Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
lørdag 6. august 2022
SAS - Norske flygere i Parat sier ja - Først tirsdag vet en hva alle mener - Parat
Nettavisen skriver nå at også NF-flygerne sier ja.
Det er uvisst for undertegnede hva SAS flygerne tilsluttet LO gjennom Norsk Flygerforbund har stemt. (Red.)
SAS Norge Flygerforening (SNF) har avsluttet uravstemningen om ny tariffavtale og medlemmene har godkjent den fremforhandlede avtalen. Både styret i foreningen og Parat tar resultatet til etterretning.
Leder for SAS Norge Flygerforening, Jan Levi Skogvang, sier at det endelige resultat for hele SAS Pilot Group (SPG) sannsynligvis vil foreligge på tirsdag. – SAS er under konkursbeskyttelse i USA og avtalen må sannsynligvis også godkjennes av den amerikanske domstolen som forvalter kreditorenes verdier, sier Skogvang.
Pilotene har ofret mye Han sier avtalen har en løpetid på 5 år fra 1. oktober 2022. – For oss innebærer vilkårene i denne nye avtalen en endring på over 25 prosent. Herunder lønnsreduksjon, sesongfleksibilitet og opptil 60 timers arbeidsuke, sier Skogvang.
Pilotlederen sier at de til gjengjeld har fått en avtale som gjelder i hele SAS, inkludert nyopprettede selskaper. – Alle de 560 oppsagte pilotene skal nå få tilbud om å komme tilbake til SAS. Vi er fornøyde med å ha fått til en avtale, der den norske arbeidslivsmodellen ikke lenger utfordres av SAS-ledelsen, sier Skogvang.
Han sier tilbakemeldingen fra medlemmene viser at mange har stemt ja i solidaritet med de yngre pilotene som nå sto uten jobb. – Resultatet fra avstemmingen viser også stor ansvarlighet for selskapet som nå er i en vanskelig situasjon, sier Skogvang.
Kontaktinformasjon: Leder for SAS Norge Flygerforening i Parat, Jan Levi Skogvang Telefon: 957 19 015.
Nedgang på 32 prosent i antall passasjerer i juli
SAS søker nå om konkursbeskyttelse i USA under en såkalt Chapter 11-begjæring. Foto: SAS
Tidligere denne uken meldte NTB om at SAS har over 55 milliarder i gjeld og nå er i en domstolprosess for konkursbeskyttelse i USA, kjent som en Chapter 11-begjæring. I dag kom selskapets trafikktall for juli.
Trafikktallene til SAS i juli ble sterkt påvirket av den 15 dager lange pilotstreiken. Passasjertallet sank med 32 prosent sammenlignet med juni.
1,3 millioner passasjerer reiste med SAS i juli, samtidig med at pilotene i selskapet streiket i 15 dager. Over 3.700 flyginger ble kansellert, og 380.000 passasjerer ble berørt av streiken, som ble avsluttet 19. juli.
Dette førte til en nedgang i antall passasjerer på 32 prosent fra juni. I juni fraktet selskapet i underkant av 2 millioner passasjerer. – Vi beklager på det sterkeste til alle våre kunder som ble berørt av streiken som resulterte i flyforsinkelser og kanselleringer, skriver SAS’ konsernsjef Anko Van der Werff i en børsmelding.
Samtidig med at kapasiteten gikk ned med 23 prosent, var fyllingsgraden 82,5 prosent for SAS i juli. Fyllingsgraden referer til hvor stor andel av flyene som var booket.
Uravstemning gjenstår – Vi er glade for at vi raskt har kommet tilbake til normal virksomhet, slik at vi kan fokusere på å få tilbake tilliten til kundene våre, tilføyer van der Werff.
Nå fortsetter selskapet med å gjennomføre transformasjons- og spareplanen SAS Forward.
Det var denne planen som 4. juli første til at det ble det brudd i meklingen mellom partene, og rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige ble tatt ut i streik. Natt til 19. juli ble partene enige om en avtale som avsluttet streiken. Forhandlingsresultatet er ute til uravstemning, med frist natt til 5. august. Resultatet blir gjort kjent 6. august. Dersom pilotene sier nei til avtalen kan det bli ny streik i SAS fra torsdag 11. august.
Norwegian og Widerøe tjente på streiken Pilotstreiken i SAS midt i høysesongen i juli, har vært godt nytt for andre flyselskaper – spesielt Norwegian og Widerøe. Widerøe opplevde økt etterspørsel på sine kommersielle ruter i juli, på strekninger der det flys direkte og indirekte i konkurranse med SAS. Totalt ga SAS-streiken en positiv inntektseffekt for juli på mellom 15 og 20 millioner kroner.
Norwegian hadde over 2,2 millioner passasjerer i juli. Det er det høyeste tallet siden før pandemien. Totalt 2.206.424 passasjerer reiste med Norwegian i juli, og 95 prosent av flysetene var solgt. Det er den høyeste prosenten flyselskapet har hatt på mange år.
SAS har en samlet gjeld på over 58 milliarder svenske kroner, nesten 56 milliarder norske kroner, mens likviditeten er på under 8 milliarder. Informasjonen ble publisert i forbindelse med at SAS sendte begjæring om konkursbeskyttelse i USA.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.