasingavtal omvandlas till aktiekapital.

Därtill planeras besparingsåtgärder, däribland omförhandlade kollektivavtal, som ska dra ned årskostnaderna med 7,5 miljarder till 2026. När detta är på plats behövs dessutom minst 9,5 miljarder kronor i kapitaltillskott för att satsa framåt, enligt SAS-chefen Anko van der Werff.

– Det kan ha funnits skäl från regeringens sida att acceptera sin del med att förvandla skulder till aktier om SAS Forward hade redan genomförts för då hade det här kunnat vara en investering som hade varit lönsam för SAS. Men SAS har kört fast fullständigt i det här Forward–programmet. Man kastar nu bra pengar efter dåliga pengar. Att efterskänka lån i det här läget utan att SAS kan bevisa att SAS kan klara upp situationen är att kasta bort pengarna. Bolaget måste bevisa något först, säger flyganalytikern Jan Ohlsson.

Ska förhandlas

Den 2 juni skrev tidningen Dagens Industri att det enligt uppgifter finns ett privat konsortium som kan tänka sig ta över bolaget. I samband med detta intervjuade nyhetsbyrån TT näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson som valde att inte kommentera frågorna.

– Vi genomför en analys av SAS program som heter Forward, men vi väljer att avstå från att kommentera det innan vi är färdiga med vår analys, sade han då.

Vad händer då på sikt med svenska statens ägande i SAS? I dag äger svenska och danska staten 21,8 procent vardera i bolaget och är därmed de största ägarna.

– Det går inte att säga det i dag. Nu måste det här förhandlas med andra långivare. Men mycket sannolikt kommer vi bli en mycket mindre ägare i framtiden, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Svenska Dagbladet om det svenska aktieinnehavet.

Hur danska staten tänker agera är oklart. 

Flyganalytikern om SAS: Vad fan får skattebetalarna för pengarna?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.